ماهی از جمله مواد خوراکی است که خواص بسیاری داشته و نقشی مهم در درمان و پیشگیری شماری از بیماری‌های امروزی دارد. به همین دلیل کارشناسان تغذیه و متخصصان بارها تأکید کرده‌اند که بهتر است مردم دست کم هفته‌ای دو مرتبه ماهی مصرف کنند. اما شاید همه طعم و مزه ماهی را دوست نداشته باشند" به همین خاطر بد نیست گاهی دست به نوآوری زده و ماهی را به شکلی متفاوت برای وعده غذای خانوار آماده کنیم.

 در میان ماهیان مختلفی که امروزه در بازار در دسترس عموم قرار دارد، نام ماهی تازه وارد تیلاپیا نیز قابل مشاهده است. صرفنظر از اشکالات متعددی که پیرامون واردات، پرورش و توزیع این ماهی وجود دارد، اما تیلاپیا رفته رفته جای خود را در سفره ایرانیان باز کرده است. دستور تهیه امروز ما، طبخ نوعی کیک ماهی را آموزش می‌دهد. اگرچه در این کیک از ماهی تیلاپیا استفاده شده" اما شما می‌توانید بسته به میل و ذائقه خود از ماهی‌های دیگری مثل قزل‌آلا، کاد، ماهی تن یا سالمون نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه فیله ماهی با پوست برشته و برگ اسکارول

با شنیدن نام کیک ناخودآگاه به دنیای دستورهای شیرینی پزی می‌اندیشیم. اما خیال‌تان راحت، دستور امروز ما کاملاً از دنیای شکر و شیرینی به دور است. در عوض طعم ماهی و سبزیجات تازه که در قالب یک سالاد خوش رنگ و لعاب در کنار ماهی سرو می‌شود، مهمان سفره شما خواهد بود.

مواد لازم:

  • بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ گرم ماهی تیلاپیا پاک شده
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • ۱/۲ پیمانه سس مایونز
  • ۲ عدد تخم مرغ بزرگ
  • دو قاشق غذاخوری شوید تازه خرد شده (در صورت تمایل می‌توانید از جعفری هم استفاده کنید)
  • یک قاشق غذاخوری به اضافه یک قاشق چایخوری سس خردل
  • ۳/۴ پیمانه خرده نان
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری سرکه انگور
  • کاهو، اسفناج یا هر سبزی دیگر برای تهیه سالاد به دلخواه

طرز تهیه:

در ابتدا فر را روشن کرده و درجه را روی ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. حالا ماهی تیلاپیا را داخل سینی مخصوص فر گذاشته و روی آن ۳/۴ قاشق چایخوری نمک و ۱/۴ قاشق چای خوری فلفل بپاشید. اکنون ماهی را داخل فر گذاشته و برای ۱۰ الی ۱۲ دقیقه بپزید. سپس آن را کناری بگذارید تا خنک شود و بعد از آن ماهی را به قطعات بسیار کوچک تکه تکه و خرد کنید.

در یک کاسه متوسط مایونز، تخم مرغ، شوید تازه و یک قاشق غذاخوری خردل را به خوبی مخلوط کنید. در ادامه به این مخلوط خرده‌های نان و ماهی را نیز اضافه کرده و به خوبی بهم بزنید و در نهایت مخلوط حاصل را به صورت ۸ تکه‌ی کیک مانند جداگانه تقسیم کرده و برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شده و خود را بگیرد. در مرحله بعد کیک‌های سرد ماهی را از داخل یخچال بیرون آورده و در روغن کانولای داغ و روی حرارت متوسط برای ۳ تا ۵ دقیقه حرارت داده و سرخ کنید تا هر دو طرف آن طلایی رنگ شود.

مقاله مرتبط: طرز تهیه پوست ماهی برشته

اکنون در یک کاسه دیگر، روغن زیتون و سرکه را مخلوط کرده و یک قاشق چای‌خوری خردل باقیمانده، ۱/۲ قاشق چایخوری نمک و ۱/۴ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن سبزیجات مورد نظر برای تهیه سالاد است. این سالاد طعم دار شده را به همراه برش‌های لیمو با کیک ماهی تیلاپیا سرو کنید. نوش جان