معمولاً بعد از میل کردن غذا احساس سیری به شما دست خواهد داد، اما بعضی از افراد هستند که علی‌رغم مصرف غذا در وعده‌های غذایی مختلف در طی روز هنوز احساس سیری نخواهند کرد. در این مقاله به بررسی ده دلیل پزشکی درباره‌ی احساس گرسنگی دائمی می‌پردازیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

در بسیاری از موارد مشکلات جسمی، روحی و بیماری‌های پنهان را می‌توان با توجه به علائمی که از خود نشان می‌دهند شناسایی کرد. بدن شما با شما حرف می‌زند. چشم خود را باز کنید و با بدن خود مهربان باشید. احساس گرسنگی شاید در وحله‌ی اول یک احساس طبیعی به نظر آید اما گرسنگی شدید و میل زیاد به خوردن مواد غذایی علامت یک مشکل درونی است. در ادامه شما را با دلایل احتمالی گرسنگی از نظر پزشکی آشنا خواهیم کرد.

افسردگی

دکتر هالی لافتِن، متخصص رژیم درمانی پزشکی که در یک مرکز پزشکی در حوزه‌ی کنترل وزن مشغول فعالیت است در این رابطه می‌گوید:

برای بسیاری از مردم خوردن غذا یک مکانیسم دفاعی برای غلبه بر انواع افسردگی و اضطراب است. شاید بخشی از این مسئله به این دلیل باشد که در این افراد هورمون شادی- سروتونین- به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود. بنابراین با خوردن غذاهایی همچون پاستا و نان سطح این هورمون در بدن افزایش پیدا می‌کند. مسلماً افرادی که گرفتار افسردگی می‌شوند به سراغ ماده‌ی غذایی مثل کرفس نخواهند رفت؛ بنابراین آن‌چه می‌خورید یا هوس خوردن آن‌را می‌کنید درمورد سلامتی شما اطلاعات ارزشمندی به دست می‌دهد.


استرس

دکتر شانا لِوین مربی پزشکی در دانشکده‌ و مرکز پزشکی «Mount Sinai » واقع در نیویورک در مورد اثر این عامل بر ایجاد حس گرسنگی می‌گوید:

در هنگام نزاع و دعوا یا حتی زمانی‌که شما حالت مبارزه و درگیری دارید به دلیل استرسی که بر شما چیره می‌شود سطح هورمون کورتیزول خونتان شروع به بالا رفتن می‌کند. همین امر منجر به افزایش میل بدن شما به خوردن مواد غذایی خواهد شد حتی اگر واقعاً گرسنه نباشید. در واقع هورمون کورتیزول بر مغز اثر گذاشته و بنابراین مغز به شما فرمان می‌دهد به سراغ غذا بروید. به همین دلیل مردم در هنگام استرس بیشتر غذا می‌خورند.

مطلب مرتبط: ۸ راهکار طبیعی درمان استرس را بشناسید


پرکاری تیروئید

دکتر هالی لافتِن در این باره می‌گوید:

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه گرسنه هستید و علی‌رغم این‌که بیش از مقدار معمول غذا می‌خورید، با این‌حال وزنتان نه تنها زیاد نمی‌شود، بلکه کاهش وزن نیز دارید؛ تیروئید شما در حال ترشح بیش از اندازه‌ی هورمون است؛ به عبارتی مبتلا به پرکاری تیروئید شده‌اید و این احساس گرسنگی یک زنگ هشدار دهنده است. تیروئید یک غده‌ی درون ریز است و هنگامی که پرکار شود سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز را در تمام قسمت‌های بدن افزایش می‌دهد و درنتیجه سرعت پدید آمدن حس گرسنگی نیز بیشتر شده و متعاقب آن فرد مبتلا بیشتر غذا می‌خورد.

دکتر لِوین در مورد اثرات پرکاری تیروئید می‌افزاید:

به غیر از  گرسنگی بیش از اندازه که به دلیل سوخت و ساز بالا در بدن فرد بیمار ایجاد می‌شود؛ مشکل تیروئید در حس سیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند یعنی ممکن است فرد غذای فراتر از حد معمول نیز میل کند، اما هنوز حس سیری در او ایجاد نشده باشد یا به سختی حس سیری کند.

با توجه به آن‌چه ذکر شد اگر احساس گرسنگی شدید با احساس خستگی، ناخن‌های رنگ پریده و یا ریزش مو همراه بود، جزو علائم هشدار دهنده‌ی بیماری پرکاری تیروئید به حساب خواهد آمد و در این حالت توجه بیشتر به سلامت غده‌ی تیروئید با مراجعه به پزشک متخصص در اولویت خواهد بود.


بیماری چاقی

دکتر لافتِن معتقد است زیاد خوردن ممکن است به انواع افزایش وزن منجر بشود؛ اما در یک چرخه‌ی نادرست، خود چاقی هم می‌تواند سبب گرسنگی دائمی شود. تجمع چربی زیاد در بدن سبب می‌شود سطح انسولین به شدت افزایش پیدا کند و به دنبال آن اشتها نیز رو به زیاد شدن می‌کند.

مطلب مرتبط: با رعایت این نکات وزن خود را ماندگارتر کم کنید

دکتر لوین اضافه می‌کند:

به علاوه سلول‌های ذخیره کننده‌ی چربی هر چه بیشتر باشند حساسیت بدن را به هورمون سیری کاهش می‌دهند. به دلیل این‌که چربی هورمون‌های خودش را تولید می‌کند، بیماری یا در واقع مرض چاقی فرد را حتی از کسی که متابولیسم بالاتری دارد هم بیشتر گرسنه می‌کند.


افت قند خون

قند خون پائین می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود آید؛ از حذف وعده‌های غذایی روزانه گرفته تا مشکلات پانکراس. اما نتیجه‌ی همگی مشابه است: مادامی‌که بدن شما برای کسب انرژی تلاش می‌کند، شکم‌تان در حال فعالیت است.

مطب مرتبط: ۱۲ علامتی که نشان می‌دهد قند خون شما بالا است

دکتر لافتن می‌گوید:

بدن از ایجاد حس گرسنگی کمک می‌گیرد تا مغز به شما فرمان دهد برای این‌که قند کافی به سلول‌ها وارد شود غذای بیشتری مصرف کنید.


دیابت نوع یک و دو

هر دو نوع دیابت با افت و خیز میزان قند خون درگیرند؛ چرخه‌ای که گرسنگی ایجاد می‌کند. متعاقب آن فرد برای این‌که بر ضعف و بی‌حالی خود غلبه کند، غذا می‌خورد، مجدداً با مصرف داروهای تجویز شده  قند خون افت می‌کند و دوباره فرد با حس گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند. قند خون پائین اشتها را تحریک می‌کند، اما در واقع هوس نادرستی را به فرد تحمیل می‌کند.

مطلب مرتبط: ۳ باور غلط رایج در مورد دیابت را بشناسید

دکتر لوین می‌گوید:

چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی که فردی زیاد غذا بخورد و قند زیادی دریافت کند درحالی‌که هنوز سیر نشده است؟ دیابت یکی از دلایل تأثیرگذار این حالت است که برمی‌گردد و از نو فرد را به خوردن بیشتر ترغیب می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنم حتی اگر همیشه گرسنه هستید سعی کنید میزان قند خونتان را به کمک مصرف صحیح و به موقع غذا ثابت نگه دارید؛ یعنی از غذاهای پرکربوهیدرات یا فرآوری شده و حتی غذاهای آماده پرهیز کنید و همواره علائم بالا رفتن قند خون را گوشه‌ی ذهن خود داشته باشید.


دوره‌ی عادت ماهیانه در بانوان

در طی این دوره سطح هورمون‌ها به شدت تغییر می‌کند و همین امر سبب می‌شود که فرد میل شدیدی به انواع و اقسام کیک و شیرینی پیدا کند اما در کنار این، فرد به کالری بیشتری هم احتیاج دارد.

مطلب مرتبط: با ۵ روش درمانی طبیعی برای رفع دردهای قاعدگی آشنا شوید

دکتر لوین می‌گوید:

دوره‌ی عادت ماهیانه یک حالت با انرژی بسیار بالا برای بدن می‌باشد و به همین دلیل زنان احساس خستگی یا کم‌آبی می‌کنند. در حالتی که بدن در حالت انرژی سوزی بالا قرار داشته باشد نیاز بیشتری به انرژی دارد و باید کالری بیشتری از منابع غذایی دریافت کند.


مصرف دارو

بروز افزایش اشتها در نتیجه‌ی مصرف برخی داروها امری طبیعی است. این امر در رابطه با داروهای ضد افسردگی، داروهای استرئیدی برای درمان آلرژی یا سل پوستی، و همین‌طور داروهای ضد‌صرع مصداق دارد. اگر از جمله مصرف‌کنندگان این داروها هستید نباید برای جلوگیری از چاقی مصرف دارو را قطع کنید. با پزشک خود در مورد امکان تغییر داروها صحبت کنید.

دکتر لافتن چنین راهنمایی می‌کند:

با مصرف هر دارویی، یک ماده‌ی شیمیایی را وارد بدن خود می‌کنید. با دکتر خود صحبت کنید و ببینید آیا می‌شود داروی جایگزینی با اثرات جانبی کمتر برای بیماری خود دریافت کنید یا نه.


کم آبی بدن

کم‌آبی بدن و نیاز شدید آن به آب، گاهی با احساس گرسنگی اشتباه می‌شود. به نظر دکتر لوین وقتی بدن فردی گرفتار کم آبی شده باشد از نظر جسمی تشنه است، اما عملاً احساس گرسنگی می‌کند و مردم هم اغلب همین اشتباه را می‌کنند و به سراغ غذا می‌روند. او توصیه می‌کند که حتماً روز خود را با نوشیدن ۲۰۰ میلی لیتر آب آغاز کنید و در طی روز بین ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر آب مصرف کنید. سعی کنید به جای آب شیرین شده از آب ساده استفاده کنید؛ چرا که این نوع نوشیدنی مغز شما را فریب می‌دهد و باعث می‌شود با این‌که در حال دریافت کالری اضافی هستید، همیشه احساس گرسنگی کنید.


بی‌خوابی

با این‌که گفته می‌شود که ۷ تا ۸ ساعت در شب را برای خواب خود درنظر بگیرید اما معمولاً برای بدن سخت است که صبر کند تا میزان هورمون‌هایی که سطح گرسنگی شما را بعد از بیدار شدن کنترل می‌کند، منظم کند. هورمون گرسنگی به نام گرِلین که توسط سلول‌های معده ترشح می‌شود یک هورمون هدایت کننده‌ی اشتها است و زمانی‌که سطح آن بالا برود شما را وادار می‌سازد به سمت غذا بروید؛ حتی اگر واقعاً نیازی به دریافت کالری اضافی نداشته باشید.

مطلب مرتبط: تاثیر کیفیت خواب بر کیفیت زندگی

دکتر لوین می‌گوید:

هر روز بعد از بیدار شدن از خواب با سیل درخواست‌های متابولیکی بدن مواجه می‌شویم. مانند یک حالت پرتنش و استرس‌زا، وقتی خودتان را از خواب شبانه محروم می‌کنید باعث تداخل هورمونی خود می‌شوید.

امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.