سرویس اجتماعی

طرز تهیه قطعات لذیذ و انرژی زا از خرما، میوه خشک و آجیل

خوراکی خوشمزه از خرما و آجیل به همراه میوه خشک

 امروزه تهیه انواع میوه خشک بسیار متداول و مرسوم است. از سوی دیگر بسیاری شب یلدا از آجیل غافل نمی‌شوند و خرما هم میوه‌ای است که در بسیاری از خانه‌های ایرانی یافت می‌شود. پس چه خوب است اگر تمامی این مواد را در کنار هم و برای تهیه یک قطعه خوراکی لذیذ و خوشمزه استفاده کرد. البته خوشبختانه برای تهیه این خوردنی می‌توان از مواد جایگزین متعدد استفاده کرد، لذا دست شما برای تهیه محصول نهایی کاملاً باز است.

مقاله مرتبط: طرز تهیه دسر رولت خرما به روشی ساده

مواد لازم:

  • یک پیمانه آجیل (از نوع دلخواه)
  • یک پیمانه میوه خشک
  • یک پیمانه (۱۲ تا ۱۵ عدد) خرمای خشک و بدون هسته

طرز تهیه:

در ابتدا بهتر است آجیل خود را بو داده و برشته کنید. البته این یک گزینه انتخابی است و در صورت تمایل می‌توانید از آجیل بو نداده و خام نیز استفاده کنید. اما اگر مایلید در ابتدا آجیل خود را برشته کنی، بهتر است آن را به مدت ده الی دوازده دقیقه داخل فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا طلایی رنگ و ترد شود. قبل از آنکه از این آجیل برای تهیه این دسر استفاده کنید بهتر است اجازه دهید کاملاً خنک شود.

در ادامه آجیل، میوه خشک و خرماها را داخل غذاساز ریخته و به خوبی مخلوط کنید. بهتر است به مخلوط کمی زمان بدهید تا کاملاً نرم و یکد ست شود. اگر خرماها بهم گیر کرده و مانع مخلوط شدن سایر مواد می‌شوند، بهتر است آنها را دانه دانه به مخلوط اضافه کنید یا جداگانه مخلوط و سپس به مخلوط آجیل و میوه خشک اضافه کنید.

در ابتدا بهتر است سی ثانیه صبر کنید، در این مدت احتمالاً مواد به اندازه کافی خرد شده‌اند. اکنون دستگاه را خاموش کرده و لبه‌های ظرف و زیر تیغه‌ها را تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ چیزی خرد نشده باقی نمانده است. حال دوباره دستگاه را روشن کرده و عملیات مخلوط کردن را برای یک تا دو دقیقه دیگر ادامه دهید تا زمانی که همه‌ی محتویات ظرف به صورت یک توپ در قسمت وسط جمع شوند. 

حالا مایه یکنواخت حاصل را روی سطحی که از قبل روی آن یک پوشش پلاستیکی پهن کرده‌اید گذاشته و با دست شروع به ورز و حالت دادن به آن کنید و در نهایت مواد را به صورت مربعی قطور شکل دهید. حالا زمان آن رسیده تا روی مواد را پوشانده و آن را داخل یخچال بگذارید تا خنک شده و خود را بگیرد. حداقل یک ساعت زمان برای این کار لازم است، هرچند بهتر است تمام شب داخل یخچال بماند.

بعد از طی زمان کافی، آن را از یخچال بیرون آورده و روی تخته برش قرار دهید. اکنون آن را به هشت معکب بزرگ یا ۱۶ مربع کوچک برش بزنید (به صورت دلخواه) و هر کدام را جداگانه داخل پوشش یا کاغذ مخصوص قرار دهید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک تارت خوشمزه با خرما

می‌توانید این تکه‌های لذیذ و پرخاصیت را داخل ظرف دردار گذاشته و برای چندین هفته تا سه ماه داخل فریزر نگهداری کنید. خوشبختانه در صورت تمایل می‌توانید آنها را به محض بیرون آوردن از یخچال یا فریزر میل کنید. نگران نباشید، شاید کمی سفت باشند ولی قابل جویدن هستند. البته دمای اتاق هم مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند و می‌توان تمام روز آها را داخل ظرف ناهار یا کوله پشتی و کیف نگهداری کرد. اما در صورت زیاد بیرون ماندن، ممکن است بیش از اندازه نرم شده و حالتی خمیری به خود بگیرند.

از سوی دیگر می‌توانید مایه اولیه را از همان ابتدا به صورت توپ‌های کوچک شکل و داخل پوشش پلاستیکی قرار دهید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید از مخلوط بادام و گیلاس، بادام و زردآلو، کرنبری و گردو، سیب، دارچین و گردو نیز به عنوان جایگزین استفاده کنید. چیپس شکلاتاز دیگر گزینه‌هایی است که در صورت تمایل می‌توان از آن نیز در تهیه این خوراکی خوشمزه و مقوی استفاده کرد.

امیدوارم این دسر و میان وعده لذیذ تهیه شده از خرمای خشک را آماده کرده و همراه خانواده و دوستان میل کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید