آیا چاقی شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار میدهد؟ ظاهراً خیلی. براساس یک مطالعه‌ی جدید، نزدیک به ۶ درصد از سرطان‌ها حداقل به بخشی از چاقی و دیابت مربوط می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

محققان بر اساس داده‌های مقایسه شده‌ی ۱۲ سرطان با شاخص دیابت و چاقی در ۱۷۵ کشور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، به این نتیجه رسیدند که حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا سرطان رشد و توسعه پیدا کند.

آنها در سال ۲۰۱۲ دریافتند که، دیابت عامل مستقل برای مبتلا شدن به ۷۹۲،۶۰۰ سرطان جدید بوده و حدود ۵.۶ درصد از ۱۴.۰۶۷.۸۹۴ گزارش شده‌ی سرطان در جهان را دربرمی‌گیرد.

مطلب مرتبط: ۱۲ نشانه‌ی معمول سرطان که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

در میان سرطان‌های مرتبط با دیابت با B.M.I بالا، تومو‌رهای روده‌ی بزرگ، کیسه‌ی صفرا، کبد و پانکراس بودند. چاقی و دیابت تنها علت این سرطان‌ها نبودند، اما نقش بسیار موثری داشتند.

جاناتان پیرسون اشتوتارت، یکی از استادان کالج امپریال لندن می‌گوید:

ما در‌مورد چاقی و دیابت اطلاعات خوبی داریم، اما از چاقی یا دیابتی که سبب ایجاد سرطان می‌شود کمتر مطلع هستیم. ممکن است که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای انسولین و مقاومت به انسولین باعث ایجاد سرطان شود.

نتیجه‌ی مطالعه و تحقیق در دیابت لنست و غدد درون، تفاوت‌های قابل توجهی در موارد مبتلا به سرطان مربوط به B.M.I و سرطان مربوط به دیابت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، B.M.I بالا با حدود دو برابر موارد سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) به عنوان دیابت و تقریباً با سه برابر موارد سرطان سینه و سرطان رحم (اندومتر) همراه بود. دیابت با سرطان کلیه همراه نبود، اما B.M.I بالا با یک پنجم موارد سرطان کلیه ارتباط داشت.

 B.M.I بالا و دیابت به ترتیب ۳۸.۴ درصد از سرطان‌های مخاط رحم و تنها ۸.۹ درصد از سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهند. در مردان، این دو مورد در مجموع ۲۳.۳ درصد از سرطان‌های کبدی و فقط ۸.۶ درصد از سرطان‌های روده بزرگ را تشکیل می‌دهند. در هر منطقه نیز این تغییرات متغیر است. برای مثال حدود ۱۶ درصد از موارد سرطان مربوط به B.M.I بالا در کشورهای غربی با درآمد بالا است؛ اما تنها حدود ۵ درصد از موارد سرطان در منطقه آسیا و اقیانوس آرام با B.M.I بالا و درآمد بالا است. پس در هر منطقه بسته به شرایط این موارد متفاوت است.

مطلب مرتبط: با ۱۵ علامت سرطان در زنان آشنا شوید

دیابت و چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است و محققان تصور می‌کنند که سرطان‌ها، به ویژه کیسه‌ی صفرا، کبد و آندومتری نیز افزایش می‌یابد. رشد سرطان به علّت دیابت و چاقی بهتر کنترل می‌شود، اما دیگر سرطان‌ها به سرعت در حال رشد و توسعه هستند.

دکتر پریسون اشتوتارت می‌گوید:

تا سال ۲۰۳۵ به علّت افزایش چاقی و دیابت، افزایش سرطان‌های مردان و افزایش ۳۰ درصدی در زنان می‌تواند ۲۰ درصد افزایش یابد.