ترک خوردن پاشنه‌ و خشکی پوست، یک مشکل رایج در کف پا است. همچنین با توجه به شدت مشکل، ترک‌های پاشنه می‌تواند منجر به خونریزی پا و ایجاد درد شدید شود. علائم آن زرد و تیره شدن پوست روی پاشنه‌ی پا، پوسته پوسته شدن، رشد پوست سخت، لکه دار شدن و ترک خوردن است. در ادامه با علل مختلف ترک‌خوردن کف و پاشنه پا و شیوه درمان آن آشنا خواهید شد. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ترک کف پا یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که سن و سال نمی‌شناسد؛ ولی با شناخت دلایل بروز خشکی پوست و شکل‌گیری ترک در کف و پاشنه پا، می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد:

ایستادن طولانی مدت

ایستادن طولانی مدت، مخصوصا در زمین‌های ناهموار، می‌تواند باعث ایجاد شکاف‌ها در پا شود. اصطکاک و فشار ثابت ممکن است در نهایت منجر به ترک پوست و زخم‌های باز شود که می‌تواند خونریزی و درد ایجاد کند. اگر مجبور به ایستادن طولانی مدت هستید، از کفش مطلوب و متناسب با سطح استفاده کنید.

کفش‌های پاشنه بلند

یکی از دلایل اصلی ترک‌خوردن پاشنه‌ی پا، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است. طبق گفته‌ی ePodiatry.com، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش پاشنه‌ی پا می‌شود؛ عاملی که به نوبه‌ی خود فشار اضافی بر روی پاشنه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر در معرض ترک‌خوردن باشد. بنابراین از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نازک اجتناب کنید. همچنین کفش‌های نامناسب باعث آسیب‌پذیر و ضعیف‌شدن پای شما می‌شوند. همیشه کفش‌های مناسب را برای نوع پاهای خود خریداری کنید تا پاهایتان در آن‌ها احساس راحتی کنند.

چاقی

اگر اضافه‌وزن دارید، ایستادن می‌تواند فشار بیشتری بر روی پای شما ایجاد کند. به گزارش ePodiatry، چاقی، فشار طبیعی روی پاشنه‌ی پا را افزایش می‌دهد و اگر پوست انعطاف‌پذیر ندارید باعث افزایش فشار و ایجاد ترک می‌شود. هزینه برای خرید کفش مناسب باعث جلوگیری از فشار و آسیب خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از گسترش پاشنه به طرفین، از قالب‌ها و پدهای محافظ پاشنه استفاده کنید.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی مانند دیابت و تیروئید ضعیف منجر به خشکی پوست، ایجاد حساسیت بیشتر و پاشنه‌های ترک‌خورده می‌شوند. یکی دیگر از عواملی که باعث بروز مشکل در پاشنه‌های پا می‌شود صافی پا است. همچنین شرایط پوستی مانند پسوریازیس (psoriasis) و اگزما (eczema) نیز ممکن است باعث ایجاد ترک در پاشنه‌ی پا و پاها شوند. از کرم مرطوب‌کننده برای کمک به رطوبت و کاهش خشکی بیش از حد پوست استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۹ مشکل پا که می‌توانند نشانه بیماری‌های جدی باشند

کرم ترک کف پا

بهترین درمان ترک پا چیست؟ از چه کرم‌هایی برای درمان ترک پا استفاده کنیم؟

پاشنه‌های ترک‌خورده از نظر پزشکی به عنوان شکاف پاشنه شناخته می‌شود و اغلب نتیجه‌ی پوست بسیار خشک و یا xerosis است. در واقع، ترک‌های عمیق می‌توانند در امتداد لبه‌های پشتی پاشنه ایجاد شوند که دردناک است و گاهی اوقات منجر به خونریزی می‌شود. برای اکثر افراد، این وضعیت آزاردهنده است، اما در بیماران دیابتی و کسانی که دارای گردش خون ضعیف هستند، ترک‌های عمیق پاشنه می‌توانند یک زمینه برای عفونت فراهم کنند. تعدادی از کرم‌های موجود برای درمان پاشنه‌ی ترک خورده ‌می‌توانند شما را در بهبود و درمان این عارضه یاری نمایند؛ با این حال قبل از استفاده از هر کدام از آنها، با پزشک خود مشورت کنید.

مرطوب‌کننده‌های لاکتات آمونیوم

کرم لاکتات‌آمونیوم برای نرم‌کردن و مرطوب‌کردن پوست خشک استفاده می‌شود. به گزارش Drugs.com، کرم‌های لاکتات آمونیوم مانند لاک هیدرین، روان کننده‌هایی هستند که میزان آب را در پوست افزایش می‌دهند و پوست را نرم‌تر می‌کنند. کرم لاکتات‌آمونیوم تنها برای استفاده‌ی خارجی است و ممکن است باعث بروز سوزش یا خارش در هنگام باز شدن پوست شود. عوارض جانبی کمی شامل تحریک، قرمزی، خارش و حساسیت به خورشید دارد. استفاده از آن برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. استفاده از این کرم‌ها ممکن است واکنش های آلرژیک مانند اشکال در تنفس هم ایجاد کند که باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

کرم‌های اوره

کرم‌های اوره مانند Keralac برای درمان برخی از بیماری‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما می‌توانند برای درمان شکاف پاشنه استفاده شوند. کرم‌های اوره شامل نرم‌کننده و کراتولیتیک است که با هم کار می‌کنند تا به صورت مرطوب‌کننده عمل کرده و خشکی پوست را از بین ببرند. نرم‌کننده، یک لایه‌ی روغنی را روی پوست ایجاد کرده و کراتولیتیک لایه‌های پوستی خشک و سخت را از بین می‌برد و آن را نرم می‌کند. کرم‌های اوره فقط برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و نباید در نزدیکی دهان و چشم‌ها به کار گرفته شوند. عوارض جانبی آن شامل سوزش و خارش است. یک واکنش آلرژیک نیز امکان دارد رخ دهد و می‌بایستی به پزشک خود مراجعه کنید.

فراورده‌های نفتی

فرآورده‌های نفتی مخلوطی از روغن معدنی، پارافین و واکس است. فراورده‌های نفتی به پوست نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد رطوبت در پوست و مانع از خشکی آن می‌شوند. فراورده‌های نفتی بسیار چرب هستند؛ بنابراین بهتر است قبل از خواب آن را روی پاها بمالید و پا را با پارچه‌ی ۱۰۰ درصد پنبه‌ای پاک کنید تا از پاهایتان محافظت کند. اخیرا نگرانی‌هایی در مورد ایمنی این فراورده‌ها به وجود آمده که عمدتاً ناشی از ناخالصی‌ها است؛ از همین رو استفاده از آن در اروپا ممنوع شده.

مطلب مرتبط: چگونه از پاهای خود در تابستان محافظت کنیم؟

روغن بچه

روغن بچه یک روش عالی برای درمان پوست خشک از جمله پاشنه‌های ترک خورده است. برای بهترین نتیجه‌گیری استفاده از این روغن، CNN Health پیشنهاد می‌کند که آن را در زمانی که از حمام آمده‌اید و پوستتان مرطوب است، استفاده کنید. روغن بر روی پوست مرطوب ماندگاری بیشتری دارد؛ چرا که این رطوبت از تبخیر جلوگیری می‌کند.

کره‌ شیا (shea)

کره‌ درخت شیا یکی دیگر از انواع کرم است که می‌تواند برای جلوگیری از پاشنه‌ی خشک و ترک خورده استفاده شود. افرادی که حساسیت و یا آلرژی به دیگر نرم‌کننده‌ها دارند ممکن است استفاده از کره شیا برای آن‌ها بهتر باشد. کره شیا که از دانه‌های درخت شیا استخراج شده است، یک ترکیب ملایم است که هیچ افزودنی شیمیایی، رنگ مصنوعی یا عطر ندارد و رطوبت آن باعث نگه داشتن آب در پوست می‌شود.