انواع و اقسام بسیاری از کلم چینی با نام علمی «Brassica  Pekinensis » وجود دارد؛ اما ما همگی آن‌ها را به یک نام می‌شناسیم. از آن‌جا که ما در ایران به آن‌ کاهوی چینی می‌گوئیم از این پس آن‌را با این نام خواهیم خواند. با ۷۲۴ پرس همراه باشید تا درباره‌ی این سبزی پرخاصیت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاهوی چینی دارای بافت سفید و محکم بوده و برگ‌هایی به رنگ سبز روشن دارد که به خوبی در کنار هم پیچیده شده‌اند. کاهوی چینی غنی از ویتامین سی و دیگر مواد مغذی است. کالری بسیار پائینی دارد. دارای آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی بوده و فیبر بسیار زیای دارد. بنابر یافته‌های برخی دانشمندان با گنجاندن کاهوی چینی به رژیم غذایی روزانه می‌توانیم از خود در برابر  سرطان محافظت نمائیم، علاوه بر این‌که این سبزی کمک زیادی به کاهش سطح چربی LDL خون می کند. منبع غیر‌قابل باوری از فولیک اسید و ویتامین بی و همینطور ویتامین کا است.

همانند پنیر توفو، کاهوی چینی نیز طعم مواد اطرافش را به خود جذب می‌کند و این دلیلی است که چرا تعداد زیادی از مردم چین تمایل دارند از این کاهو در انواع سوپ استفاده کنند. این سبزی را می‌توان به صورت خام مصرف کرد یا سرخ شده و یا حتی به صورت بخارپز.

راهنمای خرید و نگهداری:

هنگام خرید کاهوی چینی باید توجه کنید که برگ‌های سبز آن پژمرده یا خراب  نبوده و  کرم خورده نباشند. کاهو را در یک کیسه‌ی پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

مصارف مختلف کاهوی چینی:

·     کاهوی چینی کِرِمی:

به خاطر شیوع بالای بیماری عدم تحمل لاکتوز در بین جمعیت‌های آسیای شرقی، به ندرت محصولات لبنی در چین مصرف می‌شوند. به طور سنتی کاهوی چینی خامه‌ای را با شیر کامل تهیه می‎‌کنند اما احتمالاً  بتوانید این ترکیب را با خامه نیز پیدا کنید.

·         کاهوی ترش و شیرین:

کاهوی چینی کمی طعم شیرین دارد و با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی‌تر نیز می‌شود. به سبک سنتی، این کاهوی طعم‌دار  سرد سرو می‌شود به همراه سُسی از سرکه که دقیقاً قبل از مصرف بر روی آن ریخته می‌شود. اگر قصد کمی تفت دادن آن‌را داشته باشید، استفاده از روغن چیلی تند پیشنهاد می‌شود.

·         کاهوی چینی ادویه‌دار سرخ شده:

        در این شیوه به کاهوی چینی و پیاز ، سُس چیلی اضافه کرده و آن‌را سرخ می‌کنند.

·         گوشت قِل‌قِلی :

اغلب این گوشت‌های قِل‌قِلی را به همراه کاهوی چینی می‌پزند. برگ‌های این کلم آب‌گوشت را جذب کرده و طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشند.

 

یک دستور تهیه‌ی سریع:

مواد لازم:

  • ۲۸۰ گرم کاهوی چینی
  • پنیر توفو  مقداری
  • ۱ پیاز بسیار نازک خرد شده
  • ۱ فلفل چیلی، بدون هسته
  • ۳۰ گرم بادام زمینی بو داده

ادویه‌های لازم:

  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن کنجد
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱/۲ قاشق غذاخوری سُس سویای رقیق
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر فلفل سفید

طرز تهیه:

ابتدا قسمت انتهایی کاهو را جدا کنید تا بتوانید برگ‌های آن‌را به راحتی از هم جدا کنید. برگ‌ها را تک‌تک زیر آب سرد بشوئید و سپس به‌خوبی خشک کنید؛ آن‌گاه بسیار نازک و رشته‌ای خرد کنید. پیاز و فلفل را به همین ترتیب خرد کنید. پنیر توفو را به قطعات مکعبی کوچکی برش بزنید. هر چه قطعات کاهو و پیاز و فلفل نازک‌تر باشد بهتر مواد را به خود جذب خواهند کرد.

کاهو، پیاز، فلفل و پنیر را در یک ظرف بریزید، بادام زمینی را خرد کنید و به آن اضافه کنید. باقی مواد را بر روی آن‌ها ریخته و به خوبی مخلوط کنید. این سالاد باید بلافاصله بعد از تهیه، مصرف شود زیرا ادویه‌هایی که در آن به کار رفته باعث خیس خوردن کاهو خواهد شد. از خواص آن لذت ببرید.