خمیر پای یکی از پر مصرف‌ترین خمیرها در شیرینی‌پزی است که هر کسی دستور تهیه‌ی ویژه‌ی خود را دارد؛ یکی از کره استفاده می‌کند، دیگری از روغن گیاهی، اما نتیجه‌ی همگی خمیری است که قابلیت آن‌را دارد که با مواد مختلف پر شود و یک شیرینی خوش‌طعم را تقدیم شما کند. با ۷۲۴ پرس همراه باشید تا آماده‌سازی خمیرِ پایِ کره‌ای را برای پای‌ و تارت‌های شیرین و خوش‌مزه، امتحان کنیم.

انواع میوه‌ها و مواد مختلف را می‌توانید در قالب خمیر پای آماده کنید و به صورت شیرینی یا حتی خوراک‌های خوشمزه تهیه کنید. بنابراین اگر به ویژه اهل تهیه‌ی دسر هستید، طرز تهیه خمیر پای که بسیار کاربردی بوده و از مواد ساده‌ای تهیه می‌شود را به خاطر بسپارید.

مواد لازم:

  • ۲ و ۱/۲ پیمانه آرد، به علاوه‌ی مقدار اضافی برای رول کردن خمیر
  • ۱ پیمانه معادل ۲۲۰ گرم کره، خیلی سرد و قطعه قطعه شده
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱ قاشق چای‌خوری شکر
  • ۶ تا ۸ قاشق غذاخوری آب یخ

طرز تهیه:

اولین کاری که بهتر است انجام دهیم پیمانه کردن کره و تبدیل کردن آن به قطعات کوچک‌تر و سپس قرار دادن آن‌ها در فریزر است، چرا که کره باید بسیار سرد باشد.

در یک کاسه آرد، شکر و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. اگر دستگاه غذاساز در اختیار دارید خیلی راحت‌تر خمیر را تهیه می‌کنید. نیمی از کره را به آرد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. سپس باقی کره را طی چند مرتبه اضافه کنید و مجدداً به هم بزنید. حال آب یخ را که مقداری در حدود ۱/۴ پیمانه می‌شود قاشق به قاشق اضافه کرده و مرتباً به هم بزنید.

وقتی‌که به کمک انگشتان کمی از خمیر برداشتید و بافت خمیر به هم پیوسته ماند، خمیر آماده است. اگر لازم شد مقداری آب یخ اضافه کنید تا خمیر به دست آید. خمیر را جمع کنید و به صورت یک گلوله در یک ظرف پهن و تمیز و خشک قرار دهید و کمی آن‌را ورز دهید تا  کره در تمام خمیر پخش شده و درنهایت نازک و لایه لایه شود. خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و با کمک دست کمی پهن کنید اما بیش از این ورز ندهید. آن‌ها را آرد‌پاشی کنید و در کیسه بپیچید و برای چندین ساعت، حتی تا یک روز، در یخچال قرار دهید.

اگر برای تهیه‌ی پای و تارت مواد خود را آماده کرده‌اید، بعد از آن که خمیر به اندازه‌ی کافی در یخچال بود و کره خودش را گرفت، آن‌را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد. روی یک صفحه یا میز مناسب را آرد‌پاشی کنید و خمیر را با وردنه به قطر ۲۶ سانتیمتر پهن کنید و در قالب شیرینی پای قرار دهید. معمولاً قالب‌های شیرینی پای دارای دیواره‌ی دالبر‌مانند هستند پس خمیر را به کمک این دیواره شکل دهید و اضافه‌ی خمیر را ببرید. وقتی موادی را که برای پای آماده کرده‌اید روی آن ریختید، قسمت دوم خمیر را که با وردنه پهن کرده‌اید بر روی پای قرار دهید، اضافه‌ی خمیر را جدا کنید و لبه‌های قسمت زیرین و بالای پای را با کمی فاصله از  لبه‌ی قالب به هم فشار دهید تا کاملاً به‌هم بچسبند. با چنگال یا خلال دندان بر روی خمیر سوراخ‌هایی با فاصله‌ی 2 سانتیمتر از هم ایجاد کنید تا هنگام پخت، بخار به راحتی خارج شود.

اما اگر تمایل داشتید که برای آشپزی‌های بعدی، خمیر پای از قبل آماده شده، داشته باشید باید بعد از پهن کردن خمیر در قالب آن‌را برای حداقل سی دقیقه در فریزر قرار دهید. این‌کار یک اقدام واجب و مهم است در غیر این‌صورت خمیر شل و وارفته خواهد شد. دمای فر را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. روی خمیر که به اندازه کافی سرد شده است یک کاغذ پوستی، کاغذ روغنی یا فویل آلومینیوم پهن کنید. باید روی این کاغذ یک وزن سنگین قرار بگیرد تا خمیر در اثر پخت تغییر شکل ندهد بنابراین می‌توانید از لوبیای خشک یا وزنه‌های فلزی استفاده کنید. خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. سپس از فر خارج کرده و اجازه دهید چند دقیقه خنک شود.

سپس لوبیا یا وزنه را خارج کرده و در خمیر چند سوراخ ایجاد کنید و برای ده دقیقه‌ی دیگر در فر قرار دهید. وقتی خمیر طلایی شد آن‌را خارج کرده و بگذارید کاملاً خنک شود. سپس خمیر را برای غذا یا شیرینی مورد نظر خود کنار بگذارید.