کمتر سفره ایرانی است که با برنج رنگین نشود. برنج سهم به‌سزائی از رژیم غذایی ما دارد. سیب‌زمینی، عدس، گوجه‌فرنگی و لوبیا سبز از جمله موادی هستند که با برنج مخلوط می‌کنیم و به عنوان یک غذای پروتئینی و سیر کننده مصرف می‌کنیم.  با آموزش یک پلوی جدید همراه ما باشید.

برنج مکزیکی یک پلوی خوش طعم با عطر سیر و کمی تند مزه است که به تنهایی و یا همراه با دیگر خوراک‌ها مصرف می‌شود. 

مواد اولیه:

  • ۳۴۰ گرم گوجه‌فرنگی کاملاً رسیده )هسته‌های آن را جدا کنید)
  • ۱ عدد پیاز سفید متوسط
  • ۳ فلفل چیلی سبز تند
  • ۲ فنجان برنج
  • ۱/۳ فنجان روغن کانولا
  • ۴ حبه سیر ورقه شده
  • ۲ فنجان آب مرغ
  • ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱/۲ فنجان گشنیز خرد شده
  • ۱ عدد لیمو ترش

دستور تهیه:

ابتدا فر را روشن کنید و دمای آن را روی ۱۷۵ درجه‌‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. برنج را خوب بشوئید و سپس آن‌ را خیس کنید و کمی نمک اضافه کنید و کنار بگذارید. گوجه‌فرنگی را پوست بکنید و با پیاز در دستگاه مخلوط‌ کن بریزید و به صورت پوره دربیاورید. سپس با لیوان اندازه‌گیری دقیقاً دو لیوان از این پوره را کنار بگذارید. اگر مقدار آن به دو لیوان نرسید می‌توانید گوجه‌فرنگی بیشتری مصرف کنید. هسته‌های دو فلفل چیلی را خارج کنید و آن‌ها را خرد کنید و کنار بگذارید.

برای تهیه‌ی برنج مکزیکی باید ابتدا برنج را سرخ کرد، پس آب برنج را کامل بگیرید. روغن کانولا را در یک ماهی‌تابه‌ی بزرگ که گنجایش همه‌ی مواد را داشته باشد و از طرفی امکان استفاده از آن در فر وجود داشته باشد، بریزید و برای دو دقیقه با شعله‌ی متوسط روغن را گرم کنید. مقداری از برنج را در روغن بریزید و زمانی‌که روغن شروع به قُل قُل کرد بقیه‌ی برنج را هم اضافه کنید و برنج را تا وقتی که به رنگ قهوه‌ای روشن- طلایی دربیاید، سرخ کنید. مراقب باشید روغن زیاد داغ نشود، در این‌ صورت روغن به اطراف پاشیده می‌شود و خطرناک است. حتماً این‌کار را انجام دهید زیرا به این ترتیب برنج نرم و پفکی می‌شود.

بعد از ۶ الی ۸ دقیقه شعله را کم کنید و سیر و فلفل چیلی خرد شده را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا آن‌ها هم کمی سرخ شده و در بین برنج پخش شوند. پوره‌ی گوجه‌فرنگی و پیاز، رب‌گوجه‌فرنگی و نمک را به آب‌مرغ اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و به برنج اضافه کنید و دمای شعله را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند. می‌توانید کمی آب اضافه کنید تا برنج بهتر بپزد. حال درب ظرف را بگذارید و در درون فر قرار دهید، تا زمانی‌که همه‌ی مایع جذب شود و برنج کاملاً بپزد یعنی زمانی در حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه. هر پانزده دقیقه برنج را هم بزنید و اگر لازم بود و برنج هنوز نرم نشده بود، کمی آب‌ جوش اضافه کنید. در مراحل آخر گشنیز را اضافه کنید و هم بزنید و مجدداً در فر قرار دهید.

بعد از این‌که پخت برنج کامل شد، با مقداری فلفل چیلی و کمی گشنیز و لیموترش تزئین کنید. می‌توانید این برنج را به تنهایی میل کنید و یا به عنوان دورچین در کنار مرغ یا گوشت سرخ شده و پوره‌ی سیب‌زمینی میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. همچنین می‌توان از نخود فرنگی تازه یا کنسرو شده نیز در تهیه این پلوی خوش عطر و طعم استفاده کرده و ارزش غذایی بیشتری به آن بخشید.