آیا موافقید تخمه‌ی آفتاب‌گردان یکی از پرمصرف‌ترین تنقلات است؟ دست به‌کار شوید تا برای تهیه‌ی یک کره‌ی سالم و خانگی از مغز تخمه‌ی آفتاب گردان استفاده کنیم.

درست است که نمی‌شود از کره‌ای که از شیر‌تازه‌ی دام تهیه شده و بدون هیچ روغنِ افزودنی دیگری باشد، به‌دلیل خواص بسیاری که دارد به سادگی گذشت کرد، اما می‌توانیم در کنار آن از کره‌ای که از دانه‌های روغنی همچون بادام زمینی تهیه می‌شود هم بهره‌ی فراوان ببریم. دانه‌های گیاه آفتاب‌گردان نیز از جمله‌ی همین دانه‌های روغنی می‌باشد که سال‌های زیادی است که صنعت استخراج روغن آن برای پخت و پز به راه افتاده و همچنان ادامه دارد. مایه‌ی امیدواری است که می‌توانیم از همین دانه‌ها برای تهیه‌ی یک کره‌ی پرخاصیت خانگی نیز استفاده کنیم.

بهتر است برای درک بهتر فواید این کره به مقادیر ارزش غذایی آن توجه کنیم. هر صد گرم از این کره دارای ۵۵ گرم چربی شامل ۴.۷ گرم چربی اشباع و ۴۹ گرم چربی غیر اشباع، ۵۷۶ میلی‌گرم پتاسیم، ۳ میلی‌گرم سدیم، ۲۳ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم فیبر، ۱۱ گرم قند و ۱۷ گرم پروتئین است. همچنین فاقد کلسترول و چربی ترانس است. از دیگر مواد مفید موجود در همین میزان کره می‌توان به ویتامین اِی، ویتامین سی، ویتامین‌های B۱۲ و، کلسیم، آهن و مقدار قابل ملاحظه‌ای منیزیم اشاره کرد. پس قانع کننده است که برای یک‌بار هم که شده این کره را امتحان کنید به‌خصوص این‌که مهرماه شروع شده و می‌توانید برای فرزندان مدرسه‌ای خود خوراکی‌های رنگارنگ و خوش‌طعمی با این منبع غنی انرژی تهیه کنید.

کل زمان مورد نیاز برای تهیه‌ی این کره‌ی پرفایده ۲۴ دقیقه است، قابل سِرو برای دوازده نفر و کالری مقدار نهایی برابر با ۱۹۵ کیلوکالری. برای شروع ما نیاز به دانه‌ی بو خورده‌ی بدون‌نمک دانه‌های آفتاب گردان داریم که خوشبختانه در بازار ایران موجود است و می‌توانید تهیه کنید. در غیر این‌صورت یک بار صبر و حوصله‌ای به‌خرج دهید و با همکاری همسر و کودک خود، از طیف متنوع تخمه‌های موجود در بازار یک نوع را انتخاب کرده و مغز دانه‌ها را خودتان تهیه کنید. نکته‎‌ی قابل ذکر دیگر این است که در دستور اصلی تهیه‌ی این کره از شکر نارگیل استفاده شده است. اگر چه این شکر خاص کشورهای آسیایی است و از دیر‌باز در این مناطق استفاده می‌شده است اما هنوز پا به ایران نگذاشته و بنابراین ما باید از شکرسفید و یا شکر‌قهوه‌ای بهره ببریم. با این حال استفاده از شکر کاملاً اختیاری است و شما مجبور به مصرف هیچ کدام از این سه نوع شکر نیستید.

مواد لازم:

  • ۳ فنجان دانه‌ی گل آفتاب‌گردان
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک دریا
  • ۱ ای ۳ قاشق غذاخوری شکر نارگیل یا شکر سفید و یا قهوه‌ای( اختیاری)
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن هسته‌ی انگور( اختیاری)

طرز تهیه:

اگر از دانه‌های بو نخورده‌ و خام استفاده می‌کنید باید از روشن کردن فر شروع کنیم. دمای فر را روی ۳۰۰ درجه‌ی فارنهایت یا ۱۵۰ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید و دانه‌های خام را در حدود ۱۴ دقیقه و تا زمانی‌که دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن در آمده و عطر و بوی آن‌ها بلند شود، حرارت دهید. اگر  دانه‌های تهیه‌ شده‌ی شما قبلاً بو‌ داده شده‌اند؛ برای بهتر شدن رنگ نهایی کره‌، کمی آن‌ها را تفت دهید تا کمی برشته‌تر شده و به رنگ قهوه‌ای روشن درآیند.

اجازه دهید دانه‌ها برای مدت ده دقیقه کمی خنک شوند. اما دقت کنید که در زمانی‌که هنوز مقداری گرما درخود دارند آن‌ها را در دستگاه مخلوط کن بریزید و با سرعت زیاد دستگاه، دانه‌ها را مخلوط کنید، تا جایی‌که کیفیت بافت خمیر آن‌طوری شود که می‌خواهید، نرم و یک‌دست یا کمی زبر. در‌حین کار خمیری که به اطراف ظرف می‌چسبد را دوباره به پائین برگردانید تا همه جای خمیر به‌کیفیت یکسانی برسد. بسته به قدرت دستگاه شما این‌کار کمی به طول می‌انجامد چیزی در حدود ۳ تا ۱۴ دقیقه. اگر خمیرتان خودش را نگرفت باید از روغن نارگیل یا هسته‌ی انگور کمک بگیرید. به این ترتیب کره‌ی شما سفت می‌شود مخصوصاً اگر از روغن نارگیل استفاده کنید. سپس نمک را اضافه کرده و دوباره برای سی ثانیه با دستگاه، خمیر را هم بزنید. اگر دوست دارید طعم کره کمی شیرین شود می‌توانید در این مرحله شکر را هم اضافه کنید. بسیار خب کره آماده شده است. آن را به ظرف دلخواه خود منتقل کرده و در یخچال نگهداری کنید تا کمی سفت‌تر شود.