یکی از میوه‌های شیرین و آب‌داری که متعلق به فصل پائیز است و این روزها در میان دیگر میوه‌ها خوش می‌درخشد، گلابی است. گلابی را به هر شکلی که میل کنید طعم دلپذیر خود را دارد، اما برای امتحان کردنش با دارچین تعلل نکنید. با ما همراه باشید تا تهیه‌ی گلابی دارچینی پخته شده را امتحان کنیم.

با تمام شدن فصل تابستان باید بیشتر برای حفظ سلامتی خود تلاش کرده و از هرچه سیستم ایمنی ما را تقویت کند بهره‌ی کافی ببریم. یکی از مفیدترین اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم استفاده‌ی بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ است. در فصل‌های پائیز و زمستان اگرچه از تنوع میوه‌ها کم می‌شود اما مطمئن باشید هرچه که طبیعت به شما ارزانی می‌کند سلامت‌بخش و مفید است. آن‌چه بدان پرداخته‌ایم استفاده‌ از یک میوه‌ی خوش‌طعم و سلامت‌بخش پائیزی است. از جمله موادی که در این دسر به کار رفته پوره‌ی کدو‌حلوایی است که هم شیرین‌کننده‌ی خوبی است و هم طعم دلنشینی به آن می‌بخشد. جو پَرَک نیز ماده‌ی دیگری است که خواص بسیاری دارد.  در دستور اصلی به جای استفاده از عسل از شربت افرا استفاده شده؛ اما از آن‌جا که این شربت در دسترس نمی‌باشد، می‌توانید از عسل استفاده کنید.

مواد لازم:

  • ۲ عدد گلابی بزرگ
  • ۱ قاشق چای‌خوری دارچین
  • ۱/۳ فنجان+ ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۳ فنجان جو پَرَک
  • ۱ فنجان گردوی خرد شده
  • ۱/۴ فنجان تخم کدوی مغز شده
  • ۱/۳ فنجان پوره‌ی کدو‌حلوایی
  • ۱/۴ فنجان روغن نارگیل یا زیتون بی‌بو یا مایع
  • ۳/۴ قاشق چای‌خوری نمک دریا
  • خامه در صورت تمایل

روش تهیه:

ابتدا بهتر است مواد پرکننده‌ی گلابی‌ها را آماده کنیم. این مخلوط به دلیل دربرداشتن کدو حلوایی، گردو و جو خاصیت بسیار دارد. پس اگر از مواد تهیه شده مقداری اضافه آمد می‌توانید آن‌را در یک ظرف دربسته، برای چند هفته در یخچال نگه‌داری کرده و برای مصارف بعدی مثلاً در کیک و کلوچه‌های کوچک استفاده کنید. می‌توانید ترکیبات دیگری مثل تکه‌های شکلات و کنجد و یا هر ادویه‌‌ای که دوست داشته باشید به این مواد اضافه کنید.

فر را روشن کنید و دمای آن را روی ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت تنظیم کنید. سینی فر را با یک کاغذ روغنی بپوشانید. جو پَرَک، گردوی خرد شده، دانه‌های تخم کدو و نمک دریا را در یک ظرف با یکدیگر مخلوط کنید. در ظرف دیگری پوره‌ی کدو‌حلوایی، ۱/۳ فنجان عسل و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید. می‌توانید برای رقیق شدن عسل از مقدار کمی آب‌ِگرم استفاده کنید. مواد مایع را به ترکیب مواد خشک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. حال تمام ترکیب را روی کاغذ روغنی ریخته و در تمام سطح کاغذ به‌طور یکنواخت و به‌صورت لایه‌ای نازک، پخش کنید. اگر سینی شما کوچک بود کار پخت را طی دو مرحله انجام دهید. سینی را برای مدت ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید و درنیمه‌ی زمان یکبار مواد را هم بزنید تا همه جای آن برشته شود. دقت کنید که قبل از سوختن مواد، آن را از فر بیرون بیاورید- فر را برای ادامه‌ی کار روشن بگذارید- اجازه دهید خوب سرد شود و بعد از سینی خارج کنید و به سراغ گلابی‌ها بروید.

برای این دسر بهتر است گلابی‌هایی را انتخاب کنید که محکم باشند. گلابی‌ها را بشوئید و از وسط نصف کنید. به کمک یک قاشق کوچک قسمت‌ هسته‌دار میوه را با احتیاط خارج کنید، با این‌کار یک گودیِ مناسب برای قرار دادن مواد دیگر به‌وجود می‌آید. عسل را باکمی آب‌ِگرم رقیق کنید. گلابی‌ها را در شربت عسل فرو کنید و همه جای آن‌ها را خیس کرده و سپس دارچین بپاشید. گلابی‌ها را بر روی یک سینی بچینید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا خوب بپزند. وقتی از فر خارج کردید، اجازه دهید کاملاً سرد شوند. اگر تمایل داشتید بر روی گلابی‌ها کمی خامه ریخته و بعد، از مواد پرکننده بر روی آن بریزید.

طبق جدول ارزش تغذیه‌ای، هر گلابی پخته شده‌ی کامل ۱۱۳ کالری دارد، میزان چربی ۰.۳ گرم و فاقد کلسترول، سدیم ۲.۳ میلی‌گرم، کربوهیدرات ۳۰.۴ گرم، شکر ۱۹.۴ گرم، پروتئین ۰.۷ گرم و ویتامین سی ۱۳ درصد.