عرق کردن یکی از راه‌های طبیعی بدن برای خلاص شدن از شر مواد زائد و پاکسازی بدن است. اما عرق کردن در کنار فواید خود، عوارض و مشکلاتی هم در پی دارد که بوی نامطبوع بدن یکی از آنهاست. استفاده از دئودورانت و خوشبوکننده‌ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حل این مشکل است؛ به خصوص اگر از موادی طبیعی و سالم برای این کار استفاده کرده باشید.

هیچ کس از بوی نامطبوع بدن لذت نمی‌برد و این دردسر بسیاری از کسانی است که روزهایی شلوغ و پرمشغله دارند، اهل ورزش و فعالیت‌های شدید جسمانی هستند. استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده، مام و دئودورانت بهترین انتخابی است که بسیاری از ما برای رفع این مشکل در پیش می‌گیریم. اما از سوی دیگر در ساخت بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده شده که در صورت مصرف طولانی مدت عوارض خطرناکی را ایجاد می‌کنند. ابتلا به سرطان سینه و آلزایمر دو بیماری خطرناکی است که در کمین استفاده کنندگان این محصولات بهداشتی هستند، اما چه باید کرد؟

طبق معمول طبیعت راهکارهای خوبی برای مشکلات ما ارائه می‌کند که بدون کمترین خطر، اهداف ما را برآورده می‌کنند. حتماً شما هم با مواد مختلف و دستورالعمل‌های گوناگون تهیه مواد ضد تعریق و خوشبو کننده طبیعی آشنا هستند. در این مجال ما نیز قصد معرفی یک دئودورانت طبیعی و سالم را داریم که با کمترین امکانات ممکن تهیه شده و به ویژه در روزهای گرم تابستان، به کمک شما می‌آید.

مواد لازم:

  • ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۲ قاشق غذاخوری کره شی یا شی باتر*
  • ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
  • ۵ قطره روغن مورد علاقه برای خوشبو کردن دئودورانت (روغن اسطوخودوس، پرتغال و.. )

* «شی‌باتر» (Shea Butter)، یک نرم کننده طبیعی و ایده‌آل به ویژه برای موها است. این محصول از دانه‌ی درختی به نام (Shea – karate) به دست می‌آید که بومی مناطق استوایی شرق و غرب قاره‌ی آفریقا است.
شی‌باتر از خاصیت مرطوب کنندگی بسیار خوبی برخوردار بوده و از ده‌ها سال قبل نه تنها برای مراقبت از مو، بلکه برای پوست و درمان سوختگی‌ها نیز مورد استفاده بوده است. همچنین این ماده اثر مثبتی در از بین بردن جای زخم جراحی و آثار ناشی از کشیدگی‌های پوست دارد. 

طرز تهیه:

بهتر است برای مخلوط کردن مواد موجود از دو ظرف استفاده کنید. یک ظرف شیشه‌ای که در وسط یک قابلمه کوچک قرار داده می‌شود. این قابله را از آب پر کنید و روی شعله اجاق قرار دهید تا آب به جوش بیاید. اکنون روغن نارگیل و شی باتر را در ظرف شیشه‌ای ریخته و اجازه دهید ذوب شده و با هم مخلوط شوند. اکنون شعله را خاموش کرده و جوش شیرین و آرد ذرت را به این مایع اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مایه‌ای یک دست و نرم حاصل شود. اکنون نوبت اضافه کردن اسانس دلخواه است، سپس این مایع را کناری بگذارید تا خنک شود.

برای آماده کردن نهایی کافی است خمیر حاصل را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید. همچنین می‌توانید آن را رول کرده و بگذارید تا خود را گرفته و جامد شود. اکنون به راحتی می‌توانید برای خوشبو کردن زیر بغل از این دئودورانت سالم و طبیعی استفاده کنید. برخی این مایه را داخل ظرف خالی دئودورانت‌های قدیمی می‌ریزند تا استفاده از آن ساده‌تر باشد. در فصل تابستان و برای پرهیز از ذوب شدن دئودورانت، می‌توانید آن را داخل فریزر نگهداری کنید.

خوشبختانه این دئودورانت گیاهی سالم هیچگونه اثری روی لباس‌های شما برجای نمی‌گذارد. البته اگر هنوز بابت لک شدن لباس‌تان نگران هستید، می‌توانید بعد از استفاده چند دقیقه صبر کنید تا دئودورانت روی پوست ذوب شده و جذب شود و سپس لباس خود را بپوشید.