خر و پف کردن از جمله اختلالات تنفسی مربوط به خواب است که با سر و صدا همراه بوده و ممکن است نشان از مشکلات خاصی داشته باشد. در این مطلب به بیان دلایل خر و پف و روش‌های درمان آن پرداخته‌ایم.

چرا بعضی از افراد خر و پف می‌کنند؟ اگر خر و پف می‌کنید، بهتر است بدانيد كه تنها نیستید؛ طبق آمار گزارش شده در  امريكا، نیمی از بزرگسالان خر و پف می‌کنند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در هنگام خواب، هوا را از طریق حلق تنفس میکند. این عمل باعث می‌شود که بافت‌های نرم موجود در پشت گلو به لرزش درآيند و باعث ایجاد صدای خشن و آزاردهنده‌ای شوند كه به خر و پف و خرخر كردن معروف است.

خر و پف ممکن است خواب شما یا حتی خواب شریک زندگی شما را مختل کند. حتی اگر از اين حالت بيش از حد ناراضی نباشید، نبايد این شرايط را نادیده بگيريد. در واقع، خر و پف ممکن است نشانه‌ای از وجود مشكل در سلامت فرد باشد، از جمله:

  •  انسداد راه‌های هوایی يا آپنه مسدود
  • چاقی
  • مشکل در ساختار دهان، بینی یا گلو
  • محرومیت از خواب مفيد

در موارد دیگر، خر و پف ممکن است به علت خوابیدن بروی پشت و یا نوشیدن الکل قبل از خوابيدن باشد.

۱۴ راهكار درمانی برای درمان خر و پف

در بعضی از موارد، بهتر است به منظور دستیابی به درمان قطعی به پزشک مراجعه كنيد. ولی در مواردی خر و پف ممكن است ناشی از عوامل ساده‌ای، همچون طرز خوابيدن، باشند كه اغلب با داروهای خانگی ساده می‌توانند درمان شود.

در ادامه به علل مختلف خر و پف و ۱۴ روش كه به طور معمول برای درمان آن استفاده می‌شود، اشاره خواهيم كرد.

۱. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را كم كنيد!

كم كردن وزن به کاهش ميزان حجم بافت‌های موجود در حلق كه باعث خر و پف میشوند، کمک می‌کند. شما می‌توانید با کاهش مصرف کالری بوسيله خوردن مقادیر کم و سالم‌تر غذاها، وزن خود را كم كنيد. حتما روزانه ورزش منظم انجام دهید و همچنین برای کمک گرفتن در كاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

۲.  خوابيدن بر روی پهلو

گاهی خوابيدن به  پشت باعث می‌شود که زبان به سمت عقب حلق حرکت کند که باعث میشود بخشی از مسير جریان هوا را از طریق حلق مسدود کند. خوابيدن به يك پهلو ممکن است تنها راهکاری باشد كه برای توقف خر و پف باید انجام دهید.

۳. بلند کردن زير سر

بلند کردن زير سر در حدود ۱۰ سانتیمتر ممکن است به کاهش خر و پف با باز نگه داشتن راه هوایی كمك كند.

۴. استفاده از گيره‌های بینی یا باند بر روی بینی

گيره‌های بینی را می توان بر روی پل بینی قرار داد تا به افزایش فضای داخل بینی کمک کند. این كار می‌تواند تنفس شما را بهتر کند یا خر و پف را کاهش داده یا از بین ببرد.

همچنین می توانید از باند بینی، که یک نوار چسبنده محكم است، كه در سراسر بالای بینی گذاشته می‌شود، استفاده کنید. این كار می‌تواند مقاومت در برابر جریان هوا را کاهش دهد و تنفس را راحت‌تر کند.

۵. درمان آلرژی‌های مزمن

آلرژی می تواند جریان هوا را از طریق بینی کاهش دهد و باعث می‌شود فرد از طریق دهان نفس بکشد و احتمال بيشتر شدن خر و پف را افزایش دهد. با پزشک خود برای تجویز داروهای ضد آلرژی كه ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد، مشورت کنید.

۶. وجود مشکلات در ساختار بینی

برخی از افراد در بدو تولد یا با تجربه یک آسیب در بينی دچار انحراف تیغه بینی هستند. تیغه بینی دیواره‌ای است که دو طرف بینی را از هم جدا می‌کند، انحراف اين تيغه جریان هوا را محدود می‌کند و باعث میشود فرد در طول خواب از راه دهان تنفس كند و باعث ایجاد خر و پف میشود. حتما به پزشك خود مراجعه كنيد ممكن است عمل جراحی برای اصلاح این وضعیت ضروری باشد.

۷. اجتناب از مصرف قرص خواب‌آور پيش از خواب

اگر شما خر و پف میكنيد و همچنين قرص خواب‌آور مصرف میکنید، به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان جديدی را به شما پيشنهاد دهد. 

۸. سیگار نکشيد

سیگار کشیدن یک عادت ناسالم است که می‌تواند خر و پف شما را بدتر کند. با پزشک خود مراجعه كنيد و روش‌های درمانی ترك سيگار را برای سلامت جسم خود امتحان كنيد.

۹. به اندازه کافی بخوابید

حدود هفت تا هشت ساعت خواب مفيد در طول شب توصیه می‌شود.

۱۰. استفاده از محافظ‍‌های دندانی

محافظ‍‌هاي دندانی كه به نام محافظ فك نيز شناخته میشوند، می‌تواند مسير هوای ورودی را باز نگه‌ دارد و نفس كشيدن راحت‌تر شود و از خر و پف جلوگیری کند. برای ساخت اين نوع محافظ‌ها باید به دندانپزشک مراجعه كنيد.

۱۱. استفاده از دستگاه فشار پیوسته مثبت هوایی (CPAP)

اگر به لحاظ پزشکی مشكلی نباشد، در هنگام خواب از ماسک هوایی تحت فشار استفاده كنيد مه به کمک اين ماسك میتوانيد راه‌های هوایی مجاری تنفسی را باز نگه‌دارید. این درمان معمولا برای درمان آپنه انسدادی خواب توصیه می‌شود.

۱۲. استفاده از ایمپلنت‌های كامی

این وسيله كه «وش ستون»  نيز نامیده می‌شود، از رشته های منعطف بافته شده از جنس پلی استر است كه از راه بينی وارد مجرای پشت گلو میشود و با باز شدن سر لوله باعث گشودن راه هوايی و منجر به کاهش خر و پف می‌شود.

۱۳. جراحی قسمت انتهايی حلق-نرم كام و زبان كوچك

در این نوع عمل جراحی با برداشتن قسمتی از بافت گلو به بازتر شدن مجاری تنفسی كمك میكند و خر و پف را کاهش میدهد. انجام عمل جراحی توسط روش جراحی ليزری میتواند موثرتر و بهتر از روش معمول باشد.

۱۴. جراحی سامن پلاستی يا سفت كردن سقف دهان

این درمان جدید به منظور کاهش خر و پف، با استفاده از امواج رادیویی با شدت کم برای کاهش ضخامت بافت نرم دهانی قسمتی از آن را می‌سوزانند كه با اين روش اندازه راه هوايی افزايش مي‌يابد.