آیا می‌دانستید که تخم ‌مرغ یکی از بهترين انواع غذاهای طبیعی است؟ تخم‌مرغ نه تنها منبعي غنی از مواد مغذی است، بلکه خوشمزه، ارزان و پركاربرد است و حتی ممکن ‌است در كاهش وزن به شما کمک کنند! در این مطلب به 5 دلیل برای اضافه كردن تخم‌مرغ به برنامه‌ غذایی روزانه اشاره خواهیم کرد.

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است

اگر به‌دنبال یک منبع غني خانگی برای تغذیه هستید، تخم‌مرغ ميل کنید! یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوي 70 کالری است و مقدار فراواني از  13 نوع ماده‌غذایی ضروری براي بدن را فراهم مي‌كند، كه از جمله می‌توان به تامين ویتامینD، آهن، روی، لوتئين، زآگزانتین و کولین اشاره كرد. همچنين هر تخم‌مرغ بزرگ حاوي حدود 6 گرم پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است.

تخم مرغ مقرون به‌ صرفه و پركاربرد است

تخم‌ مرغ‌ها ارزان‌ترین منبع پروتئین با کیفیت بالا هستند و یکی از موادغذايی پركاربرد طبیعي هستند. هیچ محدودیتی برای اين كه بتوانید از تخم‌ مرغ در آشپزی و پخت‌وپز روزانه استفاده کنید، وجود ندارد. از غذاهاي ساده‌اي چون تخم‌مرغ آب‌پز شده، خاگينه و تخم‌ مرغ عسلی تا در انواع پای‌ها، سوفله‌ها، املت‌ها و حتي در تهيه شيرينی‌های پفكی كاربرد فراوان دارد.

تخم‌ مرغ می‌تواند به رژیم‌غذایی بيماران قلبی اضافه شود

شاید شما نيز با شنيدن يا خواندن گزارشاتي که متذكر مي‌شوند كه کلسترول موجود در تخم‌مرغ باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، مصرف آن‌را در رژیم‌غذایی خود محدود کرده‌ باشید. با اين حال تحقیقات جديد انجام گرفته بر روي افراد بالاي 40 سال سن نشان داده ‌است که اکثر مردم می‌توانند بدون آن‌که در خطر بیماری قلبی قابل توجهی قرار ‌بگيرند از خوردن تخم‌مرغ لذت ببرند. در حقیقت، مطالعات نشان‌‎می‌دهد كه مصرف چربی اشباع نسبت به مصرف کلسترول غذایی، بيشتر باعث افزایش کلسترول در فرد می‌شود. همچنين مطالعات اخير نشان‌ می‌دهد که خوردن یک عدد تخم‌ مرغ در روز، خطر حمله قلبي را تا 12درصد کاهش می‌دهد.

تخم‌ مرغ به كاهش وزن كمك مي‌كند

وجود پروتئین بالا در تخم‌مرغ  باعث مي‌شود که احساس سيري بيشتري داشته‌ باشيد كه اين حالت می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.  مطالعات نشان‌می‌دهد که خوردن تخم‌مرغ برای صبحانه باعث کاهش گرسنگی و كاهش مصرف کالری در ناهار و در طول روز می‌شود. در مقايسه‌اي كه بين رژیم های‌غذایی که شامل يک صبحانه حاوي تخم‌مرغ در کنار یک صبحانه حاوي نان شيريني با کالری مشابه انجام شد، به اين نتيجه رسيدند كه افرادي كه از صبحانه حاوی تخم‌مرغ استفاده‌ كردند حدود 65 % بيشتر به كاهش وزن  و چربی شکم آن‌ها كمك قابل توجهی كرده ‌است.

تخم مرغ به بازسازی عضلات پس از ورزش کمک می‌کند

مصرف مواد غذايی غنی از پروتئین همانند تخم‌ مرغ پس از تمرین‌هاي ورزشي می‌تواند با تامين اسیدهای آمینه ضروري، باعث افزايش توده عضلانی و ترمیم سريع‌ترعضلات شود. با تامين حدود 20 تا 30 گرم پروتئین در هر وعده‌ي غذايي و به ویژه پس از ورزش‌های سنگين، به بدن خود براي سنتز پروتئین در بافت‌های عضلانی، کمک خواهيد كرد.