بدن زنان همیشه در حال تغییر كردن است. هر چند، گاهی اين تغییرات به نظر طبیعی می‌رسند، اما می‌توانند نشانه‌هایی از سرطان باشند. در این مطلب به معرفی شماری از علائم سرطان در زنان خواهیم پرداخت.

به گفته رابین اندرسن، از  محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاتسینسون، کلید تشخيص به موقع سرطان، توجه کردن به بدن است تا بتوانید متوجه چیزی متفاوت در بدن شوید. در واقع علائم جدید نشان می‌دهند که چیزی در بدن تغییر کرده ‌است و می‌خواهید بدانید که اين به چه معنا است.

بنابراین، باید به دنبال چه علائمی بگرديد؟

۱. تغییرات پستان

اغلب تومورهای سینه، سرطانی نیستند؛ اما همیشه باید توسط پزشک بررسی شوند. حتما پزشك خود را در جريان تغییرات ايجاد شده قرار دهيد، اين تغييرات شامل:

  • فرورفتگی يا چروكيدگی پوست
  • فرورفتگی نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست نوک يا سطح پستان

برای بررسی علت علائم، پزشک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. ممکن است پزشک دستور انجام ماموگرافی يا نمونه‌برداری بدهد.

۲. نفخ كردن

به گفته مارلین مایرز، متخصص انکولوژی مرکز پزشکی NYU، نفخ كردن در زنان يك امر طبیعی است. اما بهتر است یک تا دو هفته منتظر بمانید تا ببیند آیا نفخ از بین می‌رود يا خير. اگر علائم با گذشت زمان بهبود پیدا نکرد یا اگر با کاهش وزن یا خونریزی همراه بود، به پزشك مراجعه کنید. گاهی اوقات نفخ دائمی میتواند نشانه‌ای از سرطان تخمدان باشد. برای بررسی علت مشکل، آزمایش خون و گاهی اوقات سونوگرافی انجام می‌شود.

۳. خونریزی بین دوره‌ای

اگر بین دوره‌های عادت ماهانه دچار خونریزی شديد، به پزشک مراجعه كنيد. هرچند اين خونریزی‌ها می‌تواند علل بسیاری داشته‌باشند، اما پزشک با بررسی علل آن راحت‌تر، ابتلا يا عدم ابتلا به سرطان آندومتر(سرطان رحم) را تاييد خواهد كرد. خونریزی پس از یائسگی طبیعی نیست و حتما بايد توسط پزشک بررسی شود.

۴. تغییرات پوست

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال پوستی یا هر نوع برجستگی پوستی دیگر، نشانه‌ای رایج از سرطان پوست است. پس در اولين فرصت، برای انجام آزمايشات کامل و حتی شاید انجام نمونه‌برداری به پزشک مراجعه كنيد.

۵. وجود خون در ادرار یا مدفوع

اگر دچار خونریزی در یک قسمت از بدن خود شده‌ايد، در مورد اين موضوع، به ویژه اگر خونریزی بیش از یک یا دو روز طول بکشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هربرت لپور، متخصص اورولوژی، بيان میكند كه وجود خون در مدفوع دراكثر موارد ناشی از هموروئید است؛ اما می‌تواند نشانه‌ای از سرطان كولون (انتهای روده بزرگ) باشد. همچنين خون در ادرار معمولا اولین علامت سرطان مثانه یا کلیه‌ها است.

۶. تغییرات در غدد لنفاوی

غدد لنفاوی اندام‌های کوچک و لوبيا شکلی هستند كه در اطراف بدن قرار دارند. اکثر تغییرات ايجاد شده در اين غدد، ناشی از عفونت‌های معمولی است. اما در برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان خون و سرطان لنفاوی می‌توانند باعث تورم در غدد لنفاوی شوند.

۷. مشکل در بلع غذا

اگر مشکل بلعیدن هر از  چندگاهی اتفاق بيفتد، چندان جای نگرانی ندارد. اما چنانچه در بيشتر مواقع، به‌ خصوص همراه با استفراغ یا کاهش وزن باشد، به پزشک مراجعه كنيد تا وجود سرطان حلق یا سرطان معده را بررسی كند.

۸. از دست دادن وزن بدون دليل

اکثر زنان آرزوی كم كردن اضافه وزن را به ‌صورت معجزه‌آسايی دارند. اما از دست دادن ۵-۴ كيلوگرم یا بیشتر از آن بدون تغییر در رژیم‌غذایی یا عادت‌های ورزشی می‌تواند وجود یک مشکل در سيستم بدن را نشان دهد. پزشک ممکن است برای یافتن علت اين مشکل آزمایشات متعددی، از جمله آزمایش خون و تصویربرداری مانند سی‌تیاسكن را برای شما تجويز كند.

به گفته دكتر مایرز در بیشتر موارد، کاهش وزن ناخواسته، سرطان نیست و مي‌تواند به علت استرس یا تیروئید ایجاد شود، اما در برخی از موارد می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پانکراس، سرطان معده يا سرطان ریه باشد.

۹. سوزش قلب

مصرف بیش از حد غذا، الکل یا استرس (یا هر سه) می‌تواند باعث سوزش شدید شود. دكتر مایرز پيشنهاد مي‌دهد که رژیم ‌غذايی خود را برای یک یا دو هفته تغییر دهید اگر بهبود پیدا نکردید، با دکتر خود مشورت کنید. علت سوزش قلبی كه از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود، می‌تواند سرطان معده، سرطان حلق یا سرطان تخمدان باشد.

۱۰. تغییر در داخل دهان

اگر سیگار می‌کشید، وجود نقاط سفید یا قرمز روشن در داخل دهان یا لب‌هایتان را جدي بگيريد. هر دو حالت می‌توانند نشانه‌ای از سرطان دهان باشند. با پزشك یا دندانپزشک خود در مورد آزمایشات و طريقه درمان مشورت بخواهيد.

۱۱. تب

تبی که از بین نمی‌رود و قابل توضیح نیست می‌تواند به معنای وجود سرطان خون باشد. به پزشک مراجعه نماييد و سابقه پزشکی خود را با پزشك در ميان بگذاريد و مطمئن شويد پزشك معاینه فیزیکی را برای بررسی علت تب انجام خواهد داد.

۱۲. خستگی

اگر خستگی شما هرگز بهبود نیافته‌است یا علائم دیگری مانند خون در مدفوع را مشاهده كرديد، به پزشک خود مراجعه کنید. احتمالا پزشک از شما تاریخچه‌ی کاملی از بیماری را درخواست خواهد کرد و دستور انجام آزمایش خون را خواهد داد.

۱۳. سرفه کردن

اغلب سرفه‌ها به‌خودیخود به مدت ۳ تا ۴ هفته از بین میروند. اما سرفه‌هايی که بیشتر از اين مدت طول بکشند را نبايد نادیده‌گرفت؛ به‌خصوص اگر شخص سیگار میکشد یا دچار تنگي نفس مي‌شود. اگر حين سرفه کردن خون بالا بياوريد، بدون معطلی به پزشك مراجعه كنيد. سرفه شایع‌ترین علامت سرطان ریه است .

۱۴. درد

سرطان‌ها معمولا با درد همراه نيستند؛ اما دردهای ثابت و تكرارشونده می‌تواند نشانه‌ای از سرطان استخوان، سرطان مغز یا از دیگر انواع سرطان‌ها باشند. پزشک‌ تان را در جريان هر گونه درد ناگوار که به مدت يك ماه یا بیشتر طول کشيده‌است، بگذاريد.

۱۵. درد شکم و افسردگی

این نوع علائم كه با هم رخ دهند، بسيار نادر هستند. اما درد شکم همراه با افسردگی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پانکراس باشد. به گفته دكتر مایرز هنگامی بايد نگران اين نشانه‌ها شد كه سرطان پانکراس برای يكی از اعضا خانواده شما نيز رخ داده ‌باشد!