هر چه بیشتر با رانندگی سر و کار داشته باشید، عادت‌های بیشتری به دست می‌آورید. متاسفانه‌، همه‌ی این عادت‌ها خوب نیستند. ضمن این که هر چه باتجربه‌تر می‌شوید، کنار گذاشتن این عادت‌ها سخت‌تر هم می‌شود.در این مطلب به معرفی آن دسته از عادت‌های غلط رانندگی پرداخته ایم که می‌تواند به خودروی شما آسیب بزند. ۷۲۴ پرس امیدوار است که راهکارهای این مقاله باعث شود که رفتارهای خطرناک رانندگی خود را هر چه زودتر کنار بگذارید.

۷. قرار دادن مدام دست بر روی دنده

بسیاری از مردم عادت دارند که در حین رانندگی، یک دست خود را بر روی دنده قرار دهند. در صورتی که این حرکت به دلایل مختلف نباید انجام شود. چرا که برای هدایت فرمان به هر دو دست خود نیاز خواهید داشت. آسیب دیگرِ این حرکت این است که در حالت معمولی و بدون تعویض دنده هم، فشار کمی بر روی گیربکس وارد می‌کنید. در طولانی‌مدت، تداوم چنین عادتی منجر به مشکلات چرخ دنده می‌شود.

۶. بنزین زدن در صورت خالی بودن کامل باک

هنگامی که از خودروی خود استفاده نمی‌کنید، ناخالصی‌های مکانیکی و رسوبات در مخزن سوخت ته‌نشین می‌شوند.گرد و خاک موجود وارد پمپ سوخت شده و به فیلترها آسیب می‌رساند. در طول ماه‌های زمستان، حتما باید مخزن بنزین را حداقل نیمه پر، نگه دارید تا از میعان زیاد مایعات جلوگیری می‌شود. از طرفی، در شرایط انجماد ،حضور آب در مخرن سوخت می‌تواند باعث بروز مشکلات شود.

۵. ترمز زدن‌های مکرر

در ترافیک، فاصله‌ی طولی خود را با خودروهای جلو حفظ کنید. این همان درسی است که در کلاس‌های رانندگی به شما می‌آموزند. چنانچه دائم در حال ترمز گرفتن هستید و این عادت را کنار نمی‌گذارید، بهتر است در آینده‌ی نزدیک به دنبال جایگزینی برای پدال و دیسک ترمز خود باشید! برای جلوگیری از تصادف، به یاد داشته باشید تا شلنگ‌های ترمز را بلافاصله تغییر دهید و حواس‌تان به سطح مایع ترمز باشد.

۴. نادیده گرفتن صداهای مشکوک

صداهای غژغژ و دیگر صداهای غیر معمول می‌توان بیان‌گر وجود یک مشکل باشد. خیلی از رانندگان به چنین علائمی بی‌توجهی می‌کنند و در نتیجه خودروی آن‌ها در وسط جاده، آن‌ها را گرفتار می‌کند. اگر ماشین شما شروع به ایجاد صداهای غیر طبیعی کرد، مشکل را به موقع تشخیص دهید و آن را رفع کنید.

۳. استفاده نکردن از ترمز دستی

وقتی که خودروی خود را روی شیب و بدون کشیدن ترمز دست، پارک می‌کنید، فشار زیادی به قفل دنده و محور بیرونی گیربکس وارد می‌شود. برای پارک ماشین در شیب، ترمز را گرفته و ترمز دست را بکشید.

۲. راه انداختن ماشین در حالت سرد بودن موتور

class="pull-center">

اکثر موتورهای خودروهای مدرن نیازی به گرم شدن ندارند. اما تا زمانی که عقربه‌ی دمای موتور بر روی اولین درجه است، نباید دور موتور را به بیش‌تر از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه رساند. در شرایط هوای خیلی سرد توصیه می‌شود که موتور ماشین را قبل از به راه انداختن، ۱ تا دو دقیقه روشن بگذارید.

۱. نگه داشتن ترمز در سر پایینی

بسیاری از رانندگان تمایل دارند که در سرپایینی پای خود را روی ترمز قرار دهند که این حرکت به خودروی ان‌ها صدمه می‌زند. چرا که باعث می‌شود سیستم ترمز بیش از حد گرم شده و از لنت ترمز بیشتری استفاده شود. روش درست این است که که دنده را سنگین کرده و با نیش ترمز حرکت کنید.