ریشه‌ی سونا به کشورهای شمال اروپا بر می‌گردد و از همان دوران، شواهد تاریخی به مفید بودن سونا اذعان کرده‌اند. فرهنگ سونا از فنلاند شروع شده و سپس در سراسر جهان شناخته شد. ضمن این که به علت مزایای بهداشتی و سلامتی سونا، اغلب توسط پزشکان به همگان توصیه می‌شود. در این مطلب به معرف ۸ فایده‌ی فوق‌العاده‌ی سونا خواهیم پرداخت.

سونا اساسا به صورت اتاقک‌های کوچکی گرم طراحی شده است که می‌تواند خشک یا مرطوب باشد. در این مقاله، ما برخی از مزایای غیر منتظره‌ی سونا را مرور خواهیم کرد.

۱. سونا سموم بدن را تخلیه می‌کنند

یکی از راه‌هایی که سموم را از بدن انسان خارج می‌کند، عرق کردن است. عرق کردن عمیق یک راه بسیار موثر برای حذف سمومی است که ممکن است از چندین روش مختلف جذب بدن شده باشند. سونا امکان چنین تعرق عمیقی را فراهم می‌کند. در طول گرمای شدید جلسات سونا، خارج شدن عرق باعث می‌شود که بخش زیادی از سموم بدن دفع شوند.

۲. سونا به کاهش وزن کمک می‌کند

سونا درمانی، یکی از روش‌های عالی و در عین حال کم زحمت برای کاهش وزن بدن است. در طول حمام سونا، ضربان قلب به طور قابل توجهی به دلیل گرمای خشک افزایش پیدا می‌کند. . نتایج علمی نشان می‌دهد که یک جلسه‌ی سونای ۲۰ دقیقه‌ای در دمای۷۶ درجه سانتی‌گراد باعث سوزانده شدن بیش از ۵۰۰ کالری انرژی خواهد شد. به این ترتیب، متابولیسم بدن به همان شیوه‌ای که طی تمرینات ورزشی افزایش پیدا می‌کند، بالا می‌رود و یک روش عالی برای کاهش وزن است.

۳. سونا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

یکی دیگر از مزایای اصلی سونا این است که به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. شرکت در جلسات سونا باعث تولید گلبول‌های سفید در خون می‌شود. گلبول‌های سفید خون، بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها، ایمن می‌کنند. افرادی که منظم به جلسات سونا می‌روند، از تعداد بیشتری گلبول سفید برخوردار هستند از این رو در برابر بیماری‌ها، مقاوم‌تر بوده و در صورت ابتلا، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند.

۴. سونا تعامل اجتماعی را ترویج می‌دهد

البته این مزیت برای کاربران سونای خصوصی نیست. سونا یک محیط عالی برای تعامل اجتماعی میان دوستان و بستگان است. از این رو سعی کنید برای داشتن زمانی مفرح به نزدیک‌ترین سالن سونای عمومی مراجعه کنید.

۵. سونا به بهبود عملکرد در طول ورزش‌های استقامتی کمک می‌کند

بدن ما توان محدودی برای تحمل گرما دارد. استفاده‌ی منظم از سونا، آستانه‌ی تحمل گرما را افزایش می‌دهد. همین مسئله کمک می‌کند که مقاومت بدنی ما در ورزش‌های استقامتی بالاتر رفته و در مواجهه با گرما کم‌تر احساس خستگی کنیم. چرا که در این حالت بدن یاد گرفته است که سطح انرژی خود را در مدت زمان طولانی حفظ کند.

۶. سونا باعث تقویت موهای سر می‌شود

غده‌ی خاصی به نام غده‌ی سبابه در پوست سر ما وجود دارد که باعث رطوبت بخشیدن به موهای ما می‌شوند. صرف یک زمان قابل توجه در سونا، عملکرد این غده را فعال نگه می‌دارد و باعث می‌شود که موهای ما فوق‌العاده‌تر به نظر برسد. بنابراین دیگر نیازی به خرید محصولات بهداشتی گران‌قیمت برای مراقبت از موهای خود نخواهیم داشت.

۷. سونا به استراحت بدن پس از حرکات ورزشی کمک می‌کند

امروزه بسیاری از سالن‌های ورزشی مجهز به سالن سونا هستند و دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. سونا ابزار بسیار موثری برای بهبود تمرینات ورزشی است. ضایعات ناشی از سوخت و ساز وبدن در حین عرق کردن در سونا حذف می‌شوند. ضمن این که جریان خون، خود را به عضلات خسته رسانده تا سریع‌تر بهبود پیدا کنند و احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

۸. سونا باعث می‌شود که جوان‌تر به نظر برسید

یکی از ارگان‌های مهم بدن ما، پوست است که نیاز به ورزش منظم دارد و سونا یک راهکار عالی برای ورزش پوست محسوب می‌شود. همان‌طور که سن و سال ما بیشتر می‌شود، سلول‌های مرده‌ی بیشتری در منافذ پوست ما تجمع پیدا می‌کنند، چرا که پوست الاستیسیته‌ی خود را از دست می دهد. چند جلسه سونا باعث بهبود جریان خون در پوست شده و باعث شکل‌گیری پوست جدید خواهد شد. ضمن این که به حذف سلول‌های مرده‌ی قبلی هم کمک می‌کند. مرطوب کننده‌های طبیعی و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در پوست از طریق سونا در پوست ما به جریان می‌افتند. این خاصیت سونا به ما کمک می‌کند تا جوان‌تر به نظر برسیم.