ضمیر ناخودآگاه بخشی از مغز ما است که بسیاری از تصمیمات و تصورات خودکار ما در آن ساخته و پرداخته می‌شوند. روانشناسان، ضمیر ناخودآگاه را منبع خلاقیت‌ها، اندیشه‌ها، احساسات شهودی و بیداری‌های معنوی می‌دانند. بسیاری از مردم بر این باور هستند که این امکان وجود دارد که با کمک ذهن آگاه بتوان ذهن ناخودآگاه را تغییر داد و به تغییرات قابل توجهی در زندگی دست پیدا کرد و به شادی‌ها و موفقیت‌های بیشتری رسید.

چگونه ذهن آگاه خود را تغییر دهید؟

مطالعات نشان داده است که خود کم‌ بینی یا محدود دانستن قابلیت‌های خود، می‌تواند بر توانایی‌های شما تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر، وقتی توانایی‌های خود را دست کم می‌گیرید خواه ناخواه برای شکست خوردن آماده خواهید شد. بنابراین، مهم است بدانید که طرز فکر بد شما از خودتان یک برداشت دقیق از خود واقعی شما نیست حتی اگر الگوهای رفتاری و اجتماعی، به طور مداوم چنین احساسی را در شما ایجاد کنند.

  • هر زمان که نسبت به خودتان برداشت بدی داشتید، از خود بپرسید که این احساس از کجا نشات می‌گیرد؟ به سرعت متوجه خواهید شد که این خود کم بینی در واقعیت، هیچ پایه و اساسی ندارد.
  • تا دست به کار نشوید نمی‌دانید که قابلیت موفق شدن دارید یا ندارید. پس به هر کاری به عنوان یک آزمایش نگاه کنید. مطمئنا بدون جمع‌آوری داده‌ها نمی‌توانید به نتیجه‌ی دقیق برسید.
  • مثبت‌تر فکر کنید. به بیان ساده، نگران نباشید. هر چه به توانایی‌های خود بیشتر باور داشته باشید، بیشتر به تلاش خود ادامه خواهید داد. بنابراین افکار سازنده‌تری را جایگزین افکاری منفی‌تان کنید.
  • قبول کنید که هر کس نقاط ضعف و قوتی دارد.
  • به جای آن که غرق در ضعف‌ها و ناکامی‌های خود شوید، بخش‌های قابل تغییر زندگی را شناسایی کنید.
  • بیان مثبت را تمرین کنید. یک روش خوب برای تمرین تفکر مثبت این است که حرف‌های بدی که به دیگران نمی‌زنید، به خودتان هم نگویید.
  • هر بار که فکری منفی به سرتان زد، سعی کنید با یادآوری نکته‌ای خوب راج به خودتان آن را خنثی کنید.

روش‌های رسیدن به هدف‌هایتان را تغییر دهید

قبل از این که توانایی‌هایتان را از ذهن ناخودآگاه ان بیرون بکشید، بهتر است که به صورت آگاهانه روش‌های رسیدن به خواسته‌های خود را تغییر دهید. حتی اگر خواسته‌ی بزرگ و ارزشمندی هم دارید، لازم است که واقع‌بینی و قابل دستیابی بودن هدف خود را در نظر بگیرید.

  • نسبت به رویاها و خواسته‌هایتان، با خود شفاف و روراست باشید.
  • مطمئن شوید که هدف شما قابل اندازه‌گیری است و تا پایان یک تاریخ می‌توانید به آن برسید.
  • از منطقی بودن و قابل دستیابی بودن هدف خود مطمئن باشید.
  • نتیجه محور باشید. مطمئن شوید که هدف شما نقطه‌ی پایانی دارد و فقط مجموعه‌ای از کارهای بی‌نتیجه نیست.
  • محدودیت زمانی را در نظر بگیرید. هدف شما باید در یک زمان‌بندی واقع‌بینانه ساخته شود. ضمن این که زمان‌بندی باید واقع‌گرایانه باشد تا بتوان آن را پیش برد. همچنین نیاز به یک مهلت پایانی دارد تا از تعویق بی‌پایان آن جلوگیری شود.

چگونه ضمیر  ناخودآگاه خود را تغییر دهید؟

ذهن خود را تغییر دهید تا جهان شما عوض شود. ضمیرناخودآگاه می‌تواند بر احساس شادمانی روزمره‌ی شما هم اثرگذار باشد. اگر روز خود را با خلق و خوی بدی شروع کنید امکانش زیاد است که تمام روزتان به فنا برود. چرا که الگوهای ذهنی ناخودآگاه، با توجه به پردازش اطلاعات و شرایط پیرامون شما با دنیا ارتباط برقرار می‌کند.

  • عادت‌های قدیمی وکهنه‌ی خود را کنار بگذارید. ضمیر ناخودآگاه عمدتا از طریق الگوها و عادات شناخته شده، بر زندگی روزمره‌ی شما تاثیر می‌گذارد. این همان وضعیت خودکار ذهن شماست که به مغز شما اجازه‌ی رانندگی به سمت محیط کار یا پیاده‌روی به سمت ایستگاه مترو را می‌دهد. گاهی اوقات، وضعیت خودکار چیز خوبی است. با این حال، اگر می‌خواهید قدرت ضمیر ناخودآگاه خور را افزایش دهید، بد نیست که تغییرات کوچکی در امور روزمره‌ی خود ایجاد کنید. چرا که این راهکار کمک می‌کند بعضی عادت‌های قدیمی که مانع موفقیت شما تا کنون بوده است، از بین برود.
  • حتی تغییرات جزئی در روال زندگی روزمره می‌تواند تاثیر زیادی در ارتباط شما با جهان اطراف داشته باشد. در واقع، شما ضمیر ناخودآگاه را مجبور می‌کنید که بیشتر با آن بخشی از جهان وارد تعامل شود که بیشتر مد نظر شما است!

  • روش‌های جدید فکر کردن را امتحان کنید. وقتی متوجه شوید که ضمیر ناخودآگاه شما چطور با جهان ارتباط برقرار می‌کند، خواه ناخواه روش فکر کردن شما هم عوض می‌شود. البته این کار زمان زیادی می‌برد اما به تدریج وقتی مغز شما در یک موقعیت پیچیده قرار می‌گیرد، دیگر منتظر این نیستید که زمین و زمان به داد شما برسند. ضمیر ناخودآگاه شما خود یاد می‌گیرد که چگونه زندگی را تغییر دهد.
  • به عنوان مثال، شاید شما می‌خواهید در یک زمینه‌ی جدید کار کنید، اما نمی‌توانید هیچ ارتباطی با کارفرمایان ایجاد کنید. به جای این که دست به دامن این و ان شوید خودتان را مجبور کنید که وراد گفتگو با افراد شوید. چنین رویکردی فرصت‌های جدیدی برای شما ایجاد خواهد کرد.

چگونه ضمیر ناخودآگاه زندگی شما را تغییر می‌دهد؟

بدانید که در زندگی چه می‌خواهید. این که ایده‌ی مبهمی داشته باشید که امیدوار به عملی کردن آن باشید، کافی نیست. اگر واقعا می‌خواهید، ضمیر ناخودآگاه خود را قدرتمند کنید مهم است که خواسته‌های شما روشن و دقیق باشد.

  • به جای این که فقط امیدوار باشید روزی یک نویسنده‌ی مشهور خواهید شد، برای نوشتن یک کتاب دست به کار شوید.
  • دانستن این که بدانید چه می‌خواهید مهم است تا بدین وسیله بخش عظیم انرژی درونی خود را به هدف‌تان معطوف کنید.
  • بعضی از کارشناسان معتقدند، ناخودآگاه شما می‌تواند، یک سری رفتارهای مانع و افکار محدود کننده را از سر راه بردارد تا بتوانید با شور و اشتیاق بیشتر به دنبال هدف خود راه بیفتید.
  • برای این که به نوشتن کتاب خود تشویق شوید، کتاب آماده شده را در دستان خواننده یا ناشر تصور کنید. در واقع تصور لحظه‌ی موفقیت محرک خوبی است که کمک می‌کند کار را بهتر انجام دهید.

در پایان بدانید، ضمیر ناخودآگاه قرار نیست معجزه کند اما دستیابی به قدرت‌های آن می‌تواند مسیر زندگی شما را متحول سازد.