نتایج بسیاری از تحقیقات نشان داده است،افراد اجتماعی که بیشتر در جمع‌ها و دورهمی‌ها حاضر می‌‌شوند، شادتر و خوشبخت‌تر هستند. با این حال، اجتماعی بودن برای همه یکسان جواب نمی‌‌دهد. یکی از عواملی که در اجتماعی بودن به اندازه‌ی تنهای نیست، «باهوش‌تر شدن» است.

این طور تصور می‌‌شود که افراد باهوش‌تر نسبت به اجتماعی‌ها، کم‌تر خوشحال باشند چرا که بیشتر جذب دنیای مدرن می‌‌شوند. به بیان دیگر، هوشمندترها این طور فکر می‌‌کنند که ارتباط با اجتماع به منظور تهیه‌ی غذا و پناهگاه و نیازهای اولیه بوده است در حالی که امروزه در جامعه‌ی مدرن دیگر چنین نیازی مطرح نیست.

در حقیقت، افراد باهوش‌تر تمایل دارند که به جای خوشی‌های کوتاه مدت به سراغ هدف‌های بلند مدت‌تر بروند. از این رو، برقراری ارتباط با دیگران به اندازه‌ی اهداف‌شان برای آن‌ها اهمیت ندارد.

در تنهایی خودتان کسل نخواهید بود

وقتی در تنهایی خود نشسته‌اید، کتابی را پیش رو قرار داده‌اید که از خواندنش لذت می‌‌برید و از این که زمان‌تان را صرف خلوت عمیقی با خود می‌‌کنید، نمی‌‌توان گفت که کسل و منزوی هستید. نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که ۸۵ درصد بزرگسالان بر این باور هستند که «زمان‌های تنهایی» باارزش هستند.

در دنیای امروز، مدام به این تشویق می‌‌شویم که با دیگران ارتباط برقرار کنیم، در حالی که لحظات تنهایی بخش پراهمیتی از زندگی ما می‌‌تواند باشد. اما آیا واقعا از زمان تنهایی خود استفاده‌ی مفید می‌‌کنیم؟ یا زمان ارزشمند تنهایی ما فقط صرف «تنهایی» می‌‌شود؟

چگونه تنهایی خود را هدر می‌‌دهیم؟

نشستن کنج یک اتاق تاریک و بهره نبردن از زمان، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت و صرفا فقط خود را از هیاهوی اجتماع دور نگه داشته‌اید!

روزگار مدرن، دوره‌ی حواس‌پرتی‌های دیجیتالی است. زمان تنهایی که می‌‌تواند فرصتی برایی لذت بردن از تنهایی باشد، صرف چک کردن موبایل و کامپیوتر می‌‌شود! چت‌های پشت سر هم و جواب و این و آن را در شبکه‌های اجتماعی دادن باعث می‌‌شود که بهره‌وری کافی را از تنها بودن خود به دست نیاورید.

در واقع، در این مطلب منظور ما از «تنهایی» فاصله گرفتن از دنیای فیزیکی و دیجیتالی به صورت همزمان است. چرا که وقتی ذهن‌مان را بی جهت و سر در گم صرف تماشای تلویزیون یا گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌‌کنیم، در واقع به نوعی وارد تعاملات اجتماعی شده اسیم. بدیهی است که در زمان تنهایی نمی‌‌توان به در دیوار خیره شد و باید با کمک راهکارهایی این زمان را پر کنید.

«ترس به روز نبودن» قاتل زمان تنهایی شما است

ترس باخبر نبودن از جریان‌های روز، ترسی است که خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، تجربه کرده‌اند.

در واقع، فاصله گرفتن از پست‌های فیسبوک و توئیتر، نوعی احساس خلاء در شما ایجاد می‌‌کند و وسوسه می‌‌شوید که بدانید چه خبر شده و نکند که از آن غافل بمانید.

در صورتی که اغلب اوقات، به دنبال اطلاعاتی هستیم که نه مهم هستند و نه به ارزش زندگی ما اضافه می‌‌کنند. شاید پیگیری مرتب این شبکه‌ها، نوعی اعتماد به نفس کوتاه‌مدت به ما بدهد. چرا که باعث می‌‌شود در آخرین جریان موضوعات روز باقی بمانیم و در گفتگو با همسالان مان حرفی برای گفتن داشته باشیم! در صورتی که در بلند مدت باعث ایجاد حس ناامنی بیشتری خواهد شد.

رسانه‌های اجتماعی این توانایی را دارند که تاثیرات منفی زیادی بر روی ما بگذارند. آن‌ها می‌‌توانند نوعی حس رقابت و مقایسه در ما ایجاد کنند که همین امر بر ذهنیتی که از خودمان داریم تاثیر خواهد گذاشت. در واقع، این شبکه‌ها، زمان گرانبهایی که می‌‌توانستیم صرف توسعه‌ی شخصی یا کارهای مهم‌تر خود انجام دهیم را از ما می‌‌گیرند.

چگونه حواس خود را کم‌تر پرت کنیم؟

پیشنهاد می‌‌کنیم به جای قطع کامل تماشای تلویزیون یا وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی، مدت زمان آن‌ها را کوتاه‌تر کنید.

گوگل کروم برنامه‌ی آنلاینی به نام StayFocusd دارد. این برنامه کمک می‌‌کند، دسترسی به وبسایت‌هایی که بیشترین وقت از شما را تلف می‌‌کنند، محدود شود. در هنگام اجرای این برنامه، بعضی وبسایت‌ها برای شما مسدود شده و هیچ انتخابی ندارید جز این که به کار اصلی‌تان ادامه دهید!

برنامه‌ی دیگر Forest است که در ان بذرهای شما به تدریج به درخت تبدیل می‌‌شوند. در این برنامه، هر گاه که از آن خارج می‌‌شوید، درخت‌تان در معرض خطر قرار می‌‌گیرد. از این رو تشویق می‌‌شوید که سراغ اپلیکیشن‌های زمان‌بر خود نروید!

فعالیت‌های عملی خود را زیاد کنید

زمان خلوت و تنهایی ، بهترین فرصت رشد و ارتقای شما محسوب می‌‌شود. چه مدت زمان شما ۱۵ دقیقه و چه چند ساعت باشد، فعالیت‌های خاصی وجود دارد که انجام آن‌ها می‌‌تواند رشد شخصی شما را تقویت کند.

درون‌نگری: سوالات زیادی از خودتان بپرسید

درون‌نگری کاری است که اغلب اوقات تمایل داریم نادیده‌اش بگیریم. در حالی که اهمیت ندادن به این موضوع باعث می‌‌شود که خیلی از الگوهای اشتباه و مشابه زندگی را همچنان تکرار کنیم.

  • مرور کنید که در روز و هفته و ماه وقت شما چگونه می‌‌گذرد.
  • از خودتان بپرسید که چه چالش‌های متفاوتی می‌‌توانند، شادی و رضایت بیشتری برای شما خلق کنند؟
  • چگونه می‌‌توانید چشم انداز فعلی خود را تغییر دهید؟
  • از خودتان بپرسید: آیا بهتر از اوضاع فعلی نمی‌‌توانم زندگی کنم؟ چه تغییرات کوچک یا بزرگی می‌‌توانم در زندگی‌ام ایجاد کنم؟

گاهی اوقات، این پرسش‌ها باعث ناراحتی شما خواهد شدو با این حال این مقاومت در برابر پاسخ‌دهی نشان می‌‌دهد که برای بالا بردن کیفیت زندگی خود باید خود را با مسائلی درگیر و رو در رو کنید.

بنویسید تا ذهن‌تان آزاد شود

«نوشتن» قدرت بالایی در درمان ذهن دارد. وقتی ماجرایی باعث اذیت شما می‌‌شود، نوشتن آن می‌‌تواند آن را از ذهن شما پاک کرده و شما را آرام‌تر کند. به این منظور، نگرانی‌ها و احساسات خود را بنویسید و سپس دوباره مرورشان کنید. حالا از خودتان بپرسید چرا چنین احساساتی در شما وجود دارد.

زیبایی این فرایند، پیدا کردن زمانی است که به شما اجازه می‌‌دهد تا به احساسات و افکار درونی خود به صورت عمدی و آگاهانه گوش کنید و دیگر مانند گذشته، آن‌ها را نادیده نگیرید و اجازه دهید رشد کنند. همیشه این قانون را به یاد داشته باشید: هر چه در زمان ناراحتی بیشتر بنویسید، موضوع ناراحت‌کننده کم‌تر در خاطرتان باقی خواهد ماند!

مدیتیشن: یاد بگیرید به چه چیزهایی فکر نکنید

در حالی که مدیتیشن یک ابزار فوق‌العاده برای استراحت است، مزایای بسیاری هم دارد. تحقیقات نشان داده است که مراقبه یا مدیتیشن تأثیرات مثبتی بر سلامت ما دارد و از جمله‌ی آن، می‌‌توان به کاهش فشار خون، افزایش نگرش مثبت ذهنی، بهبود تمرکز، حافظه و خلاقیت اشاره کرد.

برای رسیدن به این فواید هم لازم نیست چند ساعت یک جا بنشینید! فقط ۵ دقیقه در روز مراقبه داشته باشید. به آرامی بنشینید و بر تنفس خود تمرکز کنید تا پاداش‌های آن را به دست آورید.

فیلم‌هایی ببینید یا کتاب‌هایی بخوانید که نگرش شما را تغییر دهند

  • در اوقات تنهایی، خواندن یک کتاب محبوب یا تماشای یک فیلم جذاب واقعا لذت‌بخش است. با این حال در انتخاب‌های خود وسواس داشته باشید و سراغ کتاب‌ها و فیلم‌هایی بروید که نگاه شما را به مسائل تغییر دهد و دیدتان را بازتر کند.
  • این که هدف ما از خواندن کتاب یا تماشای فیلم فرار از واقعیت باشد، خیلی هم بد نیست اما در دنیای پر هیاهوی امروز، صرف زمانی که بتواند ذهنیت و چشم‌انداز ما را تغییر دهد، ارزش زیادی دارد.
  • انتخاب بدون نفوذ دیگران، یکی دیگر از مزایای تنها بودن است. گاهی اوقات، ما آدم‌ها تمایل داریم خودمان را با محیط بیرون وفق دهیم تا توسط دیگران تایید شویم. در صورتی که بهتر است به جای آن کار، باورهای درونی خودمان را تغییر دهیم. زمان‌های تنهایی کمک می‌‌کند تا ایده‌های خود را کشف کنیم و باورهای موجود را به چالش بکشیم.

بنابراین زمان تنهایی ما فقط در صورتی به رشد ما کمک خواهد کرد که از آن استفاده‌ی مفید کنیم. پس زمانی برای خودتان اختصاص دهید تا بر کیفیت و رشد خود تمرکز بیشتری داشته باشید. پس از مدتی، اثرات مثبت آن را خواهید دید.