بر اساس یکی از نظریه‌های روانشناسی، هر زن در درون خود نیمه‌ی مردانه به نام آنیموس و هر مرد در درون خود نیمه‌ی زنانه‌ای به نام آنیما دارد که تقویت و متعادل ساختن ان باعث رسیدن به «فردیت» افراد می‌شود. در این مطلب، به بیان روش‌های تقویت آنیما و آنیموس خواهیم پرداخت.

شاید تا کنون مفهوم نمادین «یین» و «یانگ» را شنیده باشید. معانی متعدد دیگری برای این نماد باستانی وجود دارد: نور و تاریکی، خوب و بد، مثبت و منفی، بهشت ​​و زمین، عشق و نفرت، زندگی و مرگ و دیگر موارد متضاد.

در مواردی هم یین و یانگ در واقع یک نمایش کامل از آنیما و آنیومس یا همان نیمه‌ی زنانه و مردانه‌ی درون ما هستند. فرضیه‌ی وجود آنیما و آنیموس در ابتدا توسط کارل گوستاو یونگ، روانشناس و روانپزشک معروف سوئدی مطرح شد و در آن به وجود انرژی‌های مردانه و زنانه‌ی موجود در درون هر یک از ما اشاره کرد.

در این مقاله، به معرفی آنیما و آنیموس پرداخته و به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه این دو آرکتایپ می‌توانند زندگی روزمره‌ی ما را تحت تاثیر قرار دهند.

آنیما (انرژی زنانه‌ی درون)

آنیما در لاتین به معنای جریان هوا، باد، نفس، اصل حیاتی، زندگی و روح است. آنیما در واقع به جنبه‌ی ناخودآگاه زنانه‌ی مردان اشاره می‌کند که اغلب در طول زندگی روزمره، فراموش و سرکوب می‌شود. با این حال، یک مرد باید بتواند این عنصر پنهان شخصیتی را در خود تشخیص داده و بپذیرد تا بتواند تعادل و هماهنگی بهتری به منظور پیشرفت روانشناختی خود فراهم اورد.

دن جانستون، روانشناس یونانی، می‌گوید مردی که بتواند با انرژی زنانه‌ی درون خود یعنی آنیما ارتباط برقرار کند، صبور، باملاحظه و دلسوز خواهد بود. در مقابل، پس زدن آنیمای درون باعث شکل‌گیری خلق و خوی منفی شخصیتی نظیر غرور و تندخویی خواهد شد.

آنیموس (انرژی مردانه‌ی درون)

آنیموس در لاتین به معنای روح منطقی، زندگی، قدرت ذهنی و هوش است که به بخش ناخودآگاه مردانه‌ی زنان اشاره دارد. با توجه به شرایط اجتماع، والدین و فرهنگ، عنصر آنیموس در زنان می‌تواند سرکوب یا محدود شود. از سوی دیگر، برخی از جوامع و فرهنگ‌ها (مانند شیوه زندگی غرب) به شکل بی رحمانه‌ای آرمان‌ها و ایده آل‌های مردانه را به عنوان شاخصی از موفقیت به زنان تحمیل می‌کند و به شدت بعد آنیموس را در آنها تزریق می‌کند.

وجود جنبه‌های منفی آنیموس در زنان می‌تواند منجر به شکل گیری صفاتی مانند بی‌رحمی، بی‌احساسی و بی‌ملاحظگی شود. در صورتی که آنیموس مثبت می‌تواند به بالا بردن قدرت، قاطعیت و عقلانیت یک زن کمک کند.

رسیدن به وحدت بین آنیما و آنیموس

از نظر یونگ، که بسیاری از افکار و آموزه‌های خود را از فلسفه شرقی گرفته است - به منظور رسیدن به فردیت باید آنیما و آنیموس درون افراد به یک هماهنگی و اتحاد برسد.

همان‌طور که یونگ توضیح می‌دهد، فرآیند یکپارچگی درون یا رسیدن به فردیت، به این شکل می‌تواند توصیف شود:

تبدیل شدن از فرد به فردیت، درونی‌ترین لایه‌های منحصر به فرد ما را در بر می‌گیرد و به معنای «رسیدن به خود» است.

بنابراین ارتباط با عنصر درونی مردانه و زنانه برای توسعه‌ی خودآگاهی از مولفه‌های ضروری محسوب می‌شود.

برای برقرای اتصال بین آنیما و آنیموس چند پیشنهاد وجود دارد:

تقویت آنیما در مردان

در مورد مردان، درک انرژی زنانه‌ی درونی‌شان کمک می‌کند انعطاف‌پذیر باشند و رفتار عاطفی خود را تقویت کنند. از این رو برای تقویت انرژی زنانه‌ی آنیما در مردان پیشنهاد می‌شود:

  • تمرین کنید که شنونده‌ی مشتاقی باشید.
  • از طریق حرکت‌های عاشقانه، قسمت پر شور درون خود را کشف کنید.
  • مراقبت و پرورش یک موجود یا موضوع را به عهده بگیرید.
  • تمرین کنید که به افکار و نیازهای دیگران توجه نشان دهید.
  • مهارت‌های آنیمای درون خود را به صورت خلاقانه مانند موسیقی، هنر، مجسمه سازی، شعر و رقص ابراز کنید.
  • سعی کنید مراقبه‌های ذهنی و خلوت‌های درونی برای برقراری ارتباط با احساسات خود، داشته باشید.
  • انرژی‌های زنانه را در سرگرمی‌ها و علاقه مندی‌های خود ترکیب کنید.
  • برای درک بیشتر نیازهای عاطفی خود، تمریناتی را انجام دهید.

تقویت آنیموس در زنان

درک انرژی مردانه‌ی انیموس در زنان می‌تواند باعث شود که فعال‌تر و منطقی‌تر در پیشبرد زندگی خود ظاهر شوند و قاطعیت‌های لازم را داشته باشند. برای تقویت انرژی مردانه‌ی آنیموس در زنان پیشنهاد می‌شود:

  • «ابراز وجود» را در خود تمرین کنید.
  • برای خود نقش و جایگاهی در نظر بگیرید که شما را در موضع قدرت و تسلط قرار می‌دهد.
  • یاد بگیرید که مسئولیت بعضی مسائل را در زندگی بپذیرید.
  • توانایی‌های رهبری را در خود کشف و توسعه دهید.
  • به جای خواندن آثار صرفا داستانی، به سراغ کتاب‌های غیر داستانی هم بروید.
  • خودکفایی و خودمختاری خود را بیشتر کنید.
  • مهارت‌های مردانه مانند رفع مشکلات اتومبیل، استفاده از مته، تعمیر لوازم و دیگر موارد را یاد بگیرید.
  • با تمرینات ذهنی و انجام مراقبه، تعادل احساسی بیشتری در خود ایجاد کنید.
  • در موقعیت‌های مختلف، تمرین کنید تصمیمات شما و رویکردتان به مسال منطقی‌تر شود

ممکن است این سوال اساسی را از خود بپرسید که «وضعیت تعادل آنیما و آنیموس من در حالت فعلی به چه صورت است و کدام یک نیاز به توسعه‌ی بیشتر دارد؟»  

به عنوان مثال، در زنانی که انرژی مردانه‌ی ان‌ها قوی‌تر از انرژی زنانه‌شان است، لازم است که به تقویت بعد زنانه‌ی خود بپردازند.  در خصوص مردان هم همین طور است. از این رو روش‌های برقراری تعادل درونی، برای هر فرد متفاوت است.

با این حال، رسیدن به این تعادل، می‌تواند احساس بی‌نظیر یکپارچگی و اتحاد درونی را به ارمغان بیاورد.