وقتی صحبت از سرطان سینه می‌شود، حرف و حدیث‌های زیادی به میان می‌آید. در حالی که بیشتر آن‌ها ممکن است درست باشند، اما بعضی از باورهای جا افتاده در خصوص سرطان سینه اشتباه هستند. در ادامه نگاهی به این باورهای غلط خواهیم داشت.

باور غلط ۱: احساس وجود هر توده‌ای در سینه نشانه‌ی سرطان سینه است

اغلب توده‌های سینه، سرطانی نیستند. یک توده، می‌تواند بر اساس چرخه قاعدگی یا به علت شرایط فیبروکیستیک ایجاد شود. به همین دلیل ممکن است که در سینه‌ی خود احساس وجود غده یا توده کنید.

شرایط فیبروزیستیک سینه در زنان بالای ۲۰ سال تا رسیدن به سن یائسگی رایج است. توده‌ای که تنها در یک سینه احساس می‌شود می‌تواند خوش‌خیم یا غیر سرطانی باشد. با این حال، برای اطمینان از غیر سرطانی بودن توده با پزشک خود مشورت کنید.

باور غلط ۲: درد پستان به معنای سرطان سینه است

درد سینه در سنین کم که سینه‌ها در حال رشد هستند مرسوم است. همچنین در دوران پریود و حتی قبل از شروع آن احساس درد سینه طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال، صرف نظر از سن و سال خود چنانچه بابت درد سینه‌ها نگرانی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

باور غلط ۳: اگر در سینه‌های خود هیچ علامت خاصی مشاهد نکردید، پس مبتلا به سرطان سینه نیستید

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان سینه، هیچ نشانه‌ی خاصی را مشاهده نمی‌کنند. در واقع، برای چکاب سرطان سینه، علاوه بر آزمایش‌های سالانه و آزمون‌هایی که توسط خودتان صورت می‌گیرد، در صورت لزوم بایستی ماموگرافی‌های منظم داشته باشید.

برنامه ماموگرافی‌ منظم به سن و سال شما بستگی دارد. ماموگرافی به شما کمک می‌کند که سرطان سینه قبل از بروز علائم آن تشخیص داده شده و درمان به موقع آن انجام شود.

باور غلط ۴: اگر پس از انجام ماموگرافی معمولی، پزشک شما آزمایش‌های بیشتری تجویز کرد، یعنی شما سرطان سینه دارید

طبق گفته‌ی موسسه ملی سرطان، تنها ۱ زن از هر ۲۰ زنی که به آزمایش مجدد ارجاع داده شده‌اند، مبتلا به سرطان سینه بوده‌اند.

باور غلط ۵: داشتن سرطان سینه به این معنی است که شما سینه‌های خود را از دست می‌دهید

تمام زنان مبتلا به سرطان سینه مجبور به برداشتن سینه‌های خود نمی‌شوند. بسته به اوضاع تومور، عمل‌های جراحی مختلفی امکان پذیر است که در بعضی از آن‌ها از پستان محافظت می‌شود.

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان سینه، می‌توانند با عمل‌های لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی، بدون نیاز به برداشتن سینه، با عمل جراحی تومور خود را بردارند. حتی اگر ماستکتومی کامل هم داشته باشید، می‌توانید پستان را دوباره بازسازی کنید.

باور غلط ۶: داشتن سرطان سینه به این معنی است که شما باید شیمی درمانی شوید

شیمی درمانی در سرطان سینه بستگی به مواردی چون مرحله، نوع سرطان و امکان عود بیماری دارد.

نمره‌ی عودت سرطان سینه تعیین می‌کند که آیا لازم است برای درمان سرطان سینه شیمی درمانی بشوید یا نشوید. برخی از افراد مبتلا به سرطان پستان، چه در مراحل اولیه و چه در مراحل پیشرفته از روش هورمون درمانی یا دیگر روش‌ها استفاده می‌کنند. گاهی اوقات این روش‌ها به جای شیمی درمانی یا علاوه بر آن تجویز می‌شود.

باور غلط ۷: داشتن سرطان پستان به این معنی است که موهایتان را از دست می‌دهید

داروهای شیمی درمانی بیشتر بر روی سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند، (مانند سلول‌های سرطانی) تاثیر می‌گذارد. از آنجا که فولیکول‌های مو در پوست سر و بدن حاوی این نوع سلول‌های به سرعت در حال تقسیم هستند، داروهای یمی درمانی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. از این رو برخی از داروهای شیمی درمانی باعث ریزش کامل موها می‌شوند. سایر داروهای شیمی درمانی هم ممکن است ریزش موهای مختلفی در بعضی زنان ایجاد کند. ضمن این که برخی از داروهای شیمی درمانی هم به هیچ عنوان باعث ریزش مو نمی‌شوند. با توجه به گزینه‌های مختلف درمانی، برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه، موهای خود را از دست نخواهند داد.

باور غلط ۸: اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه دارای یک عضو خانواده‌ی مبتلا به سرطان سینه هستند

تقریبا ۹۰ درصد سرطان‌های سینه به شیوه‌ی زندگی و عوامل محیطی در ارتباط هستند. بنا به گزارش انجمن سرطان آمریکا، عوامل زیر می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود:

  • مصرف الکل
  • مصرف برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی
  • اضافه وزن و چاقی پس از یائسگی
  • سموم زیست محیطی

در صورتی که تنها ۵ تا ۱۰ درصد موارد ابتلا به سرطان سینه از طریق ژنی انتقال پیدا کرده است.

باور غلط ۹: سوتین‌های فنردار می‌توانند باعث سرطان سینه شوند

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که هیچ خطر خاصی در ارتباط با پوشیدن سینه بندهای فنری و ابتلا به سرطان سینه مشاهده نشده است.

باور غلط ۱۰: دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان سینه شوند

به گزارش موسسه‌ی علمی سرطان، هیچ گونه شواهد علمی که اثبات کند دئودرانت‌ها و ضد عرق‌ها باعث بروز سرطان سینه می‌شوند، پیدا نشده است. همچنین اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده اثبات کرده است که هیچ کدام از مواد تشکیل دهنده‌ی دئودورانت‌های زیر پوست یا ضد عرق‌ها باعث سرطان نخواهد شد.

باور غلط ۱۱: سرطان سینه تنها در زنان بالغ ممکن است

اگرچه سرطان سینه در زنان و در هر سنی می‌تواند رخ دهد، اما وقوع سرطان سینه در کودکان و نوجوانان نادر است. با این حال، نتایج یک مقاله‌ی مروری در ژورنال Seminars in Plastic Surgery نشان داده است که یک میلیون زن زیر ۲۰ سال مبتلا به سرطان سینه هستند.

باور غلط ۱۲: تنها زنان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

آمار سرطان پستان در زنان تقریبا ۱۰۰ برابر بیشتر از مردان است. با این حال، بنا به گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال ۲۰۱۷، در حدود ۲۴۷۰ مرد، بیماری سرطان سینه تشخیص داده شده است. علائم سرطان سینه در مردان شامل یک تومور در زیر نوک پستان و تغییر رنگ منطقه‌ی اطراف آن است. از این رو مردان هم بایستی به طور منظم آزمون‌های سرطان سینه را در خصوص خود انجام دهند. به علت کمبود آگاهی در مورد وجود سرطان سینه در مردان، آن‌ها تمایل ندارند که دنبال تشخیص و پیگیری این بیماری باشند، بنابراین درمان سرطان سینه در مردان مشکل‌تر است.