منیزیم عنصری است که به مزایایی چون از بین بردن سر درد، کاهش اضطراب و حتی کاهش میل به شیرینی شناخته شده است. با این حال نتایج مطالعات نشان داده است که ۶۸ درصد افراد به اندازه کافی از منیزیم استفاده نمی‌کنند. وزارت بهداشت ایالات متحده، منیزیم را در فهرست موادی قرار داد که کمبود مصرف آن، نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت عموم ایجاد کرده است.  در این مطلب به معرفی ۴ روش ساده برای تامین منیزیم بدن خواهیم پرداخت.

آریان‌هاند، به عنوان یک متخصص تغذیه، منیزیم را یکی از قهرمانان بی سر و صدای رژیم تغذیه می‌داند. منیزیم به همراه کلسیم، یک ماده‌ی ضروری برای همه فعالیت‌های سلولی است، اما بدن ما نمی‌تواند خود به خود منیزیم را تولید کند. به این ترتیب منیزیم مورد نیاز بدن باید از طریق غذاها و نوشیدنی‌های روزمره فراهم شود. روش دیگر تامین منیزیم استفاده از داروهای مکمل است. بنابراین نیاز روزانه‌ی مردان به منیزیم ۳۲۰-۳۱۰ میلی‌گرم در روز و نیاز زنان ۴۲۰-۴۰۰ میلی‌گرم در روز است.

هاند می‌گوید:

منیزیم اغلب اوقات در رژیم غذایی نادیده گرفته می‌شود و اکثر آمریکایی‌ها به اندازه‌ی کافی از آن استفاده نمی‌کنند. از طرفی استرس، منیزیم بدن را از بین می‌برد و به دنبال آن فشار خون بالا رفته و هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شوند. میزان منیزیم کافی برای هضم منظم، فعال‌سازی عضلات و تولید انرژی، اهمیت زیادی دارد. از طرفی، منیزیم در تولید سروتونین هم نقش دارد و مسئول ایجاد تعادلات روحی است.

در ادامه به معرفی ۴ راهکار آسان خواهیم پرداخت که به شما اطمینان می‌بخشد که با کمبود منیزیم مواجه نخواهید شد.

میان وعده‌ی خود را عوض کنید

کری گلاسمن، بنیانگذار مرکز Nutritious Life روش مورد علاقه‌ی خود برای افزودن منیزیم به رژیم غذایی را یک شیوه‌ی مادربزرگی! معرفی می‌کند. او می‌گوید:

هر زمان که امکان پذیر باشد، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم و برگ چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید از مواد غذایی چون کلم بروکلی، کدو و همچنین پودر کاکائو را در رژیم تغذیه‌ی خود استفاده کنید. بنابراین بهتر است که غذاهای غنی از منیزیم را به طور منظم در رژیم غذایی خود به کار ببرید.  

گلسمن در ادامه می‌گوید: «بادام هم جزو میان وعده‌های مورد علاقه‌ی من است. با این حال برای اطمینان از مکمل‌های منیزیم هم استفاده می‌کنم. به طوری که روال هر شب من قبل از خواب، خوردن یک مکمل منیزیم است.»

مصرف آب معدنی خود را بالا ببرید

می توان منیزیم مورد نظر را از آب آشامیدنی هم دریافت کرد. مشخصات درج شده بر روی بطری آب معدنی خود را مشاهده کرده و از وجود منیزیم در ترکیبات آن مطمئن شوید.

مکمل‌های منیزیم را مصرف کنید

جرمی ولف، به عنوان متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که منیزیم به صورت عنصری نمی‌تواند به طور مجزا در قرص مکمل موجود باشد. بلکه باید به همراه ماده‌ی دیگری باشد تا بتواند خود را تثبیت کنند. در واقع، تفاوت مکمل‌های منیزیم در منیزیم موجود در آن نیست. بلکه در وجود ترکیبات دیگری است که همراه منیزیم وجود دارند. جذب منیزیم به صورت‌های مختلف ممکن است و اتصال بعضی موکول‌ها به آن، کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری در بدن داشته باشد.

منیزیم سیترات، منیزیم گلوکونات و لاکتات منیزیم از جمله کمپلکس‌های محبوب منیزیم است که توسط متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌شوند. در این میان ولف، گلیسینات منیزیم را به عنوان یکی از مکمل‌هایی که جذب آن در معده آسان اتفاق می‌افتد، معرفی می‌کند.با این حال، قبل از شروع هر مکمل منیزیم، حتما با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پیشنهاد می‌کنند که افزودن کمپلکس‌های حاوی ویتامین B به مکمل‌های منیزیم یا مواد غذایی حاوی منیزیم، می‌تواند توانایی جذب منیزیم به وسیله‌ی جذب سلول‌ها را افزایش دهد.

حمام گرم با مواد حاوی منیزیم بگیرید

منیزیم در محصولات زیبایی و آرایشی مانند دئودورانت‌ها هم موجود است. با این حال آیا منیزیم موجود در محصولات آرایشی می‌تواند از طریق پوست جذب شود؟ علم به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهداما این روش، شیوه‌ی قابل اعتمادی نیست زیرا جذب منیزیم در این حالت مقدار حداقلی خواهد بود.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، با افزودن سولفات منیزیم یا نمک‌های اپسوم یا ترکیب هر دوی آن‌ها به آب داخل وان حمام، می‌توان منیزیم را طی حمام کردن از طریق پوست جذب کرد. در این روش، علاوه بر افزایش سطح منیزیم بدن، می‌توان کمک زیادی به رفع تورم، التهاب و درد عضلات کرد.