کیش به عنوان یک نقطه‌ی تفریحی پر طرفدار، سالانه تعداد گردشگران زیادی را از ایران و دیگر نقاط دنیا به خود جذب می‌کند. جدا از گشت و گذار در پاساژهای لوکس این منطقه، می‌توان از جاذبه‌های آن هم بهره‌مند شد. در این مقاله به معرفی ۱۰ جاذبه‌ی پر طرفدار کیش خواهیم پرداخت.

كيش جزيره‌ای به مساحت ۹۰ كيلومترمربع و با خط ساحلي ۳۰ كيلومتر در جنوب ايران واقع شده ‌است. این جزیره يكي از استراحتگاه‌هاي پنهان خاندان پهلوی و مهمانان برجسته‌اش بوده‌ است. کیش يكي از دو جزيره‌ی مجلل و پيشرفته ايران است و همانند جزيره قشم منطقه آزاد به حساب مي‌آيد. گردشگران خارجي مي‌توانند با اقامت به مدت دو هفته بدون گرفتن ويزا وارد كيش شوند، اين بدين معني است كه اگر نمي‌توانند به خاك ايران وارد شوند ولي مي‌توانند اميدوار باشند كه با ورود به جزيره‌ی كيش طعم مهمان‌نوازی ايرانيان را بچشند.

فصل تابستان در كيش به طور طاقت‌فرسايي گرم و مرطوب است، به همين دليل بهترين زمان براي بازديد از كيش از آبان ماه تا ارديبهشت ماه است. در اين  مطلب به ۱۰ مورد از بهترين مناطق كيش براي ديدن و تفريح اشاره خواهيم‌كرد.

ورزش‌های آبی کیش

در جزیره کیش تمامی تفریحات آبی از چتر پاراسل تا غواصی زیر آب، از کیبل‌اسکی تا جت‌اسکی روی آب را می‌توان تجربه کرد. مسئول اجرای این تفریحات مردان و زنان جوان برنزه بومی هستند. اگر نمی‌خواهید کاملا به داخل آب بروید، می‌توانید برای مشاهده اجمالی زندگی رنگارنگ و زیبا در زير آب‌هاي خلیج فارس، از کشتی‌های آکواریوم  بهره ببرید.

دوچرخه‌سواری

برای کسانی که از دوچرخه‌سواری در کنار ساحل لذت می‌برند، ۲۸۰ کیلومتر راه مارپیچ مخصوص دوچرخه‌سواری دور تا دور جزیره وجود دارد، که این فرصت را برای یافتن ساحل بکر و گرفتن عکس از مناظر زیبا و آب‌های لاجوردی خلیج فارس را برایشان محیا می‌کند. ایستگاه‌های ورزشی برای اجاره دادن وسایلی همچون دوچرخه، سه‌چرخه، دوچرخه‌های دونفره و اسکوتر برقی به صورت ساعتی یا روزانه در سرتاسر جزیره قرار دارند.

کشتی یونانی

کشتی یونانی با نام کولا اف از سال ۱۳۴۵ در ساحل جنوب ‌غربی جزیره به گل نشسته ‌است. این کشتی در انگلستان ساخته ‌شد و بین مالکان مختلفی دست‌ به ‌دست شده‌ بود تا اینکه آخرین مالک آن یک فرد یونانی بود. این کشتی در نزديكي ساحل کیش به گل نشست و تمامی تلاش‌ها برای نجات کشتی به گل نشسته بی‌ثمر ماند و از آن زمان در این مکان باقی‌مانده ‌است. منظره کشتی یونانی به‌خصوص هنگام غروب آفتاب بسیار زیبا و دیدنی است.

ساحل مرجان

ساحل مرجانی در شرق جزیره واقع شده ‌است. دلیل نام‌گذاری این ساحل، به‌خاطر وجود مرجان‌های بسیار زیبایی است که در این ساحل به‌وفور یافت می‌شوند. این ساحل مملو از آلاچیق‌هایی است که در میان درختان نخل قراردارند و با ایجاد چشم‌انداز وسیعی، لذت بردن از مناظر را فراهم می‌کنند. این ساحل یکی از مکان‌های محبوب برای مشاهده‌ی یک غروب آفتاب فراموش‌نشدنی است. همچنین در این ساحل وجود کلوب‌های ورزشی امکان رزرو وسایل تفریحی و ورزشی را آسان کرده ‌است.

شهر زیرزمینی کاریز

منابع آبی در بسیاری از مناطق ایران کمیاب است، ایرانیان باستان با احداث قنات، باعث روانه شدن آب به سمت زمین‌های بایر می‌شدند، کاریز یکی از قنات‌هایی است که قدمت ۲۵۰۰ ساله دارد. براي گردشگران اين امكان وجود دارد كه در طول این تونل‌ها پیاد‌­روی کنند و سیستم شگفت‌انگیز قنات را مشاهده نمایند. طول این تونل‌ها بعضا به ۳۰ کیلومتر می‌رسد، طولانی بودن این تونل‌ها باعث شده­است که کاریز مثل یک شهر زیر زمینی بنظر برسد. با اضافه شدن غرفه‌های صنایع‌دستی و چایخانه‌های سنتی به کاریز، این ساختار باستانی کمی حالت مدرن به‌خود گرفته‌است.

شهر باستانی حریره

گفته می‌شود این شهر باستانی که مربوط به قرن هشتم است، همان شهری است که شاعر پرآوازه­ی ایرانی، سعدی، در کتاب گلستان خود به آن اشاره کرده‌است. این شهر در قسمت مرکزی و شمالی جزیره واقع شده و هرچند که بسیاری از بناهای تاریخی حریره خراب شده‌است ولی چشم‌انداز مختصری از ساختار باستانی آن دروان را نمایان می‌کند. با حفاری در این منطقه تخمین زده ­شده ‌است که حدود ۱۰۰۰ سال این شهر پابرجا بوده‌است و حدود ۶۰۰ سال پس از آن متروکه شده‌ است. 

آب ­انبار دوقلو

در سال ۱۳۷۱ برای ذخیره‌ آب آشامیدنی مردم کیش این آب انبار احداث شد كه معماری این آب انبار الهام گرفته از آب انبارهای شهر یزد است. بادگیرهای موجود در این نوع بناهای تاریخی باعث تهویه هوا وخنک نگه‌داشتن آب می‌شوند.

لاکپشت‌های دریایی کیش

در ماه‌های اسفند و مرداد لاک‌پشت‌های نوک‌دار برای تخم‌گذاری به سواحل جنوبی و غربی جزیره کیش می‌آیند. در این سواحل، شنا کردن لاک پشت‌های غول پیکر بر روی اموج دریا توجه گردشگران را به خود جلب کرده‌است. پیشنهاد می‌کنیم دوربین خود را برداشته و با عکس گرفتن از لاک‌پشت‌هایی که برای سرکشی به تخم‌هایشان در ساحل شنی، از آب‌های  نيلگون خلیج فارس بیرون می‌آیند، لذت بردن از اين لحظات را دوچندان کنید.

درخت سبز کیش

در قسمتی از منطقه شمالی جزیره، که به دره پرتغالی‌ها معروف است، مجموعه درخت سبز که در مجاورت کهنسال‌ترین درخت لورکیش است، احداث شده ‌است. گفته‌ می‌شود عمر این درخت به حدود ۶۰۰ سال می‌رسد. بسیاری از بومیان بر این باورند که این درخت خوش‌یمن و مقدس است،  به همین دلیل مردم به این منطقه می‌آیند و به قصد برآورده‌شدن آرزوهای‌شان  پارچه‌هایی به شاخه‌های این درخت کهن گره می‌زنند.  مجموعه درخت سبز مکانی بسیار مناسب و دلپذیر برای استراحت و نوشیدن یک فنجان چای یا حتی خوردن بستنی است.

پارک دلفین­‌ها

پارک دلفین‌ها مجموعه تفریحی است که نه‌تنها جانوران دریایی را در خود جاي داده ‌است، بلکه انواع باغ‌ها از جمله باغ پروانه­، ارکیده و کاکتوس نيز در آن وجود دارد. همچنین در اين پارك بزرگ‌ترین استخر موجود در جزیره قرار دارد که مامن دلفین‌ها، شیرهای دریایی و نهنگ‌ها است. در باغ پرندگان اين مجموعه بیش از ۴۷ گونه از پرندگان و سایر حیوانات موجود هستند. گردش کامل در داخل پارک ممكن است چندین ساعت طول بکشد، اما می‌تواند یک توقف هیجان‌انگیز برای کودکان باشد.