«گولاش» (Goulash) نوعی خوراک گوشت و سبزیجات است که با فلفل پاپریکا و دیگر ادویه‌جات مزه دار می‌شود. اگرچه گولاش به صورت سنتی یک غذای مجارستانی است که قدمت آن به قرون وسطی باز می‌گردد، اما امروزه در بخش‌های مختلف اروپا و به ویژه اروپای مرکزی، غذایی محبوب و پرطرفدار است.

در قرن نهم، گولاش غذای غالب و محبوب چوپانان مجارستانی بود. آنها ابتدا گوشت را خرد کرده و با استفاده از نور خورشید خشک می‌کردند و سپس قطعات گوشت را داخل کیسه‌های ساخته شده از معده گوسفند قرار می‌دادند. به این شکل تنها مقداری آب کافی بود تا این خوراک گوشتی خیلی سریع در هر مکان و زمانی آماده شود. گولاش را باید به نوعی غذای ملّی مجارستان و سمبل و نماد این کشور دانست.

در ادامه با دو دستور تهیه همراه شما هستیم، یکی طرز تهیه گولاش به شکل کلاسیک و مرسوم امروزی و دیگر نوعی از این خوراک که از دیرباز و به شکل سنتی مجارستانی تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه گولاش به شکل کلاسیک:

  • گوشت چرخ کرده گوساله
  • دو عدد پیاز درشت و خرد شده
  • ۳ حبه سیر پوست گرفته و خرد شده
  • ۳ پیمانه آب
  • دو قوطی سس گوجه فرنگی (منظور گوجه پوست گرفته و له شده است)
  • مقداری گوجه فرنگی خرد شده
  • سه قاشق غذاخوری سس سویا
  • دو قاشق غذاخوری سبزیجات معطر خشک شده 
  • سه عدد برگ بو
  • دو پیمانه ماکارونی شکل دار نپخته

طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده را روی حرارت متوسط تفت داده و سرخ می‌کنیم تا زمانی که رنگ صورتی گوشت جای خود را به رنگ قهوه‌ای بدهد. چیزی در حدود ده دقیقه زمان لازم است تا گوشت به خوبی سرخ شود. در ادامه پیاز و سیر خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم و باز هم ده دقیقه زمان می‌دهیم تا پیازها کمی پخته و شفاف شوند.

در ادامه آب، گوجه فرنگی‌های خرد شده، سس گوجه، سس سویا، سبزیجات معطر، برگ بو و نمک را به این مخلوط اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم روی حرارت متوسط پخته و در نهایت بجوشد. در این زمان حرارت را کم کرده و در ظرف را می‌گذاریم تا بیست دقیقه دیگر بپزد، گاهی حین پخت خوراک را هم می‌زنیم. 

سپس ماکارونی‌ها را به این مخلوط اضافه کرده و باز هم در ظرف را می‌گذاریم و حرارت را کم می‌کنیم تا پاستا نرم شود. بعد از حدود ۲۵ دقیقه خوراک را از روی حرارت برداشته و برگ بوها را برمی‌داریم. 

اکنون خوراک گولاش شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید. برای تهیه‌ی این غذا در آرام‌پز، می‌توانید بعد از تفت دادن گوشت، پیاز و سیر، یکباره همه مواد از جمله ماکارونی را به گوشت اضافه کرده و برای یک ساعت بپزید.

 اما نسخه‌ی مجارستانی گولاش حال و هوایی کاملاً متفاوت دارد. در طرز تهیه مجارستانی فلفل دلمه‌ای (ترجیحاً قرمز و زرد)، سیب زمینی، هویج، گوجه فرنگی، پیاز و سیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آماده کردن گولاش در ابتدا پیاز را تفت داده و بعد از آنکه رنگ آن شفاف شده و تا حدی پخت، پودر پاپریکا را به آن اضافه می‌کنند. بعد از چند دقیقه گوشت گوساله که به قطعات کوچک بریده شده است را به این مخلوط اضافه کرده و تا قهوه‌ای شدن گوشت آن را تفت می‌دهند (۵ تا ۷ دقیقه).

در ادامه فلفل دلمه‌ای خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط را در حدود ۵ دقیقه سرخ می‌کنند. اکنون نوبت هویج، گوجه فرنگی و سیب زمینی است. بعد از کمی سرخ کردن این مواد، آب گوشت، برگ بو، نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و در ظرف را می‌گذارند تا خوراک روی حرارت متوسط پخته و آرام آرام جا بیفتد.

اگر از قطعات درشت گوشت استفاده کنید، لازم است ابتدا گوشت را بدون اضافه کردن سبزیجات به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزید و سپس باقی مواد را به گوشت اضافه کرده و باز هم ۴۰ دقیقه زمان بدهید تا خوراک‌تان به خوبی بپزد. در مجارستان به صورت سنتی این خوراک را با کمی خامه ترش و نان برشته سرو می‌کنند؛ همچنین گاهی در کناری این خورک از سالاد خیار سرد استفاده می‌شود.

امیدوارم این خوراک خوشمزه و خوش رنگ و لعاب را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.