استونی کشوری در منطقه‌ی بالتیک شمال اروپا است که شاید مانند خیلی دیگر از کشورهای اروپایی، در میان ما ایرانی‌ها شناخته شده نباشد. در این مطلب به بیان ۲۵ واقعیت عجیب در خصوص کشور استونی خواهیم پرداخت.

۱. عمده‌ی جمعیت این کشور زنان هستند

جمعیت زنان استونی به شکل قابل توجهی بیشتر از تعداد مردان آن است. به طوری که به ازای هر ۱۰۰ زن در استونی، ۸۴ مرد وجود دارد. به طور متوسط، زنان استونیایی، ۱۰ سال طولانی‌تر از مردان این کشور زندگی می‌کنند. از این رو عده‌ای، استونی را زنانه‌ترین کشور دنیا می‌دانند.

۲. استونیایی‌ها در المپیک خوب هستند

هنگامی که صحبت از برندگان مدال المپیک می‌شود، استونیایی‌ها واقعا درخشش خوبی از خود نشان داده‌اند. از طرفی، تنها، هفت کشور دیگر توانستند در این خصوص استونی را پشت سر بگذارند. علاوه بر این، استونی یکی از ۵۱ کشوری است که سالانه تعداد توریستی بیشتر از جمعیت خود جذب می‌کند.

۳. آن‌ها عاشق حمل کردن همسران خود هستند

استونیایی‌ها در امور ورزشی غیر المپیک هم فعال هستند! هر چند که اصل این ورزش از فنلاند شدوع شده است، اما از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸، مسابقات حمل همسر (زن) به صورت متوالی برگزار شده و یکی از محبوب‌ترین رقابت‌های این کشور محسوب می‌شود!

۴. و همچنین عاشق تاب سواری!

در دهه‌ی ۹۰، فردی به نام Ado Kosk ورزش جدیدی به نام کیکینگ Kiiking را ابداع کرد که شرکت کنندگان این بازی به تاب‌های فولادی عظیم آویزان شده و یک دور کامل ۳۶۰ درجه می‌زنند. این ورزش در المپیک هم به رسمیت شناخته شده است.

۵. فضای خالی زیادی در استونی وجود دارد

استونی یک از کم جمعیت‌ترین کشورهای اروپا است که تعداد افراد آن در هر کیلومتر مربع ۲۸.۴ نفر هستند. فقط کشورهایی چون فنلاند، سوئد، نروژ و روسیه از لحاظ کم ‌تراکمی، این کشور را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر این، استونی یکی از کم جمعیت‌ترین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا با جمعیت ۱.۳ میلیون نفر است.

۶. و همچنین جزایر زیادی!

استونی ۲،۲۲۲ جزیره در دریای بالتیک دارد. هر چند این تعداد جزیره زیاد است اما هنوز به تعداد جزایر فنلاند (۱۷۹،۰۰۰ جزیره) و بریتانیا با ۶،۲۸۹ جزیره، نمی‌رسد.

۷. تاریخ معاصر استونی وحشتناک است

بنا بر برآورد آمارها، ۷.۳ درصد جمعیت در طول جنگ جهانی دوم کشته شده‌اند. این مقدار نسبت به درصد کشتار دیگر کشورهای اروپایی رقم بالاتری بود. (البته لهستان، لستوانی و لتونی را باید استثنا بگیریم).علاوه بر این در طی جنگ، ۱۰ درصد جمعیت استونی به اردوگاه‌های کار اجباری به شوروی تبعید شدند.

۸. حمل و نقل عمومی در استونی رایگان است

حمل و نقل عمومی برای ساکنان شهر تالین، پایتخت استونی رایگان است.

۹. استونی صاف و مسطح است

بلندترین نقطه‌ی جغرافیایی کشور استونی تپه‌ی سور موناماگی (به معنای کوه تخم مرغی) است که فقط ۳۱۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

۱۰. اهالی استونی عاشق آواز خواندن هستند

به دنبال اتفاقاتی که به منظر بازسازی استونی پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ افتاد، «انقلاب آواز» در استونی شکل گرفت. اصطلاح انقلاب آواز به دنبال بعضی از تظاهرات دسته جمعی بود که طی آن اهالی استونی سرودهای میهن‌پرستی را که به شدت ممنوع شده بود، در تظاهرات‌ها می‌خواندند.

۱۱. استونیایی‌ها به برنامه‌ی اسکایپ علاقه دارند

گروهی از استونیایی‌ها در اختراع اسکایپ، این سرویس ویدیویی آنلاین نقش اساسی داشتند و ۴۴ درصد کارکنان این شرکت در تالین و تارتو مستقر هستند. بعدها، تالین به سیلیکون ولی اروپا شناخته شد و بیشترین تعداد مقر استارتاپ‌های این قاره را در خود جای داده است.

۱۲. در استونی یک سایت میراث طبیعی است که هرگز اسم آن را نشنیده بودید

استونی دارای دو میراث جهانی ثبت شده در یونسکو است. شهر تاریخی و قدیمی تالین به دلیل معماری قرون وسطایی و باشکوه خود شهرت دارد. گم نام‌ترین آن هلال ژئودزی اشترووه است که از ۱۰ کشور استونی، بلاروس، فنلاند، لتونی، لیتوانی، اوکراین، نروژ، مولدووا، روسیه و سوئد می‌گذرد.این میراث طبیعی، نام زنجیره‌ای از مثلث‌بندی‌هایی است که از‌هامرفست در نروژ تا دریای سیاه کشیده شده‌است.

۱۳. سطح سواد مردم استونی بسیار بالا است

به گزارش یونسکو، استونی با داشتن ۹۹.۸ درصد جمعیت باسواد، از بالاترین نرخ سواد بزرگسالان برخوردار است. البته در کشورهایی چون لتونی و کره‌ی شمالی این آمار به شکل عجیب و مشکوکی بالاتر است!

۱۴. جمعیت استونی رو به کاهش است

جمعیت استونی در سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. به طوری که در سال ۱۹۸۹ جمعیت این کشور معادل ۱،۵۶۵،۶۶۲ نفر بود و در حال حاضر طی یک کاهش ۱۶ درصدی به ۱،۳۱۷،۷۹۷ نفر رسیده است.

۱۵. شهروندان استونی به صورت آنلاین رای می‌دهند

استونی اولین کشور جهان بود که رای گیری اینترنتی را در سال ۲۰۰۵ انجام داد.

۱۶. واحد پول استونی کرون است

واحد پول استونی از سوالات محبوب کوییزهای اطلاعات عمومی است. ارز استونی قبل از یورو، کرون بوده است.

۱۷. مردم استونی به کلیسا نمی‌روند

بر اساس نظرسنجی گالوپ، استونی، غیر مذهبی‌ترین کشور جهان است. طی یک نظر سنجی که در استونی برگزار شد تنها ۱۶ درصد مردم این کشور اعلام کردند که مذهب نقش مهمی در زندگی آن‌ها دارد. در حالی که این رقم در کشورهایی چون انگلیس ۲۷ درصد، در آمریکا ۶۵ درصد و در بنگلادش و اندونزی ۱۰۰ درصد بود.

۱۸. اما یک کلیسای چوبی بسیار قدیمی دارند

با این حال، کلیسای روچو، به عنوان قدیمی‌ترین ساختمان چوبی به جا مانده از سال ۱۶۴۴ در این کشور قرار دارد.

۱۹. و کلیسای دیگر استونی یک ساختمان بلند است

بر اساس برخی منابع، کلیسای سنت اولاف در تالین، بلندترین ساختمان جهان با ارتفاع ۱۵۹ متر از سال ۱۵۴۹ تا ۱۶۲۵ میلادی بوده است.

۲۰. در استونی بازیکنان شطرنج محبوب هستند

پل کرز، یکی از بزرگ‌ترین استادان شطرنج و از معروف‌ترین چهره‌های استونی از دهه‌ی ۱۹۳۰ تا اواسط ۱۹۶۰ بود. به طوری که در سال ۱۹۷۵، حدود ۱۰۰،۰۰۰ (معادل ۱۰ درصد جمعیت استونی) نفر در مراسم خاکسپاری وی شرکت کردند.

۲۱. استونی کشور سبزی است

۵۲ درصد فضای این کشور جنگل است و همین امر استونی را به یکی از سبزترین کشورهای قاره‌ی اروپا تبدیل کرده است. ضمن این که این رقم روند رو به افزایشی را طی می‌کند.

۲۲. و از لحاظ سفرهای دریایی برای توریست‌ها جذاب است

سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر از شهر تالین استونی دیدن می‌کنند که نیمی از این توریست‌ها، مسافران کشتی هستند.

۲۳. طبیعت این کشور وحشی بوده و دارای گرگ است

از دیگر جاذبه‌های استونی، پارک ملی سوما است که یکی از ۱۲ منطقه‌ی وحش حفاظت شده در اروپا محسوب می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از کفش‌های مخصوص، از زمین‌های باتلاقی این پارک عبور کنند. با این حال باید مواظب گرگ‌های منطقه هم باشند!

۲۴. استونی فقط چند شهر بزرگ دارد

فقط سه شهر تالین، تارتور و نارو در استونی، جمعیتی بیش از ۵۰،۰۰۰ نفر دارند.

۲۵. قهرمانان ملی این کشور با جوجه تیغی صحبت می‌کردند

کالوی پوگ Kalevipoeg حماسه‌ی ملی استونی محسوب می‌شود. این حماسه، داستان قهرنان غول‌پیکری را روایت می‌کند که سنگ پرتاب کرده و با خارپشت‌ها صحبت می‌کند.