«جاش کاهیل» که یکی از پربازدیدترین وبلاگ‌های راهنمای گردشگری را دارد از تجربه‌ی سفر خود به گرجستان می‌نویسد. در این مطلب به بیان دلایل کاهیل از سفر به گرجستان خواهیم پرداخت.

اوایل سفرم به گرجستان واقعا نمی‌دانستم که چه چیزی پیش‌ خواهد آمد اما صادقانه‌ می‌گویم که تماشای این کشور از نزدیک، ذهنیت من را کاملا عوض کرد. گرجستان به معنای واقعی جایی بود که منتظر کشف آن بودم.

گرجستان شما را به شگفتی وا می‌دارد. مردم خونگرم، ییلاقات خیره کننده، شب‌های تفلیس و چیز‌های دیگری که وصف ناپذیر هستند. در کل، این‌طور می‌توانم بگویم که گرجستان ترکیبی از همه‌ی جذابیت‌ها را در خود دارد.

گرجستان در اوراسیا قرار دارد. مردم‌ آنجا توصیف زیبایی از کشور خود می‌کنند. آن۲ها می‌گویند که گرجستان بالکن اروپا است که من فکر می‌کنم که این توصیف صحیح است چرا که بالکن‌ در منزل هم، فضای مورد علاقه‌ی من است. با انتظارات بسیار کمی وارد این کشور شدم اما گرجستان مرا به سفری فراموش‌نشدنی برد و به من آموخت که چگونه به طبیعت احترام بگذارم و همچنین به من نشان داد که مردم چه تاثیراتی می‌توانند بر روح یکدیگر بگذارند.

سفر به گرجستان سفری به انسانیت و مهربانی است. گرجستان جواهری بین اروپا و آسیا و مکانی‌ است که هیچ‌گاه از دیدن آن پشیمان نخواهید شد. همه‌ی این‌ها مبنتی بر تجربه‌ی شخصی من است و تا به امروز اگر کسی این سوال بسیار دشوار را از من بپرسد که بهترین کشوری که به آن سفر کرده‌ای کدام است پاسخ من در بین این سال‌ها تغییری نکرده و هنوز از گرجستان یاد می‌کنم. کشوری که تاثیر زیادی بر زندگی من به عنوان یک مسافر گذاشته است.

کشف زیبایی گرجستان

گرجستان کشور زیبایی است که در بین کو‌ه‌ها، رودخانه‌ها، دره‌ها و چمنزار‌ها شکل گرفته است. این کشور شگفت‌انگیز در وسط منطقه‌ی قفقاز قرار دارد و زیبایی طبیعی را برای تکمیل فرهنگ منحصر به فرد خود حفظ کرده‌ است. کوهپیمایی و پیاده‌روی در گرجستان بسیار لذت‌بخش است. روستا‌های زیبا و شهرهای کوچک در حومه‌ی شهر قرار دارند و در کنار آ‌ن‌ها شهرهای مدرنی چون تفلیس، باتومی و بورجومی بسیار فریبنده و زیبا هستند. گردشگری گرجستان به طور پیوسته در حال رشد است و هنوز یکی از آخرین مناطق دست نخورده‌ی اروپایی است که می‌توانید آزادانه در آن پرسه بزنید. همچنین می‌توانید تجربه‌های عالی همراه با غذاها و تعامل با مردم محلی آنجا را تجربه کنید.

در گرجستان کارهایی مانند اسب سواری یا امتحان غذاهای خوشمزه‌ را از دست ندهید. این کشور برای هر نوع مسافری، جلوه‌ای ارائه می‌دهد. دوستداران تاریخ می‌توانند از قلعه‌ی ناریکالا، اوپلیستسیخه، کلیسای تثلیث جرجتی و غیره دیدن کنند. ماجراجویان می‌توانند به کوه‌پیمایی، سوارکاری، پرواز با پاراگلایدر، غارپیمایی، قایقرانی، شکار و غیره بروند. در کنار تمام این‌ها حتما غذاهای گرجستان و آشپزی شگفت‌انگیز و شب‌های تفلیس را تجربه کنید.

برای یک تور مجازی به گرجستان شگفت‌انگیز آماده شوید و با یکی از جالب‌ترین نقاط زمین آشنا شوید.

۸ دلیلی که باید به گرجستان و تفلیس سفر کنید

 

دلیل اول- زیبایی گرجستان توصیف شدنی نیست و من نیز نمی‌توانم آن‌را توصیف کنم باید خودتان آن‌جا باشید و از نزدیک ببینید!

باید بگویم وقتی برای اولین بار کو‌ه‌های قفقاز را دیدم واقعا حیرت‌زده شدم. صبح خیلی زود سوار بر اتوبوسی بین باتومی و تفلیس بودم که بیدار شدم و چشمانم را مالیدم چون واقعا نمی‌توانستم باور کنم که همچنین صحنه‌ی زیبایی را می‌بینم.

مهم نیست کجا می‌روید چون طبیعت گرجستان شما را مبهوت خواهد کرد. پارک ملی توشتی منطقه‌ای است که هیچگاه فراموش نخواهم کرد. شیب شمالی کوه‌های قفقاز به نوعی اسکاتلند را در ذهنم تداعی می‌کرد، اما زیباتر و شگفت‌انگیزتر بود. باورش سخت است که منطقه‌ی سحرآمیزی مثل آنجا دست‌نخورده و خالی از گردشگر باشد. فکر می‌کنم توصیف این منطقه تا همین جا کافی باشد، فقط کافی است نگاهی به عکس‌ها بیاندازید!

مرتفع‌ترین قله‌ی اروپا نیز یعنی کوه البروس با ارتفاع ۵۶۴۲ متر در آنجا قرار دارد. اگر به گرجستان سفر کردید حتما کوه‌پیمایی را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید. می‌توان به راحتی از تفلیس به این نقاط رسید. این تجربه یک بار در زندگی شما اتفاق می‌افتد پس آن‌ را از دست ندهید.

 

دلیل دوم-  مردم گرجستان قلب شما را تسخیر خواهد کرد. در عرض ثانیه‌ای همچون اعضای خانواده‌ی خود با شما رفتار می‌کنند.

آنچه که در تفلیس تجربه‌کردم همواره یکی از بزرگترین تعاملات انسانی بود که تا کنون تجربه کرده‌ بودم. مردم آن‌جا بسیار خونگرم و مهربان بودند که نمی‌توانستم باور کنم که غریبه‌هایی که بار اول کسی را ملاقات می‌کردند تا این اندازه با او مهربان باشند و به او کمک کنند. انسان می‌تواند با احترام و عشق به همنوع خود دنیا را عوض کند.

دلیل سوم- بازارهای کوچک محلی با سبزیجات و میوه‌های واقعا خوشمزه

این بازار‌های سنتی و محلی همه جا هستند و در آن‌ها سبزیجات رنگارنگ، میوه، گوشت، نان و خیلی چیزهای دیگر را می‌توانید بیابید. ، حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، می‌توانید از دیدنشان لذت ببرید. آن‌جا مکانی‌ است که برچسب قیمت بر روی کالایی وجود ندارد و باید بر سرقیمت با خانم‌های بسیار جذاب و گاهی اوقات پیرزن‌های اخمو که طبیعتا کلمه‌ای انگلیسی بلد نیستند صحبت کنید.

دلیل چهارم- تفلیس دست‌نخورده‌ترین پایتختی است که تا به حال می‌شناسم.

چرا اینگونه است؟ احتمالا به خاطر این که گرجستان با فرهنگ‌های مختلف احاطه شده‌ است، بنابراین از هر همسایه ویژگی‌های خوبشان را دریافت کرده‌است. روسیه در شمال، ترکیه در غرب، ارمنستان و ایران در جنوب و آذربایجان در قسمت غرب گرجستان است.

باز هم تکرار می‌کنم که از معاشرت با مردم تفلیس بیشترین لذت را بردم. به من لطف داشتند و مهربان بودند و همیشه سعی می‌کردند به من کمک کنند.

دلیل پنجم- کوچه‌های کوچک تفلیس که باعث می‌شود شما پاریس و ونیز را از یاد ببرید.

برای اولین باری که در تفلیس قدم می‌زدم، متوجه این کوچه‌های کوچک زیبا شدم که در همه‌ی شهر وجود دارد. بسیار زیبا و جداب بودند و می‌توان گفت که تفلیس، «پاریس اوراسیا» محسوب می‌شود.

بخشی از وقت خود را صرف قدم زدن و پرسه زدن در شهر کنید، مطمئن هستم لذت زیادی خواهید برد. فقط دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

دلیل ششم- غذاهای خوشمزه و فراموش نشدنی که دست از خوردن آن‌ها نمی‌توانید بردارید

غذاهای گرجستان بسیار منحصر به فرد است که تاثیرات خاورمیانه و اروپا را در آن می‌توانید حس کنید. غذای ملی آنجا خینکالی است که مرا یاد دامپلینگ چینی می‌اندازد.

دلیل هفتم- حتما از کازبگی دیدن کنید چون واقعا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

کلیسای تثلیث جرجتی توجه من را به خود جلب کرد. این کلیسا در مکان مشهوری در گرجستان واقع است و در کنار کوه کازبگی ۲۱۷۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. دسترسی به آنجا سخت است و برای رسیدن به این کلیسا باید روی تپه ۳ ساعت پیاده‌روی کنید یا با ماشین جیپ در مسیر کوهستان رانندگی کنید.

اگر می‌خواهید در شگفت‌انگیزترین مکان دنیا بیدار شوید، اتاقی در هتل کازبگی بگیرید.

دلیل هشتم- باتومی و سواحل خیره‌کننده‌ی دریای سیاه چیزی هستند که شما در پی آن هستید

باید اقرار کنم که سواحل زیباتری را دیده‌ام و ساحل ماسه‌ای را به صخره‌ای ترجیح می‌دهم اما باتومی و سواحل دریای سیاه جذابیت خاص خود را دارا هستند. در واقع ترکیبی از کوهستان و دریا به نزدیکی هم در‌آمده‌ بودند. می‌توانید به اسکی بروید و فقط دو ساعت بعد در ساحل، زیر نور آفتاب استراحت کنید.

باتومی، آب و هوای نیمه مرطوب و خوبی حتی در فصل زمستان دارد. این شهر دارای چند بنای معماری برجسته است، برای مثال کاخ سفید یا فانوس اسکندریه را می‌توان نام برد.