شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که در زمینه‌ی یادگیری مکالمه‌ی انگلیسی تک و تنها هستید. چگونه می‌توان مکالمه‌ی انگلیسی را بدون پارتنر یا همان شریک یاد گرفت؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توانید به تنهایی مکالمه‌ی زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

مهارت‌هایی مثل نوشتن، خواندن و گوش دادن بدون وجود پارتنر ممکن است. با یادگیری درست این مهارت‌ها می‌توانید جمله سازی‌های زیبا داشته باشیدو صدها کلمه و واژه را حفظ کنید.

اما وقتی دهان خود را باز کنید هیچ حرفی برای زدن ندارید و به اصطلاح خودمانی‌تر لال می‌شوید! کتاب‌ها، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی در خصوص یادگیری زبان وجود دارند اما هیچ کدام آن‌ها نمی‌توانند به مکالمه‌ی انگلیسی شما کمک کنند.

برای بهبود مکالمه‌ی انگلیسی بهترین کار این است که با یک گوینده‌ی بومی یا همان native صحبت کنید. با این حال پیدا کردن یک بومی انگلیسی زبان هم گزینه‌ای نیست که همیشه در دسترس باشد.

نگران نباشید. شما باز هم می‌توانید بدون یک پارتنر مکالمه‌ی انگلیسی خود را بهبود ببخشید.

چگونه؟  توضیح خواهیم داد

۱۴ روش برای این زبان انگلیسی خود را بدون پارتنر بهبود ببخشید

۱. به زبان انگلیسی فکر کنید

گاهی اقات صحبت کردن درباره‌ی یک موضوع به انگلیسی سخت نیست، بلکه مشکل در خصوص فکر کردن درباره‌ی آن است.

چنانچه به زبان مادری، فکر می‌کنید اما صحبت کردن شما به انگلیسی است مدام در ذهن خود مجبور به‌  ترجمه هستید.‌ البته که  ترجمه کار ساده‌ای نیست! حتی افرادی که به چند زبان مسلط هستند در هنگام تعویض زبان دچار مشکل می‌شوند.

راه حل این مشکل این است که به انگلیسی فکر کنید. شما می‌توانید این کار را در هر مکان و در هر زمان انجام دهید. پس در تمام افکار روزمره‌ی خود، از سفارش غذا گرفته تا تصمیم گیری‌های دیگری از انگلیسی فکرک ردن استفاده کنید. حتی سعی کنید برای پیدا کردن‌ ترجمه‌ی لغات از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. استفاده از زبان مادری در‌ ترجمه‌ی لغات انگلیسی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. با انگلیسی فکرک ردن، پس از مدتی متوجه خواهید شد که زبان انگلیسی شما تا حد بهتر شده است.

۲. با خودتان انگلیسی صحبت کنید.

هر زمان که در منزل بوده یا در محیط دیگری تنها هستید می‌توانید با خودتان انگلیسی صحبت کنید.

اگر قبلا به زبان انگلیسی فکر کرده‌اید، این باز سعی کنید با صدای بلند همان افکار را بازگو کنید. انگلیسی صحبت کردن با صدای بلند و تمرین اسپیکینگ به تنهایی، حتی اگر کسی نباشد که اشتباهات شما را اصلاح کند به شما کمک خواهد کرد که راحت‌تر انگلیسی صحبت کنید.

۳. از یک آینه استفاده کنید

هر زمان که می‌توانید، چند دقیقه در مقابل آینه بایستید و با خود صحبت کنید. به این منظور، موضوعی را انتخاب کرده و حدود ۲ تا ۳ دقیقه درباره‌ی آن صحبت کنید.

فایده‌ی تمرین کردن ان است که در هنگام صحبت کردن، دهان صورت و حرکات بدنی خود را تماشا می‌کنید. علاوه بر این، این کار باعث می‌شود که هنگام صحبت کردن با دیگران خبره و وارد به نظر بیایید!

۲ تا ۳ دقیقه بدون توقف صحبت کنید. چنانچه معادل انگلیسی کلمه‌ای را نمی‌دانید، آن را به شیوه‌ای دیگر بیان کنید. پس از پایان مکالمه ۲ تا ۳ دقیقه‌ای خود می‌توانید به دنبال معادل انگلیسی کلمه‌ی مورد نظر بگردید. این تمرین به شما کمک خواهد کرد تا معنی کلماتی که نمی‌دانید را پیدا کنید.

۴. به روان بودن مکالمه تمرکز کنید نه دستور زبان!

معمولا هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی، چند بار متوقف می‌شوید؟

هر چه تعداد دفعات توقف شما بیشتر باشد، اعتماد به نفس و راحتی شما کم‌تر خواهد شد. پس هنگام تمرین مکالمه در آینه، بدون توقف و مکث بین کلمات، خود را به چالش بکشید.

ممکن است جمله‌بندی‌های شما از نظر دستور زبان و گرامر کاملا درست نباشند اما عیبی ندارد. چنانچه به جای دستور زبان، بر روان بودن مکالمه تمرکز کنید، منظور شما بهتر درک خواهد شد. ضمن این که با ادامه‌ی این تمرین می‌توانید قوانین گرامر و واژگان را بهتر یاد بگیرید.

۵. عبارت‌های زبان پیچ را امتحان کنید.

زبان پیچ‌ها مجموعه‌ای از کلمات دشوار و شبیه هم هستند که به سرعت گفته می‌شوند. برای مثال، یک نمونه‌ی زبان پیچ در انگلیسی این جمله است: The thirty-three thieves thought that they thrilled the throne throughout Thursdayسعی کنید آن را چند بار تکرار کنید! البته که کار آسانی نیست.

۶. گوش بدهید و تکرار کنید

آیا برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی انگلیسی زبان را تماشا می‌کنید؟ از این ابزارها برای بهبود روان شدن مکالمه‌ی خود استفاده کنید. قسمت کوچکی از یک نمایش را انتخاب کرده و خط به خط آن را تکرار کنید. سعی کنید لحن، سرعت و حتی لهجه‌ی خود را مطابقت دهید. مهم نیست در این میان چند واژه‌ای را هم از قلم بیاندازید بلکه مهم این است به گفتگو ادامه دهید. سعی کنید صدای شما مشابه گویندگان بومی باشد!

۷. به استرس صداها توجه کنید

در زبان انگلیسی، بخش‌هایی از کلمات و جملات با فشار و تاکید بیشتری تلفظ می‌شوند.

برای شناسایی استرس‌های کلمات به صحبت کردن گویندگان بومی توجه کنید و سعی کنید همانند آن‌ها تکرار کنید.

این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که به خوبی صحبت کنید بلکه سوء تفاهم‌های زبانی را هم کاهش می‌دهد. گاهی اوقات قرار دادن استرس اشتباه بر روی یک هجا، معنی کل کلمه را تغییر می‌دهد.

۸. آهنگ‌های انگلیسی بخوانید

خواندن آوازهای مورد علاقه در زبان انگلیسی کمک می‌کند که بیشتر مسلط بشوید. در ابتدا می‌توانید از اهنگ‌های تیلور سویفت و جیسون مرز شروع کنید. چنانچه بخواهید خود را وارد چالش سخت‌تری کنید، رپ را امتحان کنید!

رپ یک راه عالی برای تمرین انگلیسی است زیرا اغلب عبارات به صورت جملات منظم گفته می‌شوند. با این حال، ریتم آهنگ‌های رپ، قوی‌تر و سریع‌تر است. در این میان برخی از کلمات ممکن است معنادار به نظر نرسند اما اگر هم‌صدا با یک رپر ادامه دهید، می‌توانید زبان انگلیسی خود را روان‌تر کنید.

۹. از هر کلمه، کلمه‌ی جدید یاد بگیرید

با یاد گرفتن فرم‌های مختلف هر کلمه، یادگیری انگلیسی را برای خود ساده‌تر کنید. این کار را به خصوص در زمانی انجام دهید که می‌خواهید واژگان جدیدی یاد بگیرید. به عنوان مثال، چنانچه کلمه‌ی Write را یاد گرفتید در کنارش کلمات Wrote وWritten را هم بیاموزید.

قرار دادن شکل درست هر کلمه در جملات بسیار مهم است. این دانش به صحبت کردن شما بسیار کمک خواهد کرد.

۱۰. به جای یادگیری کلمات، عبارت‌ها را یاد بگیرید

ممکن است بخشی از زبان انگلیسی را با گرامر درست و واژگان صحیحش یاد گرفته باشید در حالی که یک انگلیسی زبان نیتیو یا بومی به این شکل صحبت نمی‌کند.

برای مثال شما می‌گویید: «how do you feel today» در حالی که یک انگلیسی زبان می‌گوید: «how’re you doing» یا «what’s up» یادگیری این  اصطلاحات و عبارت‌ها باعث می‌شوند که انگلیسی صحبت کردن شما طبیعی‌تر به نظر برسد.

۱۱. از عبارت‌های مرسوم‌تر استفاده کنید

در هنگام صحبت به زمان مادری خود از چه عبارت‌هایی بیشتر استفاده می‌کنید؟

در خصوص زبان انگلیسی هم سعی کنید تا از کلمات و عبارت‌های رایج‌تر استفاده کنید. دانستن این کلمات در انگلیسی کمک خواهد کرد که انگلیسی را به خوبی زبان مادری خود صحبت کنید.

۱۲. هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید

آیا به دلیل خاصی به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید؟ برای مثال ممکن است هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی کار کردن در یک شرکت انگلیسی زبان باشد. در این صورت، تمرین انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا مصاحبه‌ی بهتری از خود ارائه دهید. آیا می‌خواهید برای دیدن دوستان خود به آمریکا سفر کنید؟ بنابراین نوع یادگیری انگلیسی شما با حالت قبل تفاوت خوهد داشت.

۱۳. سخت نگیرید!

در یادگیری مکالمه‌ی روان انگلیسی، می‌توانید بهترین دوست یا بدترین دشمن خود باشید. می‌دانیم که سخت است اما هنگام انگلیسی صحبت کردن خود نباید نگران شوید. پس آرامش خود را حفظ کنید.

چنانچه در حین صحبت کردن گیج شدید یک نفس عمیق بکشید و ادامه دهید. اگر مجبور شدید، شمرده‌تر صحبت کنید. کمی به خود زمان بدهید و به جمله‌ی بعد فکر کنید.

۱۴. به زبان انگلیسی برای خود داستان بگویید

یک راهکار جالب برای یادگیری زبان انگلیسی این است که داستانی را که به خوبی می‌دانید، به زبان انگلیسی تعریف کنید. به یاد داشته باشید که هنگام بازگویی داستان، فکر کردن‌تان هم به زبان انگلیسی باشد. ضمن این که به جای دستور زبان صحیح به روان صحبت کردن خود توجه کنید. هر جمله از داستان را بلند برای خود بگویید.

در نهایت، حتی اگر هیچ کسی را ندارید که به زبان انگلیسی با شما صحبت کند، باز هم می‌توانید با اعتماد به نفس و تمرین، مهارت مکالمه‌ی انگلیسی خود را تقویت کنید.

در بعضی موارد، تمرین صحبت کردن با خودتان، فراگیری این مهارت را ساده‌تر هم می‌کند!