احتقان یا گرفتگی بینی از شرایط بسیار شایع است. در حقیقت، اکثر مردم بارها در طول زندگی خود گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند. اگرچه این حالت آزار دهنده است، اما به ندرت مشکلی جدی تلقی می‌شود. در این مطلب به معرفی ۱۰ روش درمانی برای رفع مشکل گرفتگی بینی می‌پردازیم.

گرفتن بینی می‌تواند در هنگام التهاب عروق خونی داخل بینی رخ دهد که باعث متورم شدن بافت‌های بینی خواهد شد. تخلیه‌ی مخاطی بیش از حد هم می‌تواند منجر به گرفتگی بینی شود.

در ادامه به معرفی راهکارهایی برای درمان گرفتگی بینی خواهیم پرداخت:

روش‌های درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی احساس بدی در افراد ایجاد می‌کند. در این شرایط افراد به دنبال راهکارهایی هستند که گرفتگی بینی آن‌ها را درمان کند تا بتوانند دوباره به راحتی نفس بکشند. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای بینی وجود دارد که شامل داروهای خانگی و داروهای شیمیایی است.

۱. دوش بگیرید

 دوش گرم می‌تواند باعث کاهش تراکم بینی شود. بخار ناشی از دوش ممکن است باعث تخلیه‌ی مخاط بینی شده و وضعیت تنفس را بهبود ببخشد. هر چند که دوش گرفتن ممکن است مزایای بخار گرفتن را نداشته باشد اما می‌تواند به طور موقت گرفتگی بینی را رفع کند.

۲. از قطره‌ی بینی استفاده کنید

قطره‌ی بینی می‌تواند به کاهش التهاب بافت‌های بینی کمک کرده و به دنبال آن گرفتگی بینی را کاهش دهد. قطره‌های سدیم کلراید معمولا ترکیبات دارویی ندارند از این رو در دوران بارداری هم قابل استفاده هستند. خرید چنین قطره‌هایی بدون نسخه‌ی پزشک امکان‌پذیر است.

۳. سینوس‌ها را تخلیه کنید

ابزارهای زیادی در بازار مانند ابزار نتی وجود دارد که به تخلیه‌ی سینوس‌ها کمک می‌کند. از نتی‌ها می‌توان برای پاک کردن مخاط‌های داخل بینی استفاده کرد. ضمن این که با محلول آب نمک هم می‌توان سوراخ‌های بینی را شستشو داده و مخاط‌های داخل آن را خارج کرد. برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها از آب لوله‌کشی به داخل بینی، باید قبل از استفاده، آب موجود را جوشاند و سپس سرد کرد.

۴. از کمپرس آب گرم استفاده کنید

کمپرس آب گرم می‌تواند باعث کاهش تراکم سینوس‌ها و کم کردن احساس گرفتگی بینی شود. به این ترتیب می‌توان یک حوله را در در آب گرم خیس کرده و بر روی صورت قرار دهید. البته آب نباید آن قدر داغ باشد که پوست را بسوزاند. بعضی افراد، قبل از خیس کردن حوله، مقداری زنجبیل به آب گرم اضافه می‌کنند.

۵. روغن اکالیپتوس را امتحان کنید

روغن اکالیپتوس از برگ‌های درخت اکالیپتوس ساخته شده است. از خواص درمانی روغن اکالیپتوس صدها سال است که استفاده می‌شود. استنشاق روغن اکالیپتوس می‌تواند باعث کاهش التهاب و ایجاد تنفس شود. کافی است چند قطره روغن اکالیپتوس را داخل یک ظرف آب جوش قرار داده و بخار آن را تنفس کنید.

۶. داروهای ضد آلرژی را مصرف کنید

در بعضی موارد، گرفتگی بینی به علت وقوع واکنش‌های آلرژیک است. داروهای ضد آلرژیک شامل آنتی‌هیستامین است که می‌تواند این واکنش‌ها را متوقف کند. البته قبل از استفاده از این داروها باید نسبت به عوارض جانبی آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید. برخی از داروهای آلرژیک می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند، بنابراین نباید بلافاصله پس از مصرف آن‌ها اقدام به رانندگی کنید.

۷. از یک داروی ضد انعقاد (دکونژستانت) استفاده کنید

دکونژستانت‌ها می‌تواند برای کاهش گرفتگی بینی مصرف شوند. آن‌ها عامل باریک کردن عروق خونی کوچک داخل بینی را رفع می‌کنند. از این رو تورم در ناحیه بینی کاهش پیدا کرده و گرفتگی بینی کم می‌شود.

دکونژستانت‌ها به صورت قرص و قطره‌ی بینی قابل استفاده هستند. البته قطره‌های بینی، گرفتگی بینی را سریع‌تر درمان می‌کنند چرا که لازم نیست توسط معده جذب شوند. این داروها بدون نسخه‌ی پزشک هم قابل خریداری هستند. البته افرادی که فشار خون بالا دارند باید در خصوص استفاده از داروهای دکونژستانت با پزشک خود مشورت کنند.

عوارض جانبی این داروها می‌تواند شامل مواردی چون افزایش ضربان قلب، سر درد و خشکی دهان باشد. استفاده از قطره‌ی بینی هم می‌تواند منجر به عطسه و سوزش داخل بینی شود.

۸. از یک مرطوب کننده‌ی محیطی استفاده کنید

افزایش رطوبت هوا می‌تواند به رقیق‌تر شدن مخاط‌های بینی کمک کند. از این رو تخلیه‌ی این مخاط‌ها آسان‌تر خواهد شد. ضمن این که کمی خنکی می‌تواند التهاب غشاهای مخاطی داخل بینی را کاهش دهد.

تمیز نگه داشتن مرطوب کننده به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها اهمیت دارد. از این رو توصیه‌های درج شده در کاتالوگ دستگاه را رعایت کنید.

۹. آب کافی بنوشی

مصرف آب به میزان کافی همیشه موضوع مهمی است اما در مواقع گرفتگی بینی این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وقتی رطوبت بدن کافی باشد، مخاط بینی کاهش پیدا کرده و از فشار مایعات داخل بینی به سینوس‌ها کاسته می‌شود.

با کاهش فشار، التهاب داخل بینی، کم و کم‌تر خواهد شد.

۱۰. روش‌های دیگر برای درمان گرفتگی بینی

از آنجا که گرفتگی بینی عارضه‌ای همگانی است و در هر فصل سال می‌تواند روی دهد، راه حل‌های دیگری هم برای درمان آن پیشنهاد شده است. البته شواهد علمی در خصوص آن‌ها وجود ندارد.

  • ترب کوهی: برخی معتقد هستند خوردن این سبزی تند می‌تواند به پاکسازی بعضی قسمت‌های داخل بینی کمک کند.
  • طب فشاری: در این روش پیشنهاد می‌شود که با انگشت شست و اشاره‌ی خود بر روی پل بینی فشار ملایمی وارد کنید. در عین حال، عضلات هر دو طرف خود را از پشت گردن بکشید.
  • ماساژ صورت: با اعمال یک ماساژ خفیف بر روی سینوس‌ها با انگشتان دست می‌توانید بعضی از علائم گرفتگی بینی را رفع کنید.
  • نوشیدن سرکه‌ی سیب: یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و بنوشید.
  • چای نعناع: منتول موجود در چای نعناع باعث کاهش گرفتگی بینی خواهد شد.