در ایران اغلب مردم پاستا را با اسم ثابتی همچون ماکارونی می‌شناسند، اما واقعیت این است که دنیای پاستاها به مراتب متنوع‌تر از همان چند مدل محدودی است که در کشور ما با آن شناخته شده‌اند. در این مجال به معرفی انواع مختلف پاستا خواهیم پرداخت؛ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

در جهان امروز شاهد استقبالی در خور توجه از فرهنگ‌های مختلف غذایی هستیم که همچون سوغاتی ارزشمند مورد توجه علاقمندان حوزه‌ی غذا قرار گرفته‌اند. در این میان غذاهای ایتالیایی و به ویژه انواع مختلف پاستا با طعم‌های مختلف جایگاهی خاص دارند و کمتر کسی است که تاکنون دست کم طعم یکی از انواع این پاستاها را نچشیده باشد.

پاستا و ماکارونی

پاستای لذیذ و خوشمزه از جمله خوراک‌هایی است که پیر و جوان نمی‌شناسد و اگرچه کودکان مشتریان اصلی آن هستند؛ اما بزرگسالان هم به امتحان کردن یک بشقاب از آن پاسخ منفی نمی‌دهند. ماکارونی پنیری یا یک اسپاگتی خوش عطر و طعم بولونیایی البته تنها بخشی از این دنیای رنگارنگ و متنوع را به خود اختصاص می‌دهند.

پاستا با میگو

منوی بسیاری از رستوران‌های معروف در گوشه و کنار جهان با نام انواع مختلف پاستا و ماکارونی مزین شده است، اسامی که شاید حتی به درستی تلفظ آنها را نیز بلد نباشیم، اما از لطافت، بافت و طعم آنها لذت می‌بریم. پس شاید وقت آن شده که هم با انواع مختلف پاستای ایتالیایی آشنا شویم و هم تلفظ درست آنها را بشناسیم. 

انواع پاستا

بدین ترتیب دفعه بعدی که سری به یک رستوران ایتالیایی زدید و خواستید ماکارونی یا پاستا سفارش دهید، با آگاهی بیشتری دست به انتخاب زده و دقیقاً همان چیزی که در ذهن‌تان است را سفارش خواهید داد.

ماکارونی (Macaroni)

مک اند چیز

شاید پیش از این هم نام غذایی به نام «مک اند چیز» (Mac & Cheese) را شنیده باشید؛ یک خوراکی سالم و خوشمزه با طعم پنیری که از جمله خوراک‌های محبوب کودکان است. معروف‌ترین و در عین حال در دسترس‌ترین شکل پاستا همان نوعی است که در این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نام ماکارونی به شهرت رسیده است. فرم این پاستا لوله‌ای است و به این صورت سس خامه‌ای و لطیف به راحتی به درون آن نفوذ کرده و طعم پنیر به خوبی به خورد ماکارونی می‌رود.

مک اند چیز


اسپاگتّی (Spaghetti)

اسپاگتی

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پاستا که اغلب در رستوران‌های مختلف عرضه می‌شود اسپاگتی نام دارد و در این میان یکی از معروف‌ترین اشکال آن «اسپاگتی بولونیایی» است. البته به آن دسته که دوست دارند طعم اصیل اسپاگتی را تست کنند، پیشنهاد می‌کنیم «اسپاگتی آگلیو الیو» (Spaghetti Aglio Olio) را از قلم نینداخته و حتماً آن را امتحان کنند.

اسپاگتی


فوزیلی (Fusilli)

پاستا فوزیلی

پاستایی فنرمانند که به ویژه با سس خامه‌ای گوجه طعمی دلپذیر دارد. البته گاهی آن را با بیکن نیز سرو می‌کنند که مزه‌ای بسیار خوشمزه و لذیذ به آن می‌بخشد.

پاستا فوزیلی


راویولی (Ravioli)

راویولی

اگر بخواهیم صاداق باشیم باید بگوییم متأسفانه بسیاری از مردم به ندرت طعم این نوع پاستا را امتحان کرده‌اند و بسیاری دیگر بعد از پخت آن در رستوران‌های معروف استرالیایی شروع به امتحان کردن آن کردند. اگر به خاطر داشته باشید پیشتر طرز تهیه راویولی را به شما عزیزان معرفی کردیم. راویولی فرمی خاص از پاستا است که حالتی بالشتک مانند داشته و اغلب با مایه گوشتی یا پنیر ریکوتا پرشده و در سس مخصوص پخته می‌شود. نوع سس آن بسته به ذائقه مشتری متفاوت است و ممکن است از مخلوق کره‌ی گردو و نعناع تهیه شده و یا گوجه‌ای باشد.

راویولی


کانّه‌لاونی ( Cannelloni)

پاستا کانه لونی با اسفناج

شاید افراد زیادی این مدل از پاستا را امتحان نکرده باشند، ولی طعم آن با پنیر و اسفناج عالی است و ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. نوعی پاستا که به ویژه با انواع سبزیجات بسیار خوب از آب درآمده و در عین حال ساده و لذیذ است. حسن دیگر این نوع پاستا اندازه‌ی بزرگ آن است که فضایی مناسب برای قرار گرفتن انواع مایه‌های گوشتی یا تهیه شده از سبزیجات را مهیا کرده است.

پاستا کانه لونی با اسفناج


ریگوتونی (Rigatoni)

پاستا ریگوتونی

این مدل از پاستا بی‌شباهت به کانه‌لاونی نیست؛ با این تفاوت که اندکی کوچکتر بوده و روی آن شیارهای بسیاری دیده می‌شود، همچنین کمی ضخیم‌تر است و لبه‌های مدوری دارد. از طرف دیگر از نظر اندازه ریگوتونی کوتاه‌تر است و به ویژه با سس گوجه فرنگی بسیار هماهنگ بود و طعم خوبی به خود می‌گیرد.

پاستا ریگوتونی


فارفالّه (Farfalle)

پاستا فارفاله

شکل این نوع پاستا نیز برای بسیاری از ما آشناست و اغلب از آن با نام ماکارونی پروانه‌ای نام می‌بریم. این نوع پاستا که بیشتر شبیه به پاپیون است، با نام فارفالّه شناخته می‌شود؛ لغتی که در زبان ایتالیایی به معنی پروانه است. این نوع پاستا به ویژه در تهیه‌ی انواع سالادهای سرد مورد استفاده قرار گرفته و همچنین در تهیه خوراک‌های گوشت و سبزیجات پرمصرف است. 


پاپّاردلّه (Pappardelle)

پاستا پاپاردلّه

این نوع پاستا بی‌شباهت به مدلی که اغلب با نام فوتوچینی می‌شناسیم نیست؛ نوعی پاستای تخم مرغی نسبتاً پهن که اصالتش به ناحیه‌ی توسکان بازمی‌گردد. پاپاردلّه اغلب با سس غلیظ گوشتی سرو می‌شود.


کامپانلّه (Campanelle)

پاستا کامپانله

نام این نوع پاستا در ادبیات به معنی گل استکانی است که به دلیل شکل ظاهری خیلی خاصش بدین نام خوانده می‌شود. کامپانلا با انواع سس کرمی، غلیظ یا گوشتی سر می‌شود و به ویژه با سس پنیری، طعمی بسیار لطیف و خوشمزه به خود می‌گیرد.


آرِتزو (Orzo)

پاستا آرتزو

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی بین این مدل از پاستا و برنج مشاهده نکنید. این نوع از پاستا اغلب لعاب خوبی به انواع سوپ بخشیده و در عین حال طعم دلپذیری نیز به سالادها می‌بخشد و از این رو در کنار انواع مختلف سبزیجات فصلی سرو می‌شود.


پنه (Penne)

پاستا پنه

بی‌شک تا به حال در منوی رستوران‌های ایتالیایی با نام پنه آلفردو برخورد داشته‌اید. این نام برگرفته از نوع خاص پاستای استفاده شده در این خوراک است که پنه نام دارد. نوعی پاستای لوله‌ای شکل و دو سه سانتیمتری که به صورت مورب برش خورده است. شکل ظاهری آن بستری مناسب برای نفوذ انواع سس را مهیا کرده و طعمی خوب به پاستا می‌بخشد. 

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و نکات ذکر شده در آن برای شما نیز مثمرثمر بوده بوده باشد.