برای کسانی که به هر دلیل به گیاهخواری روی آورده و قید استفاده از گوشت و فرآورده‌های تهیه شده از آن را زده‌اند، سبزی و میوه بهترین منبع تأمین انرژی مورد نیاز است و بی‌شک طرز تهیه غذای معروف ما نیز به دردشان خواهد خورد؛ غذایی که تماماً از سبزیجات تازه و خوش عطر و طعم تهیه می‌شود.

رتتویی (Ratatouille) یک خوراک سبزیجات فرانسوی به سبک روستایی است که در آن از موادی همچون بادمجان، گوجه فرنگی و کدو سبز استفاده می‌شود. در کنار این خوراک می‌توان از گوشت گاو، بره، ماکیان و ماهی نیز استفاده کرد. این غذا همچنین یک وعده‌ی غذایی سالم و مقوی است که گاهی همراه با برنج یا بلغور سرو می‌شود.

البته این خوراک نیز بسته به سلیقه و ذائقه‌های مختلف به اشکال مختلفی سرو می‌شود؛ به عنوان مثال در این طرز تهیه به جز مواد فوق از کدوی زرد، فلفل دلمه‌ای زرد و قرمز، سیر و پیاز نیز استفاده شده است.

مواد لازم:

  • دو عدد پیاز بنفش یا پیاز شارلوت
  • ۴ حبه سیر
  • دو عدد بادمجان
  • ۳ عدد کدو سبز
  • ۳ عدد فلفل دلمه‌ای (قرمز و زرد)
  • ۵ یا ۶ عدد گوجه فرنگی تازه و رسیده
  • روغن مناسب سرخ کردن

طرز تهیه:

در ابتدا تمامی سبزیجات را به صورت نگینی خرد می‌کنیم. اگر مایلید خوراک نهایی حالت خوش و آب رنگ‌تری داشته باشد، بهتر است کلیه سبزیجات به صورت مکعب‌هایی یک دست و هم اندازه خرد شوند. اما فراموش نکنید که این یک خوراک روستایی است و به همین دلیل لازم نیست زیاد خود را درگیر ظاهر غذا کنید.

اکنون ماهیتابه یا ظرف مورد نظر خود را روی گاز  و حرارت متوسط رو به پایین بگذارید. در ادامه اندکی روغن سبزیجات یا دیگر روغن‌های مناسب سرخ کردن را داخل آن ریخته و سیر و پیاز خرد شده را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید، تا جایی که پیازها شروع به شفاف شدن کنند.

در ادامه کدوی زرد و سبز خرد شده را نیز به مواد فوق اضافه کنید. این مواد جدید به مدت زمان بیشتری برای پخت نیازمندند و به همین خاطر کل مواد را ۳ تا ۴ دقیقه دیگر حرارت می‌دهیم.

نوبتی هم که باشد، نوبت اضافه کردن بادمجان‌های نگینی است که یکی از مهم‌ترین مواد این خوراک به شمار می‌روند. فراموش نکنید که پوست بادمجان‌ها را پیش از خرد کردن بگیرید. در حدود پنج دقیقه این مواد را با همدیگر تفت می‌دهیم.

فلفل دلمه‌ای‌های خوش رنگ راهی خوب هم برای خوش طعم کردن غذا و هم رنگارنگ تر کردن آن هستند. از طرف دیگر آنها طعم شیرینی به رتتوی می‌دهند که دلچسب است. باز هم به مدت چند دقیقه این مواد را روی حرارت هم می‌زنیم تا بهتر پخته و طعم خود را به یکدیگر بدهند. گوجه فرنگی دیگر ماده‌ای است که بافتی نرم و لطیف به این خوراک می‌بخشد و در کنار شیرینی فلفل، طعم ملایم ترش مزه‌ای به آن می‌بخشد. گوجه‌ها را نیز به مواد فوق اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

هنگام خرد کردن گوجه‌ها، اغلب عصاره آنها خارج می‌شود؛ می‌توانید این عصاره را در کاسه کوچکی ریخته و بعداً از آن در تهیه خوراک استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از اضافه کردن آب گوجه فرنگی، به وسیله‌ی صافی دانه‌های گوجه را جدا کنید. همچنین می‌توانید از عصاره سبزیجات دیگر و یا حتی عصاره مرغ نیز در تهیه رتتویی استفاده کنید. البته در حدود یک چهارم فنجان عصاره برای پخت بهتر این خوراک کافی است و البته در ادامه اجازه دهید آب اضافی تبخیر شده و غذا فرم غلیظ‌تری به خود بگیرد. نمک و در صورت تمایل فلفل را به غذا اضافه کرده و آن را طعم دار کنید؛ سپس روی ظرف را پوشانده و اجازه دهید ده دقیقه تا یک ربع دیگر بپزد. اکنون رتتویی شما برای سرو شدن آماده است.

می‌توانید قبل از سرو مقداری سبزیجات دلخواه مثل ریحان یا آویشن را خرد کرده و روی غذا بپاشید. همچنین می‌توانید بسته به ذائقه‌ی خود مقداری آب لیموی تازه را نیز به غذا اضافه کنید.

در روشی دیگر، کلیه سبزیجات فوق را به صورت ورقه‌های نازک برش داده و بعد به صورت مرتب در کنار هم و داخل ظرف و روی عصاره یا پوره گوجه فرنگی  می‌چینند تا شکل و ظاهر شکیلی‌تری به خوراک داده شود.

امیدوارم این خوراک را نیز تهیه کرده و از طعم دلپذیر و تازه آن لذت ببرید.