آیا علائم اولیه‌ی بارداری را می‌شناسید؟ معروف‌ترین این علائم حالت تهوع و احساس خستگی هستند. البته اثبات حاملگی توسط آزمایش صورت می‌گیرد. با این حال، چنانچه حتی یک دوره هم پریود نشوید می‌توانید به حاملگی خود مشکوک یا امیدوار شوید. در این مطلب به معرفی اولین نشانه‌های بارداری خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه‌های کلاسیک بارداری

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های اولیه‌ی حاملگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پریود نشدن: چنانچه سال‌ها از شروع دوران قاعدگی شما گذشته و پریودتان یک هفته یا بیشتر به تعویق افتاده است، می‌توانید به بارداری خود شک کنید. با این حال، اگر چرخه‌ی قاعدگی نامنظم داشته باشید، این علامت می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

حساس شدن و ورم کردن سینه‌ها: در اوایل بارداری تغییرات هورمونی ممکن است باعث وقوع حساسیت و درد در شما شود. پس از گذشت چند هفته، تغییرات هورمونی باعث بروز احساس ناراحتی در شما می‌شود.

حال تهوع با/بدون استفراغ: تهوع ممکن است در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد و اغلب یک ماه پس از آغاز بارداری شروع می‌شود. با این حال، برخی از زنان، احساس تهوع زودرس می‌کنند و بعضی دیگر آن را تجربه نمی‌کنند. البته علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست. با این حال هورمون‌های بارداری احتمالا نقش مهمی در ایجاد آن ایفا می‌کنند.

افزایش ادرار: ممکن است متوجه شده باشید که ادرار شما بیش از حد معمول شده است. افزایش خون بدن در دوران حاملگی باعث می‌شود که کلیه‌ها مقدار مایع بیشتری را در مثانه‌ی شما تصفیه کنند.

خستگی: خستگی هم جزو علائم اولیه بارداری است. در طول شروع بارداری، سطح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد که ممکن است موجب خواب آلودگی شما شود.

سایر علائم و نشانه‌های بارداری که ممکن است در طول سه ماهه‌ی اول بروز پیدا کند، شامل موارد زیر است:

نوسانات خلق و خو: هجوم هورمون‌ها در بدن شما در اوایل بارداری باعث می‌شود که رفتارهای عاطفی غیر معمولی از خود نشان دهید.

نفخ کردن: تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است موجب بروز احساساتی همچون شروع دوران قاعدگی شود.

لکه‌ بینی: گاهی اوقات لکه بینی از اولین نشانه‌های بارداری است. این لکه بینی می‌تواند به دلیل لانه گزینی جنین داخل رحم باشد.

گرفتگی و درد: برخی از زنان اوایل بارداری خود احساس می‌کنند که رحم آن‌ها منقبض شده است.

یبوست: تغییرات هورمونی باعث می‌شود که دستگاه گوارش شما کندتر عمل کرده و به یبوست مبتلا شوید.

تنفر غذایی: وقتی باردار هستید، ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به بعضی بوی‌های خاص احساس کنید و ممکن است سلیقه‌ی شما تغییر کند. مانند سایر نشانه‌های بارداری، این تنفر از غذا را می‌توان به تغییرات هورمونی نسبت داد.

گرفتگی بینی: افزایش سطح هورمون و تولید خون می‌تواند به راحتی باعث ورم کردن غشاهای مخاطی، خشکی و خونریزی آن‌ها شود. به همین دلیل ممکن است که در طول بارداری شرایطی چون آبریزش یا گرفتگی بینی را تجربه کنید.

از کجا بفهمید که واقعا باردار هستید؟

متأسفانه بسیاری از این علائم و نشانه‌های بارداری منحصر به فرد نیستند. برخی می‌توانند نشان دهند که شما بیمار هستید یا پریود شما در حال شروع است. به همین ترتیب، بدون اینکه بسیاری از این علائم را تجربه کنید، می‌توانید باردار باشید.

با این حال، چنانچه از زمان پریود شما زمان قابل قبولی گذشته است و متوجه برخی علائم شده‌اید، آزمایش‌های بارداری خانگی را می‌توانید امتحان کنید. اگر جواب تست بارداری خانگی شما مثبت بود، با پزشک خود مشورت کنید. هر چه زودتر بارداری شما تأیید شود، زودتر می‌توانید مراقبت از دوران بارداری را آغاز کنید.