ترس از اشتباه، باعث می‌شود که خیلی از افراد خود را وارد چالش‌های جدید نکنند و در منطقه‌ی امن خود راکد نگه دارند. حال آن که هر تلاش و حرکتی با اشتباهاتی همراه است که اگر آنها را تجربه نکنید، فرصت‌های زیادی را از دست خواهید داد.

اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند، تاثیر زیادی در زندگی آن‌ها دارد. در مدرسه به شما یاد داده شد که چطور پاسخ پرسش‌های درسی را بدهید. در منزل، آموزش دیدید که انضباط داشته باشید و از قوانین اجتماعی پیروی کنید. در محل کار از شما انتظاراتی خواسته شد که آن‌ها را بدون اشتباه انجام دهید. مشکل تمام سناریوهای بالا این است که اشتباه را تنبیه می‌کند.

بنابراین تعجبی ندارد که افراد نسبت به اشتباهات خود احساس دلسردی بدی داشته باشند. حتی بعضی اشتباه را معادل کامل شکست می‌دانند! این نگاه منفی به اشتباه، باعث می‌شود بسیاری از مردم به شدت سعی کنند بدون هیچ گونه اشتباهی زندگی خود را پیش ببرند. این مسئله باعث می‌شود که افراد در زندگی خود دست به تجربه‌ی خیلی از کارها نزنند. یا حتی باعث می‌شود که افرا اشتباهات خود را نپذیرند و آنها را کتمان کنند.

مزایای اشتباه کردن

حقیقت آن است که وقتی به دنبال اشتباه نکردن هستیم، بیشتر اشتباه می‌کنیم.

بنابراین وقت آن رسیده است که به اشتباهات از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم. در واقع اشتباهاتی که می‌کنید، هیولا نیستند. بلکه توانایی قابل توجهی برای کمک و تسریع رشد شخصی شما دارند. فرار از اشتباه اجازه نمی‌دهد که فرصت‌های متفاوت را تجربه نکنید. چرا که اشتباهات می‌تواند به ماجراها و فرصت‌های زندگی ما منجر شود. علاوه بر این به تصمیم‌گیری‌های بهتر ما در آینده کمک خواهند کرد.

اشتباه کردن مانع موفقیت نیست؛ فرار از اشتباه مانع موفقیت است!

افراد ناموفق بخش عمده‌ای از تمرکز خود را بر روی جلوگیری از اشتباه می‌گذارند. در حالی که افراد موفق، بیشتر تمرکز خود را بر روی تلاش‌های مداوم معطوف می‌کنند.

جیم کری، در اولین کمیک خود در یک باشگاه به نام یوک یوک در تورنتو، از دور رقابت حذف شد. با این حال، او اجازه‌ی ناامیدی به خود نداد. در عوض از تجربه‌ی خود برای بهبود عملکردش استفاده کرد. این تنها شکست جیم کری نبود. وی برای اجرای برنامه‌ی «پخش زنده شنبه شب» هم نتوانست نظر تهیه کنندگان را جلب کند با این حال هیچ‌کدام این شکست‌ها نتوانست اعتماد به نفس و بلندپروازی او را خدشه‌دار کند. تا این که پس از سال‌ها موفق شد در فیلم «ایس ونچورا:کارآگاه حیوانات» بازخوردهای مثبتی را به خود جلب کند.

مورد معروف بعدی مایکل جردن است. رزومه‌ی او در وبسایت اتحادیه‌ی ملی بسکتبال (NBA) تنها به تمام دستاوردهای بزرگ مایکل اشاره کرده است. ضمن این که اکثر مردم هم تصور می‌کنند که مایکل جردن از ابتدا مایکل جردن امروز بوده است. با این حال، خود جردن می‌گوید:

من بیشتر از ۹۰هزار بار توپ را پرتاب کرده‌ام. تقریبا ۳۰۰ بازی را باختم. ۲۶ موقعیتی که مسئول آن بودم از دست دادم و بارها و بارها در زندگی‌ام شکست خوردم.

وی در پایان بازگویی تجربه‌هایش، نکته‌ی حیاتی را عنوان می‌کند: «و به همین دلایل توانستم موفق شوم.»

هر تلاش و حرکتی می‌تواند با اشتباهاتی همراه باشد. طبیعتا هر چه بیشتر تلاش کنید بازخوردهای بیشتری دریافت کرده و شانس‌های بیشتری هم به دست خواهید آورد.

بنابراین، اگر واقعا می‌خواهید از اشتباه اجتناب کنید، هیچ کاری انجام ندهید و خود را به دردسر نیاندازید! در این حالت، قطعا اشتباهات شما کم‌تر خواهد بود اما به دستاوردهای کمی هم خواهید رسید. به بیانی دیگر، دوری کردن از اشتباه یکی از ساده‌ترین راه‌ها به سوی ناکامی است.

از اشتباه کردن تا مدیریت اشتباهات

اگر قرار باشد از اشتباهات درس نگیرید، تلاش‌های شما بیهوده خواهند بود.

طبیعی است که پس از دست به کار شدن، اشتباهاتی را هم مرتکب شوید. با این حال، چنین برداشتی مجوز این را به شما نمی‌دهد که اشتباهات خود را تکرار کنید. چرا که در این حالت معلوم می‌شود که از اشتباهات خود درس نگرفته و در یک چاله گیر افتاده‌اید. آلبرت اینشتین این نکته را با بیانی بهتر گفته است:

حماقت به معنای تکرار چندین باره‌ی اشتباهات مشابه و انتظار مشاهده‌ی نتایج متفاوت است!

بنابراین، رویکرد بسیار بهتر آن است که اشتباهات خود را تجزیه و تحلیل کرده و ببینید که چطور در آینده می‌توانید از ان‌ها دوری کنید. با چنین نگرشی، به سرعت اشتباهات احمقانه‌ی خود را کنار می‌گذارید و شروع به پیشرفت واقعی در زندگی خواهید کرد.

پس اشتباه کردن را با شکست یکی ندانید. در واقع اشتباه نکردن به معنای از دست دادن تلاش و فرصت‌های یادگیری خواهد بود و به شکست شما قطعیت خواهد بخشید.

در نهایت، شجاع بوده، جسور باشید و آماده باشید که اشتباه کنید!