رکن اصلی در تهیه میتلف، استفاده از گوشت چرخ کرده است. شما می‌توانید بسته به ذائقه خود از انواع گوشت گاو، گوسفند، گوزن، مرغ یا بره استفاده کنید. در این مجال همراه شما عزیزان طرز تهیه ساده‌ترین نوع میتلف را مرور می‌کنیم.

«میتلف» (Meatloaf) یک غذای گوشتی خوشمزه است که در بسیاری از نقاط جهان و به اشکال مختلف تهیه می‌شود. اغلب آن را به شکل قرص نان درآورده و بعد آن را می‌پزند یا دودی می‌کنند. برای شکل دادن مایه گوشتی می‌توان از ظروف مخصوص پخت نان استفاده کرده و یا از دست کمک گرفت.

در کلکسیون آشپزی رومی از میتلف تهیه شده از گوشت چرخ کرده یاد شده است که متعلق به اوایل قرن پنجم است. میتلف را باید غذای سنتی کشورهایی همچون آلمان و کشورهای اسکاندیناوی دانست. همچنین در آمریکا نیز میتلف به سبک و سیاقی آمریکایی- آلمانی طبخ و سرو می‌شود. اما به عنوان یک غذای معاصر، تا اواخر قرن نوزدهم اسمی از آن در کتب آشپزی آمریکایی نبود.

به هر رو در ادامه توجه شما را به طرز تهیه میتلف گوشت گاو به شکل کلاسیک جلب می‌کنیم

مواد لازم:

  • حدود هفتصد گرم گوشت چرخ کرده
  • یک عدد تخم مرغ
  • یک عدد پیاز متوسط خرد شده
  • یک پیمانه شیر
  • یک پیمانه مغز نان خرد و خشک شده
  • نمک و فلفل برای طعم دار کردن
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • ۲ قاشق غذاخوری خردل
  • ۱/۳ پیمانه کچاپ 

طرز تهیه:

از قبل فر را روشن کرده و درجه‌ی آن را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

در ادامه در یک کاسه‌ی بزرگ گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز، شیر و خرده‌های نان را اضافه و به خوبی مخلوط می‌کنیم و به آن نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم. یک ماهیتابه یا ظرف مناسب پخت نان با ارتفاع مناسب را انتخاب کرده و کف و اطراف آن را با کمی روغن چرب می‌کنیم و مخلوط فوق را داخل آن گذاشته و با کمک دست آن را به صورت یکنواخت پخش می‌کنیم؛ به طوری که ارتفاع آن یک اندازه شود. اگر چنین ماهی‌تابه‌ای در اختیار ندارید، مایه گوشتی را به شکل قرص نان حالت داده و آن را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید.

اکنون در یک کاسه‌ی کوچک شکر قهوه‌ای، خردل و کچاپ را به خوبی مخلوط کرده و سپس روی سطح گوشت بریزید و پخش کنید. 

در ادامه میتلف را داخل فر نهاده و به مدتی یک ساعت بپزید. می‌توانید سطح ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید و یا کلا مایه میتلف خود را داخل فویل آلومینیومی بپیچید که باعث می‌شود گوشت خشک نشده و آبدار باقی بماند، در ضمن تمیز کردن آن هم ساده‌تر است.

برای سرو کردن، میتلف را به صورت حلقه‌هایی با اندازه دلخواه برش زده و در کنار آن سبزیجات پخته قرار دهید. همچنین می‌توانید داخل مایه گوشتی از سبزیجات معطر استفاده کرده یا آنها را روی غذای آماده شده بپاشید. امیدوارم از این مطلب نیز لذت برده باشد.