اضطراب و استرس یک وضعیت ذهنی ناخوشایند است که باعث بی‌قراری و کاهش بازدهی ما در تصمیم‌گیری می‌شود. در این مطلب به معرفی ۶ راهکار طبیعی برای درمان استرس و اضطراب پرداخته‌ایم.

صورتحساب‌های پرداخت نشده، مسائل خانواده، تلاش برای حفظ سلامتی و دیگر فشارهای روزمره‌ی زندگی می‌توانند به استرس و اضطراب شما تبدیل شوند. شاید از کودکی اضطراب داشته‌اید و با آن بزرگ شده‌اید و شاید هم بعد از بزرگسالی اضطراب را تجربه کرده‌اید. صرف نظر از این که چه زمانی علائم استرس در ذهن شما خود را نشان داده است، سعی در آن دارید که خود را از این شرایط خارج کنید.

خوشبختانه برای رفع استرس لازم نیست که حتما به قرص و دارو پناه ببرید. در این مطلب به معرفی ۸ راهکار ساده و موثر برای درمان استرس، بدون نیاز به دارو اشاره خواهیم کرد.

۱- با صدای بلند فریاد بزنید

صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد، یکی از روش‌های مبارزه با استرس است. با این حال روش بهتری هم وجود دارد و آن فریاد کشیدن است! شاید زمانی که کودک بوده‌اید به شما گفته‌اند، داد نزنید و از صدای درون خود استفاده کنید. اما حالا به عنوان یک بزرگسال می‌توانید قوانین خود را اجرا کنید.

البته این کار به معنای ترساندن و نگران کردن دیگران نیست. بلکه ما در مورد انتشار سالم احساسات در یک محیط کنترل شده صحبت می‌کنیم. هر چه با اضطراب‌تان بیشتر سر و کله بزنید، مقابله با آن سخت‌تر خواهد شد. در عوض، اضطراب را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید.

۲- تحرک داشته باشید

ورزش، احتمالا آخرین چیزی است که در زمان شلوغی ذهن خود می‌خواهید انجام دهید! ممکن است به علت درد پس از حرکات ورزشی تمایلی به امتحان آن نداشته باشید. یا در بدترین حالت نگران هستید که ورزش باعث حمله‌ی قلبی شما شود! در حالی که ورزش یکی از بهترین راه حل‌های طبیعی ضد اضطراب است.

فعالیت‌های فیزیکی سطح اندورفین‌ها و سروتونین‌ها را افزایش داده و به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. وقتی از درون حال بهتری احساس می‌کنید، چشم‌انداز شما به وقایع هم بهبود پیدا می‌کند. از آنجا که مغز شما در آن واحد نمی‌تواند بر روی دو موضوع تمرکز کند، ورزش می‌تواند ذهن شما را از مشکلات دور نگه دارد. بنابراین حداقل هفته‌ای ۳ تا ۵ روز فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید. فکر نکنید که تمرین‌های ورزشی شما باید سخت و حرفه‌ای باشد! هر نوع تحرکی در این خصوص مفید خواهد بود.

۳- کافئین را ترک کنید

یک فنجان قهوه، یک قطعه شکلات یا بطری نوشابه‌ی یخی ممکن است به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید. اما اگر از کافئین به عنوان راهکاری برای رفع استرس استفاده می‌کنید، در دراز مدت اضطراب شما بدتر خواهد شد!

کافئین باعث افزایش سطح انرژی سیستم عصبی می‌شود. وقتی تحت فشار قرار می‌گیرید، این انرژی عصبی می‌تواند منجر به حملات اضطرابی شود. البته قطع کامل مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و القای اضطراب شود. در حالی که شما مجبور نیستید این نوشیدنی‌ها را کاملا کنار بگذارید. بلکه کم کردن مصرف آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. همان طور که مصرف خود را کاهش می‌دهید، به تدریج نوشیدنی‌های دیگری را هم به رژیم غذایی خود اضافه کرده و سعی کنید دمنوش‌های گیاهی را جایگزین نوشیدنی‌ها کافئین دار کنید.

۴- سر ساعت بخوابید

در یک برنامه‌ی شلوغ، ساعت مشخصی برای خواب وجود دارد. خیلی از افرادی که به کار اعتیاد دارند می‌گویند که فقط با ۳ تا ۴ ساعت خوابیدن نیاز آن‌ها به خواب رفع می‌شود. در حالی که انسان‌ها برای داشتن عملکرد موثر باید خواب مناسبی داشته باشند.

محدود کردن ساعات خواب باعث شکل‌گیری اضطراب خواهد شد. بنابراین در حق خود لطف کرده و شبانه ۸ تا ۹ ساعت بخوابید. برنامه‌ی خواب منظمی برای خود ترتیب داده و قبل از خواب یک کار آرامش‌بخش مانند کتاب خواندن قرار دهید. هر چه در شب خواب بهتری داشته باشید، صبح بهتری را شروع خواهید کرد.

۵- با نه گفتن راحت باشید

چنانچه مسئولیت‌های زیادی به گردن بگیرید و خود را درگیر مشکلات دیگران هم بکنید، اضطراب شما بدتر خواهد شد. همه‌ی ما تا به حال زیاد شنیده ‌ایم که «خوشبختی در کمک کردن و کمک گرفتن است.». اما هیچ توصیه‌ای نشده است که به دیگران اجازه دهید تا در زمان شما مداخله کنند.

وقتی تمام وقت خود را صرف حل مشکلات دیگران می‌کنید، انرژی کافی برای خود باقی نگذاشته و وقت برای حل مشکلات شخصی ندارید. این بدان معنا نیست که هرگز نباید به کسی کمک کنید اما باید محدودیت‌های خود را شناخته و از «نه گفتن» نترسید.

۶- وعده‌های غذایی را از دست ندهید

اضطراب باعث ایجاد تهوع می‌شود و اشتهای خوردن غذا را از شما می‌گیرد. اما نخوردن غذا می‌تواند اضطراب را بدتر کند. چرا که در این حالت قند خون شما افت کرده و هورمون استرس به نام کورتیزول آزاد می‌شود. کورتیزول می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط تحت فشار را تحمل کنید اما در عوض اضطراب شما را هم بدتر خواهد کرد.

در اینجا منظور از غذا خوردن، صرفا قرار دادن هر هله هوله یا ماده‌ی قندی در دهان نیست. البته خوردن خوراکی‌های شیرین به خودی خود باعث اضطراب نمی‌شود اما می‌تواند نشانه‌های اضطراب مانند لرزش و تکان بدن را افزایش دهد.

به جای آن از مواد غذایی شامل پروتئین‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. ضمن این که در طی روز ۵ تا ۶ وعده‌ی غذایی مختصر میل کرده و در طول روز مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها را محدود کنید.

۷- برای خود استراتژی خروج قرار دهید

بعضی اوقات، اضطراب ناشی از احساس عدم کنترل است. همیشه نمی‌توان همه چیز را در زندگی کنترل کرد اما می‌توان شرایط اضطراب را شناسایی کرده و در برابر آن‌ها مقابله کرد.

آیا رویارویی با افراد جدید حس پرت شدن از روی یک پل را در شما ایجاد می‌کند؟ یا در بعضی مهمانی‌ها که افراد بحث هیجان‌انگیزی را دنبال می‌کنند به ساعت نگاه می‌کنید که زودتر این دورهمی وحشتناک تمام شود؟ از آنجا که با  دوستان‌تان آمده‌اید نمی‌توانید پیش از آن‌ها مهمانی را ترک کنید. این ترس باعث می‌شود که دیگر دعوت‌ها را رد کرده و آخر هفته را در تختخواب سپری کنید.

در حالی که می‌توانید دفعات دیگر به جای این که با تکیه بر دوستان‌تان در یک جمع شرکت کنید خودتان وارد عمل شوید. به این ترتیب برای خروج از موقعیت پر اضطراب، آزادی عمل خواهید داشت. طبیعتا هر چه بیشتر احساس کنترل کنید، اضطراب شما کم‌تر خواهد بود.

۸- در لحظه زندگی کنید

در حال حاضر به غیر از خواندن کلمات این صفحه، به چه چیز دیگری فکر می‌کنید؟ آیا در مورد جلسه‌ی هفته‌ی آینده نگران هستید؟ آیا به اهداف مالی خود فکر می‌کنید؟

چنانچه به موضوع دیگری فکر می‌کنید، بخشی از مشکل شما شناسایی شده است. مانند بسیاری از دیگر افراد مضطرب، شما هم مشکل زندگی در لحظه دارید! به جای نگرانی در مورد امروز، دائم به مشکلات فردا یا حتی دیروز! فکر می‌کنید.

در حالی که آینده را نمی‌توان کنترل کرد و هیچ ماشین زمانی برای رفتن به گذشته نیست. از این رو تنها دارایی نقد شما امروز است. بنابراین بیش از حد خود را در معرض اضطراب‌های ذهنی قرار ندهید.