اکثر مردم فکر می‌کنند که هر فعالیت فیزیکی و ورزشی باعث کاهش وزن آن‌ها خواهد شد. در حالی که این فرض اشتباه است. اگر هدف شما این است که باریک‌تر شده و وزن اضافه‌‌ی خود را کم کنید، پیشنهاد می‌شود که انجام بعضی حرکات ورزشی را کنار بگذارید! چرا که بیشتر باعث عضله گرفتن شما شده و باعث می‌شود از لحاظ ظاهری بزرگ‌تر هم به نظر برسید!

در این مطلب به معرفی چند تمرین معروف ورزشی خواهیم پرداخت که در کاهش وزن شما تاثیری ندارند و باید حرکات دیگری را جایگزین آن‌ها کنید.

۵. حرکت اریب جانبی با وزنه

خیلی از خانم‌ها برای داشتن اندام زیبا حرکات اریب با دمبل یا دیگر وزنه‌ها را انجام می‌دهند. این تمرین باعث شکل‌گیری عضلات مایل بدن شده، در حالی که اندازه‌‌ی شکم را افزایش و دور کمر را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کم می‌کند.

برای این که این حرکت به کاهش وزن شما کمک کند یا باید آن را بدون دمبل انجام دهید یا وزن دمبل‌های شما بیشتر از ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم نباشند. از طرفی، این تمرین را بیشتر از یک بار در هفته انجام ندهید.

۴. اسکات

حرکات اسکات یکی از موثرترین تمرینات برای تقویت عضلات باسن و ران است. با این حال، چنانچه اضافه وزن دارید و عضلات شما چربی اضافه گرفته است، حرکات اسکات باعث بزرگ‌تر شدن عضلات خواهد شد. حرکت اسکات نه تنها اندازه‌‌ی عضلات باسن را افزایش می‌دهد بلکه عضلات ساق پا را هم بزرگ‌تر خواهد کرد.

از این رو سعی کنید حرکات اسکات را بدون‌ هالتر انجام دهید و حرکات اولیه‌‌ی اسکات هم بدون وزنه باشد. در هر ۴ تا ۵ ست، حدود ۲۰ تا ۳۰ حرکت اسکات داشته باشید و استراحت بین هر دو ست بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول نکشد.

۳. عضلات داخل و خارج ران به صورت نشسته

هنگامی که صحبت از مبارزه با چربی‌های اضافی بدن می‌شود، از بین بردن چربی‌های بخش بیرونی و داخلی ران سخت‌ترین قسمت کار است! خیلی از زنان به امید این که پاهای خود را باریک‌تر کنند، در طی تمرینات بدنسازی، این حرکت را با دستگاه انجام می‌دهند. اما این تمرین قدرتی باعث کاهش وزن نخواهد شد! در این خصوص، برای کاهش وزن باید این حرکت را در حالت بدون وزنه انجام دهید.

۲. حرکات پشت کمر

انجام حرکات پشت کمر برای هر کسی که تمرین قدرتی انجام می‌دهد بسیار مهم است. اما ادامه‌‌ی مداوم این حرکات می‌تواند باعث از بین بردن ابعاد زنانه‌‌ی شما شود.

از این رو پیشنهاد می‌شود که حرکات پشت کمر را بیشتر از یک بار در هفته انجام ندهید و از وزنه ی‌ها سبک استفاده کنید. گرم کردن بدن قبل از هر تمرین باعث تقویت عضلات پشت می‌شود بدون آن که به ابعاد آن‌ها حجم دهد.

۱. شنای سوئدی

از انجا که حرکت شنای سوئدی راحت بوده و به دستگاه خاصی نیار ندارد در منزل هم قابل انجام است. با این حال نباید بیش از حد تحمل این حرکت را انجام داد. شنای سوئدی باعث تقویت عضلات گردن و ماهیچه‌ سه‌سر بازویی می‌شود. چنانچه اضافه وزن دارید، انجام چنین حرکتی می‌تواند به بزرگ‌تر شدن عضلات بازو و شانه‌های شما منجر شود.

به جای شنای سوئدی پیشنهاد می‌شود که برای کاهش وزن، حرکات پلانک را انجام دهید. این نوع حرکت به تقویت ماهیچه‌های اصلی و عضلات شکم کمک خواهد کرد.

در پایان، سه قاعده‌‌ی اصلی را برای کاهش وزن را فراموش نکنید:

۱. تمرینات اسقامتی را با حرکات کاردیو ترکیب کنید.

۲. برنامه‌های ورزشی خود را متنوع انجام دهید و سعی کنید در تمرینات شما حرکت مخصوص هر گروه از عضلات انجام شود.

۳. برای کاهش وزن اضافی خود تمرینات را با وزنه‌های کوچک‌تر انجام دهید و به جای آن تعداد تکرارها را زیاد و استراحت میانی را کم کنید.