چگونه می‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم وقتی مدام از خود فاصله می‌گیریم؟  مطمئنا «خود را دوست داشتن» به زمان، تلاش و تعهد نیاز دارد اما در بسیاری از مواقع ما حتی نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم؟ ممکن است که فکر کنید خودتان را به اندازه‌ی کافی دوست دارید اما در این مقاله به معرفی چند نشانه‌ای خواهیم پرداخت که ممکن است نشان دهد شما هم آن قدرها که باید خودتان را دوست ندارید.

در ادامه به معرفی این ۵ نشانه خواهیم پرداخت:

۱- با خودتان خلوت نمی‌کنید

اکثر ما به دنبال زمانی برای آرامش هستیم اما وقتی آن زمان می‌رسد احساس خوشایندی به ما دست نمی‌دهد. اگر این اتفاق بارها برای شما افتاده است که نتوانسته‌اید خلوت جذابی را با خود داشته باشید، شاید به این معنا باشد که شما خود را دوست ندارید. برای این که واقعا خود را دوست داشته باشید، باید با تمام زیرلایه‌های وجود خود ارتباط برقرار کنید.

اگر نسبت به خود احساس بیگانگی می‌کنید، سعی کنید با طبیعت انس بگیرید. با انجام برخی حرکات تنفسی عمیق، حالت روحی فوق العاده‌ای را برای خود خلق کنید. پس یاد بگیرید که هر از گاهی از دنیای واقعی جدا شده و برای اتصال خود به مادر طبیعت پناه ببرید.

۲- به سلامت خود اهمیت نمی‌دهید

چنانچه به راحتی سمت هر غذا، نوشیدنی و دارویی می‌رود، احتمالا نسبت به سلامتی خود اهمیت چندانی نمی‌دهید. هر چند عدم مراقبت از سلامت یک نشانه‌ی قطعی در این خصوص است که ما خودمان را دوست نداریم، اما این واقعیت وجود دارد که ما در جهانی پر استرس زندگی می‌کنیم. استرس‌هایی که در زندگی خود متحمل می‌شویم باعث می‌شود که به مرور زمان با مشکلات سلامتی مواجه شویم. به خاطر داشته باشید که این خود شما هستید که باید برای سلامت خود ارزش قائل شوید و فرد دیگری این کار را برای شما نخواهد کرد.

۳- همیشه از خودتان فرار می‌کنید

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که در بدن و درون خودمان به دام افتاده‌ایم و فقط می‌خواهیم که از آن بیرون بیاییم. با این حال، فرار کردن از خود یا مشکلات‌مان امر ممکنی نیست چرا که در پایان هر روز، خواهیم دید که همچنان در این شرایط قرار داریم. وقتی خودمان را دوست نداریم، فرار کردن از خود گزینه‌ی معقولی به نظر می‌رسد! اما آنچه باید به خاطر بسپاریم این است که درک ما از خودمان همه چیز را مشخص می‌کند.

اگر در خویشتن پنداری خود تصویر مثبتی از خود داشته باشیم، خود را درون یک دام احساس نخواهیم کرد. بنابراین نکات مثبت خود را هم ببینید و فقط روی نکات منفی تمرکز نکنید.

۴- روابط ناسالمی دارید

وقتی خود را بارها و بارها در روابط سمی و ناپایدار وارد می‌کنید، به این معنا است که واقعا خودتان را دوست ندارید. روابط شما باید سرزندگی و شادی شما را افزایش دهد نه این که از حد معمول ناراحت‌ترتان کند! وارد شدن در روابط غلط، به آن معنا است که باید برای جذب افراد مناسب تغییراتی در درون خود انجام دهید. پس از خود بپرسید: «آبا لایق رابطه‌ی بهتری هستم؟» اگر فکر می‌کنید که لیاقت ارتباط بهتری را دارید، خود را در مسیر درستی برای ایجاد روابط پایدار و سالم قرار دهید. وقتی خودتان را دوست داشته باشید از روابط سمی که فقط باعث نابودی‌تان می‌شود فاصله می‌گیرید و از روابط مثبت در زندگی خود استقبال می‌کنید.

۵- شور و شوقی به زندگی ندارید

متاسفانه خیلی از ما چنین حالتی را در زندگی روزمره‌ی خود تجربه می‌کنیم. در حالی که اگر خودمان را دوست داشتیم، زندگی ما از این وضعیت فعلی شادتر نبود؟ اگر احساس شور و شوقی در زندگی خود ندارید باید نگاه عمیق‌تری به انتخاب‌های خود بیاندازید. از این رو لازم است تلاش بیشتری برای شناخت خود کنید و کشف کنید که چه چیزهایی واقعا باعث خوشحالی شما می‌شوند تا مجبور نباشید خود را به شرایطی که هست وفق دهید.