بی‌انگیزگی و از دست دادن انگیزه یکی از مشکلات خیلی مشترک بین همه‌ی ما است که باعث می‌شود کلی کارهای نصفه و نیمه داشته باشیم و خود را از بسیاری از دستاوردها محروم کنیم. در این مطلب به معرفی علت‌های بی‌انگیزگی و راهکارهای مقابله با آن پرداخته‌ایم.

چند بار در زندگی خود کاری را با شور و اشتیاق شروع کرده‌اید و وسط راه انگیزه‌ی خود را از دست داده و کنار کشیده‌اید؟ شاید پس از مدتی آن کار برای‌تان حالت روزمره گرفته و تازگی‌اش را از دست داده است. شاید حتی این احساس به شما دست داده که کار جدید اذیت‌تان می‌‌کند. گاهی هم تسلیم شده و زیر کاسه و کوزه می‌‌زنید!

این احتمال هم وجود دارد که شغل جدیدتان آن قدر چالش دارد که به سرعت علاقه و توجه خود را از دست می‌‌دهید! گاهی اوقات کار جدید همان سرگرمی‌ای بوده که همیشه طالب انجام دادنش بودید اما پس از گذشت چند هفته اشتیاق شما فروکش می‌‌کند.

اگر شما هم با چالش بی‌انگیزگی وسط کار مواجه هستید، خود را تنها احساس نکنید.

به کمک این مطلب علت‌های بی‌انگیزگی خود را پیدا کرده و یک بار برای همیشه آن‌ها را کنار بگذارید.

به راهکارهای فست فودی اعتماد نکنید

همیشه راهی برای برگرداندن انگیزه وجود دارد. اما سعی کنید که به دنبال راهکارهای بلندمدت‌تر باشید. شنیدن موسیقی انگیزشی یا مصرف نوشیدنی انرژی‌زا، روش‌های کوتاه مدت به حساب می‌‌آیند. هر چند این استراتژی‌ها می‌‌توانند در کوتاه مدت جواب دهند اما به اندازه‌ی انگیزه‌های بلند مدت موثر نخواهند بود.

آیا برای به انجام رساندن هر کاری می‌‌خواهید خود را مجبور کنید؟ یا می‌‌خواهید با انگیزه و اشتیاق کار خود را پیش ببرید؟

اگر واقعا می‌‌خواهید یاد بگیرید که چطور باانگیزه باشید، لازم است بدانید که چه چیزهایی مشوق شما است و به چه چیزهایی اهمیت نمی‌‌دهید!

موارد زیر علایم مرسوم از دست دادن انگیزه هستند:

خسته شدن از روزمره‌گی

از این که کاری را هر روز انجام می‌‌دهید خسته شده‌اید؟ از شغل، پروژه یا درس دانشگاه‌تان حال‌تان به هم می‌‌خورد؟ احساس خستگی از هر کار نشان دهنده‌ی ضعف انگیزه است.

احساس خاص نبودن کار

شاید شما هم بارها به امید تغییر دادن جهان پروژه‌ای را شروع کرده‌اید! اما وقتی احساس می‌‌کنید که کار شما معنا و فایده‌ی خاصی ندارد، خسته شده و دست از کار می‌‌کشید.

به آنچه انجام داده‌اید، راضی نیستید

آیا شما کمال‌گرا هستید؟ تلاش برای کامل بودن یکی از دلایل رایج از دست دادن انگیزه است! چرا که چنین امری امکان پذیر نیست. بسیاری از ما از امتحان کردن چیزهای جدید می‌‌ترسیم. چرا؟‌ چون می‌‌دانیم به اندازه‌ی کافی خوب نیستیم. در صورتی که باید تمرکز ما بر نهایت تلاش‌مان باشد.

استرس داشتن

آیا مدام به علت حجم بالای کار خود دچار تنش و استرس می‌‌شوید؟ وقتی کار شما باعث نگرانی‌تان می‌‌شود، احتمال دارد که آن را کنار بگذارید که همین امر خودش باعث بروز شکل دیگری از استرس می‌‌شود و شما را در این چرخه گرفتار می‌‌کند.

مقایسه‌ی خود با دیگران

«او هم سن و سال من است اما از من خیلی موفق‌تر است.» این نوع مقایسه یک روش سریع برای از بین بردن انگیزه‌های شما است! دست از تلاش برای اثبات بهتر بودن دیگران نسبت به خودتان بردارید و در عوض سعی کنید که بهترین خود باشید.

قاتل‌های مخفی انگیزه را هم بشناسید:

نداشتن هدف

اگر کاری که انجام می‌‌دهید، اهمیتی برای‌تان ندارد، انگیزه نخواهید داشت. این واقعیت است! پس برای کار خود به دنبال معنا باشید و تمرکز خود را بر انجام کاری بگذارید که برای‌تان اهمیت دارد.

تنظیم اهداف غیر واقعی

هدف گذاری‌های غیر واقعی و هیجانی باعث می‌‌شود که زودتر تسلیم شوید. به جای آن، اهداف قابل دستیابی تعیین کنید و از دستاوردهای کوچک خود هم لذت ببرید.

تلاش برای راضی کردن همه

راضی کردن همه، همیشه ممکن نیست. به جای آن پس بر هدف خود متمرکز شده و کاری را که خودتان فکر می‌‌کنید درست است انجام دهید. سعی نکنید خود را برای جلب رضایت بقیه تغییر دهید.

چطور ۱۰۰ درصد اوقات، با انگیزه بمانید؟

در ادامه به معرفی ۴ مرحله می‌‌پردازیم که به شما کمک می‌‌کند برای باقی عمر با انگیزه باشید!

۱- یک هدف مشخص را شناسایی کنید. هدف شما باید در خصوص موضوعی باشد که واقعا به آن اهمیت می‌‌دهید.

۲- سعی کنید اهدافی که تعیین می‌‌کنید قابل دستیابی و قابل اندازه‌گیری باشند. خودتان را برای موفقیت در جهت رسیدن به اهداف‌تان آماده کنید.

۳- بلندپرواز باشید. هدف‌های خود را سطح پایین انتخاب نکنید. به خودتان ایمان داشته باشید تا به آنچه می‌‌توانید برسید.

۴- فراتر از خودتان فکر کنید. انگیزه تا همان مدت زمانی طول می‌‌کشد که خودمان را مد نظر قرار می‌‌دهیم. وقتی به این فکر کنید که کار شما چه کمکی به دیگران خواهد کرد انگیزه‌های جدید در شما شکل خواهند گرفت. این همان چیزی است که ایلان ماسک به آن معتقد است. به طوری که وی باور دارد مسئول نژاد بشر است.

به خاطر داشته باشید وقتی هدف واقعی خود را پیدا کنید هیچ گاه برای پیدا کردن انگیزه با خود درگیر نخواهید شد!