آیا تا به حال شما هم شنیده‌اید که خیلی از مردم مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه را مضر می‌دانند؟ هر چند که چای هم مانند هر چیز دیگری ویژگی‌های منفی خود را هم دارد اما نوشیدن چند فنجان چای اضافه آن طور که تصور می‌کنید به شما آسیب نمی‌رساند. در این مطلب به معرفی ۱۱ خاصیت چای سیاه می‌پردازیم که نشان می‌دهد این نوشیدنی نه تنها مضر نیست بلکه خواص فراوانی دارد.

خیلی از ما نوشیدن چای را دوست داریم و صبح که از خواب بیدار می‌شویم، اولین چیزی که سراغش می‌رویم چای است.

هر دو چای سبز و چای سیاه از برگ‌های کاملیا سیننسیس تولید می‌شوند اما روش‌های پردازش آن‌ها متفاوت است. در مرحله‌ی ساخت چای سیاه علاوه بر خشک کردن برگ‌ها و اعمال نورد گرم، برگ‌های چای سیاه قبل از حرارت نهایی تخمیر می‌شوند.

در ادامه به معرفی ۱۱ خاصیت چای سیاه می‌پردازیم و یادآور می‌شویم که چای سیاه در صورتی خواص مفیدی از خود نشان می‌دهد که بدون هیچ گونه افزودنی مانند شیر یا قند مصرف شود.

۱- بهداشت دهان

 مطالعات انجام شده توسط انجمن تحقیقات سلامت تجارت نشان داده است که مصرف چای سیاه مانع از تشکیل پلاک‌های دندانی و رشد باکتری‌هایی باعث ایجاد حفره یا پوسیدگی می‌شود. در این روند، پلی فنول‌های موجود در چای سیاه، باکتری‌های ایجاد کننده‌ی حفره را کشته و مانع از رشد آنزیم‌های باکتریایی می‌شوند که مواد چسبنده‌ی پلاک‌های دندانی را تشکیل می‌دهند.

۲- قلب سالم‌تر

 نتیجه‌ی یک مطالعه به نام «مصرف چای سب و سیاه و خطر سکته‌ی قلبی» نشان داد که فارغ از ملیت افراد، کسانی که روزی بیش از ۳ فنجان چای سیاه مصرف می‌کنند، ۲۱ درصد کم‌تر از سایرین که روزی ۱ فنجان چای مصرف می‌کنند به سکته‌ی قلبی مبتلا می‌شوند.

۳- حاوی آنتی اکسیدان

 چای سیاه حاوی پلی فنل است که این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب رساندن مواد شیمیایی به DNA‌ها کمک می‌کنند. نوع این آنتی‌اکسیدان‌ها با آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات متفاوت بوده و به عنوان بخش منظمی از رژیم غذایی می‌توانند سبک زندگی سالم‌تری را برای ما فراهم کنند.

۴- جلوگیری از سرطان

تحقیقات صورت گرفته در طی سال‌ها نشان داده است که چای سیاه با داشتن‌ ترکیبات آنتی اکسیدان و کاتچین ار بروز سرطان پیشگیری می‌کند. از طرفی نتایج نشان داده است زنانی که به طور منظم چای سیاه مصرف می‌کنند، کم‌تر از هم تایان خود به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

۵- استخوان‌های سالم

 نتایج نشان داده است که مصرف کنندگان چای سیاه دارای استخوان‌های قوی‌تری هستند و احتمال بروز آرتروز در آن‌ها به دلیل فیتوکمیکال‌های موجود در چای کم‌تر است.

۶- کاهش خطر ابتلا به دیابت

 بنا بر نتیجه‌ی یک مطالعه، افراد سالمندی که در نواحی مدیترانه زندگی می‌کنند و در درازمدت روزانه یک تا دو فنجان چای می‌نوشیده‌اند، ۷۰ درصد کم‌تر از سایرین به دیابت نوع ۲ مبتلا شده‌اند.

۷- تسکین استرس

 همه‌ی ما در خصوص تاثیر آرام بخش چای سیاه آگاه هستیم. چای نه تنها به تسکین استرس پس از یک روز کاری طولانی کمک می‌کند بلکه مطالعات نشان داده‌اند که اسید آمینه‌ی ال تیانین موجود در چای باعث می‌شود که استراحت و تمرکز بهتری داشته باشیم. علاوه بر این ثابت شده است که در صورت مصرف منظم چاه سیاه، سطح هورمون کورتیوزل کاهش پیدا می‌کند.

۸- بهبود سیستم ایمنی بدن

 چای سیاه حاوی آنتی‌ژن‌های آلکیلین است که به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، چای حاوی تانن‌هایی است که توانایی مبارزه با ویروس‌ها را دارند و از این رو ما را از ابتلا به آنفولانزا، آنفولانزای معده و دیگر ویروس‌های رایج در زندگی روزمره محافظت می‌کند.

۹- سیستم گوارشی سالم

 علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تانن‌ها نیز دارای اثرات درمانی روی بیماری‌های معده و روده هستند و همچنین باعث کاهش فعالیت گوارشی می‌شوند.

۱۰- افزایش انرژی

بر خلاف سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا که مقدار کافئین بالایی دارند، مقادیر کم کافئین در چای باعث می‌شود که بدون تحریک قلب، جریان خون بیشتری به سمت مغز هدایت شود.

۱۱- شادی‌بخش بودن چای

 وقتی نوشیدن چای می‌تواند بدون اذیت کردن قلب‌تان، لبخند بر لبان شما بنشاند چطور می‌توان نسبت یک نوشیدنی مضر را به آن داد؟