یکی از جذابیت‌های سفر به دیگر کشورهای جهان، امتحان غذاهای خوش عطر و طعم هر کشور است که شما را با تجربه‌ای جدید از طعم و مزه مواجه می‌کند. البته اگر امکان سفر در اختیارتان نباشد هم می‌توانید این طعم‌های متفاوت را امتحان کرده و معروف‌ترین خوراک‌های هر کشور را در منزل خود تهیه کنید.

راویولی (Ravioli) را باید نوعی خمیر «دامپلینگ» دانست که شامل مواد خوراکی قرار گرفته در میان دو لایه‌ی خمیر نازک پاستا است. این خوراک را هم می‌توان به صورت پخته شده در آب جوش و هم به شکل پاستا و با سس گوجه فرنگی سرو کرد. راویولی را باید یکی از خوراک‌های معروف فرهنگ غذایی کشور ایتالیا دانست که امروزه در گوشه و کنار جهان و به طرق مختلف سرو می‌شود. شکل راویولی نیز بسته به سلیقه‌ی افراد متفاوت است؛ معمولاً خمیر راویولی به شکل مربع بریده می‌شود، اما می‌توان آن را به شکل دایره و نیم دایره نیز تهیه کرد.

در کشور ایتالیا این غذا به طرق مختلف سرو می‌شود؛ مثلا در شهر رم خمیر راویولی را با مخلوطی از پنیر ریکوتا، اسفناج، جوز و فلفل سیاه پر می‌کنند، در حالی که در ساردینیا از مخلوط پنیر ریکوتا و رنده‌ی پوست لیمو استفاده می‌شود. 

در زمان جنگ جهانی دوم، این غذا با ارتش ایتالیا به اقصی نقاط جهان سفر کرد و به عنوان نمونه غذایی کاملاً مشابه با راویولی به نام «مانتی» (Manti) در کشور ترکیه تهیه شده که با گوشت طعم دار شده و فلفل پاپریکا پر و با ماست سرو می‌شود.

همچنین در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه نیز شاهد تهیه‌ی نوع مشابه این غذا هستیم که با اسم «سمبوسه» شناخته شده و با سیب زمینی، پنیر و گوشت پر شده و با انواع سس‌های ترش و شیرین سرو می‌شود. به هر روی در ادامه طرز تهیه خمیر راویولی و نحوه آماده کردن این خوراکی خوشمزه را برای شما عزیزان آماده کردیم که امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.

مواد لازم برای تهیه خمیر راویولی:

  • یک و نیم پیمانه آرد ( از هر نوع آردی می‌توان استفاده کرد)
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • یک چهارم قاشق چایخوری نمک
  • یک الی دو قاشق غذاخوری آب (انتخابی)
  • یک تخم مرغ همزده شده
  • یک قاشق غذاخوری آب (برای تهیه مایه تخم مرغی)

طرز تهیه:

در ابتدا آرد، دو عدد تخم مرغ و نمک را در ظرف غذا ساز ریخت و به خوبی هم می‌زنیم؛ در صورت لزوم می‌توانید آب را نیز به خمیر اضافه کنید. این کار را تا زمانی که مایه فرم نرم و خمیری به خود بگیرد ادامه می‌دهیم. در ادامه خمیر را از ظرف خارج کرده و با کمک دست شکلی توپ مانند به آن داده و روی سطحی آرد پاشی شده، باز هم به ورز دادن خمیر ادامه می‌دهیم. یک دقیقه زمان برای این کار کافی است؛ البته می‌توان تا زمانی که این خمیر حالت نرم‌تری به خود بگیرد نیز عملیات ورز دادن را ادامه داد. اکنون خمیر را در ظرفی پلاستیکی قرار داده و روی آن را پوشانده و برای سی دقیقه استراحت می‌دهیم.

بعد از گشت این زمان، گلوله خمیر را خارج و آن را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم. دوباره سطح مورد نظر را آرد پاشی کرده و هر کدام از گلوله‌های کوچک خمیر را به صورت نوارهای با پهنای ۴ الی ۵ سانت پهن می‌کنیم. توجه کنید که می‌توان از قالب‌های مخصوص نیز برای تهیه راویولی‌ استفاده کرد تا شکل یکسان و شکیل‌تری داشته باشند.

اما برای شکل دادن راویولی در کاسه‌ای کوچک تخم مرغ زده شده و یک قاشق غذاخوری آب را به خوبی به هم می‌زنیم. اکنون خمیر راویولی را پهن کرده و مایه تخم مرغی را با استفاده از یک قلم مو روی آن می‌مالیم. اکنون در قسمت میانی خمیر و در فواصلی منظم مایه مد نظر خود را قرار می‌دهیم. توجه کنید که مایه را در قست میانی قرار دهید که اندکی با گوشه‌ها فاصله داشته باشد. اکنون نوار دوم را روی نوار خمیری اول گذاشته و با استفاده از انگشتان دست لبه‌های خمیر را به خوبی فشار دهید تا به هم بچسبند. فواصل خمیر را برش زده و این لقمه‌های کوچک را از هم جدا کنید و باز هم با کمک انگشتان دو لایه خمیر را به خوبی به هم بفشارید. این کار را با باقی نوارهای خمیری تکرار کنید.

برای پختن راویولی، آب را در ظرفی ریخته و روی گاز بگذارید تا بجوشد، به این آب نمک اضافه کنید. اکنون مربع‌های خمیری را همزمان و به آرامی داخل آب در حال جوش بریزید و بعد به آهستگی هم بزنید تا به هم نچسبند. بعد از سه الی چهار دقیقه جوشیدن، با استفاده از آبکش راویولی‌ها را از آب خارج و داخل ظرف سرو قرار دهید. می‌توانید روی آنها را با پنیر رنده شده، جعفری یا سس گوجه فرنگی تزئین کنید.

چند نکته:

برای آنکه خمیر راویولی شما طعم گیاهی داشته باشد، می‌توانید یک الی دو قاشق غذاخوری سبزیجات معطر خشک شده را به مخلوط آرد و تخم مرغ اضافه کنید. اگر به جای استفاده از غذاساز، می‌خواهید خمیر را با دست تهیه کنید؛ بهتر است در ابتدا آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و تخم مرغ‌ها را نیز با چنگال به خوبی به هم بزنید و سپس آن را به مخلوط آرد و نمک اضافه کنید و با قاشق به خوبی به هم بزنید تا نرم و یکدست شود (اضافه کردن آب در صورت نیاز).

راویولی را می‌توان با انواع مختلفی از مواد غذایی پر کرد. شما می‌توانید از مخلوط گوشت چرخ کرده، پیاز، هویج، کرفس، تخم مرغ و پنیر استفاده کنید که در ابتدا سرخ شده و با نمک، فلفل و ادویه جات مختلف طعم دار شده‌ است. این مخلوط را کنار گذاشته و بعد از خنک شدن داخل خمیر قرار دهید.

در روشی دیگر می‌توان داخل خمیر را با مخلوط قارچ خرد شده، سیر و جعفری ساطوری پر کرد که از قبل پخته و اندکی سرخ شده‌اند. از سوی دیگر می‌توان این دامپلینگ‌های خمیری را در کنار هم چیده و آن را مثل لازانیا سرو کرده و یا در مایه تخم مرغ و آرد سوخاری زده و سرخ کرد. در نهایت این مسئله به انتخاب و ذائقه شما بستگی دارد که راویولی خوش عطر و طعم خود را با چه مایه‌ای پر کنید. امیدوارم این غذا را تهیه کرده و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.