یک جا نشستن و هدف گذاری کردن برای زندگی کار خیلی جذاب و هیجان‌انگیزی است. هدف گذاری به خواسته‌های ما وضوح می‌دهد و کمک می‌کند که با احساسات مثبتی رو به جلو حرکت کنیم. در این مطلب به بیان توصیه‌ی مهم وارن بافت در خصوص هدف گذاری خواهیم پرداخت.

اما آیا تا به حال شروع به عملی کردن تعدادی از هدف‌های موجود در فهرست ذهنی یا فیزیکی خود کرده‌اید؟ یا پس از شروع، در نهایت آن‌ها را کنار گذاشته یا نصفه نیمه رها کرده‌اید؟

وارن بافت، یکی از موفق‌ترین چهره‌های کسب و کار در دنیای امروز به فهرست‌های طولانی هدف گذاری‌‌ اعتقادی ندارد. چرا که موفقیت وارن بافت ناشی از آن است که بعضی هدف‌های فهرست خود را پاک کرده است! حتی بعضی از آن‌ها هدف‌های مهمی هم بوده‌اند با این حال او تنها بر روی چند هدف محدود تمرکز کرده است.

برای نشان دادن ایده‌ی وارن بافت، به این داستان توجه کنید: بافت از فلینت، خلبان شخصی‌اش خواست تا ۲۵ هدف اول شغلی خود را با دقت بنویسد. فلینت پس از نوشت فهرست هدف‌های خود به نزد بافت آمد تا آن را نشان دهد. بافت از او خواست که از بین این ۲۵ هدف، ۵ هدفی که برایش مهم‌تر هستند را انتخاب کند.

بنابراین از کل فهرست بلند بالای فلینت تنها ۵ هدف باقی ماند.

مانند بسیاری از ما، فلینت به این نتیجه رسید که بر رو ۵ هدف مهم‌ترش تمرکز کند و ۲۰ هدف باقی مانده را به زمانی حواله دهد که وقت آن را داشته باشد.

از نظر بافت هدف گذاری‌های زیاد در واقع نوعی مسیر به سمت ناموفق بودن است! چرا که قدرت تمرکز بر روی مهم‌ترین‌ها‌ را از ما می‌گیرید و ۲۰ هدف باقی مانده حواس ما را پرت می‌کند.

افراد متوسط نمی‌دانند که باید بعضی از هدف‌های به ظاهر مهم زندگی خود را کنار بگذارند

دلیل این که اغلب ما در عملی کردن اهداف خود موفق نبوده‌ایم این است که اولویت‌بندی لازم را نداریم و بر روی چند هدف محدود تمرکر نمی‌کنیم.

بی‌انگیزگی و سر در گم شدن، دو احساسی است که می‌تواند باعث مرگ هدف‌های ما شود. هر چه لیست اهداف ما طولانی‌تر باشد، احتمال تسلیم شدن و کنار کشیدن ما بیشتر خواهد شد.

همان طور که مالکوم گلادول می‌گوید:

برای تبدیل شدن به متخصص در هر زمینه باید ۱۰،۰۰۰ ساعت زمان صرف آن کنیم. این مدت زمان معادل ۲۰ ساعت کار در هفته به مدت تقریبا ۱۰ سال است.

حالا فهرست ۲۵ تایی فلینت را تصور کنید. در واقع فلینت برای به ثمر رساندن آن به ۲۵۰ سال زمان نیاز خواهد داشت! بنابراین می‌توانید ببینید که چگونه شمار زیاد هدف‌ها می‌تواند فرصت عالی شدن را از شما بگیرد.

لیست اهداف کنار گذاشته را هم داشته باشید

به حداقل رسانی یا «مینیمایزینگ» یکی از موضوعات داغ روز در خصوص بهتر شدن کیفیت زندگی است که می‌توان آن را به هدف گذاری‌ها هم تعمیم داد. کنار گذاشتن بعضی هدف‌ها مانند پرت کردن بعضی از اشیای مهم از پنجره کار سختی است! اما این روند اجازه می‌دهد تا اولویت‌های ما مشخص شوند و به سراغ مسیری برویم که واقعا برای ما بیشترین اهمیت را دارد.

سعی کنید فهرست ۲۵ تایی خود را مشخص کنید. ممکن است هدف‌های موجود در این فهرست بلند مدت بوده یا در حد هفتگی و ماهانه باشند. سپس شروع به گلچین کردن ۵ هدف اصلی خود کنید.

حالا به جای آن که ۲۰ هدف حذفی را دور بیاندازید، کنار آن‌ها علامتی قرار دهید تا دیگر بر روی آن‌ها متمرکز نشوید. این فهرست در واقع شامل هدف‌هایی است که وقت شما را می‌گرفتند و شانس موفقیت‌تان را کاهش می‌دادند. در واقع، به جای تکمیل ۵ هدف برتر، ۲۰ هدف ناتمام برای شما قاقی می‌گذارند.

۵ هدف برتر شما می‌تواند یادگیری یک زبان جدید یا مهارت یا کار در یک عرصه‌ی خاص باشد. اجازه ندهید فهرست ۲۰ تایی‌ها شما را گیج کند و تمرکز خود را روی ۵ تایی‌ها بگذارید. به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری بر روی زمان، رمز موفقیت است که کمک می‌کند به اهداف بیشتری در زندگی خود برسید.