در نهایت زمان پریودی که از آن وحشت داشتید فرا رسیده است. گرفتگی بدن در قسمت‌های مختلف از شما خواهش می‌کند که لحظات بیشتری را در تختخواب صرف کنید. برای این که در این شرایط بتوانید از پس کارهای روزمره بر بیایید احتمالا سریع به سراغ داروهای مسکن بروید. با این حال روش‌های طبیعی برای درمان دردهای ناشی از پریود وجود دارد. حتی بعضی از این روش‌ها می‌توانند باعث شوند که دردهای شما یک بار برای همیشه برطرف شوند.

۱- روغن ماهی و ویتامین B12

بسیاری از زنان در ایالات متحده با کمبود ویتامین‌های B‌ و امگا۳ مواجه هستند. بنا به اطلاعات یک مطالعه‌ی دانمارکی، جدا از مزایای این ویتامین‌ها در خصوص پیشگیری از بیماری و فراهم کردن سلامت عمومی، این مواد مغذی می‌توانند دردهای ناشی از پریود را کاهش دهند.

در این مطالعه اثر ترکیباتی چون روغن ماهی، روغن ماهی به همراه ویتامین B12 و یک دارونما مورد مطالعه قرار گرفت. محققان اثرات این ترکیبات را به صورت تصادفی بر زنان مختلف به مدت ۶ ماه مورد مطالعه قرار دادند.

هر زن شرکت کننده در سه سیکل ماهانه‌ی خود ۵ عدد از این ترکیبات را به صورت کپسول مصرف و میزان درد خود را در هر ماه با نمره‌ای گزارش کرد. پس از گذشت سه ماه مصرف ویتامین متوقف و بررسی اثرات آن شروع شد.

جالب توجه است، محققان دریافتند که زنانی از هر دو نوع روغن مصرف کرده بودند نسبت به گروه استفاده کننده از دارونما درد کم‌تری احساس کردند. با این حال، روغن ماهی و ویتامین B12 بهترین نتایج را پس از توقف مصرف از خود به جای گذاشتند. در حال حاضر، محققان برای افزایش سطح سلامت عمومی مصرف ماهی را توصیه می‌کنند ضمن این که از دیگر مزایای این ماده‌ی غذایی هم می‌توانید بهره‌مند شوید.

۲- سبزیجات بیشتر، چربی کم‌تر

بسیاری از آمریکایی‌ها حداقل میوه و سبزیجات مورد نیاز خود را مصرف نمی‌کنند. غذاهای فرآوری شده‌ای که آن‌ها خریداری می‌کنند شامل کربوهیدرات، چربی و نمک بالا بوده که تمام این ترکیبات می‌توانند منجر به دردهای دوران پریود شوند.

یکی از دلایل دردهای دوران قاعدگی، انقباضات رحم است که باعث تنگ شدن عروق خونی اطراف شکم می‌شود. مصرف زیاد نمک و کافئین در رژیم غذایی باعث تنگ‌تر شدن این رگ‌های خونی و در نتیجه درد بیشتر می‌شود. مصرف بیشتر میوه و سبزی باعث می‌شود که بین مواد مغذی و آب بدن تعادل برقرار شود. این در حالی است که چربی‌های ناسالم باعث تشدید التهاب‌ها می‌شوند.

از طرفی باید مطمئن شوید که در دوران قاعدگی بدن شما به مقدار کافی مایعات دریافت می‌کند. مصرف آب باعث کاهش درد همراه با نفخ می‌شود.

علاوه بر این، مایعات داغ می‌تواند جریان خون را در بدن شما به راحتی افزایش داده و درد را تسکین دهد. بنابراین باید نوشیدنی‌های گرم خود را با دقت انتخاب کنید. چای بدون کافئین ممکن است گرینه‌ی مناسبی برای این دوران باشد.

۳- مصرف منیزیم

وجود منیزیم کافی در رژیم غذایی ضروری است. منیزیم این قابلیت را دارد که در دوران قاعدگی عملکرد اعصاب و عضلات را تنظیم کند. یکی از شکایت‌های معمول زنان در دوران قاعدگی ورم کردن بدن است که منیزیم به رفع آن کمک می‌کند.

موسسه‌ی ملی بهداشت بر روی ۵۰ زن تاثیر منیزیم در دوران پریود را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که پس از ۶ ماه، ۲۱ نفر از ۲۵ زن اعلام کرده‌اند که درد کم‌تری را در دوران قاعدگی خود داشته‌اند.

برای این که مطمئن شوید منیزیم به مقدار کافی در رژیم غذایی شما وجود دارد می‌توانید غذاهایی چون سبزی‌های برگ‌دار، موز، تخمه‌ی کدو تنبل، آووکادو و شکلات تلخ را مصرف کنید. قبل از مصرف منیزیم به صورت مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

۴- گرما درمانی

برای تسکین فوری‌تر دردهای دوران پریود، سعی کنید شکم خود را گرم نگه داشته یا حمام آب گرم بگیرید. این روش علاوه بر ایجاد آرامش باعث تسکین درد خواهد شد.

برایان کینگ از دانشگاخ کالج لندن می‌گوید:

گرم کردن، گیرنده‌ی گرمایی بدن را فعال می‌کند. این گیرنده‌ها پیام‌های شیمیایی ایجاد درد را مسدود می‌کنند. اگر چه این راهکار کوتاه مدت است اما می‌تواند در کنار دیگر روش‌های تسکین درد به کار رود.

۵- ورزش کردن

ورزش منظم مزایای زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت که یکی از آن‌ها کاهش درد است. در طی تمرینات ورزشی جریان خون شما بهبود پیدا کرده و با آزاد شدن اندورفین، استرس از بین می‌رود.

نتایج مطالعات یک گروه ایرانی در سال ۲۰۰۷ نشان داده است که دختران دبیرستانی می‌توانند از طریق ورزش، دردهای دوران پریود خود را کاهش دهند. بنابراین در طول این دوران سعی کنید ورزش‌های سبکی چون پیاده‌روی و یوگا را انتخاب کنید.