جای تعجب نیست که زنجبیل در رژیم‌های غذایی سراسر دنیا در حد نمک و شکر مورد توجه قرار گرفته است. این ماده‌ی غذایی از خانواده‌ی گیاهی هل و زردچوبه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. به طوری که چینی و هندوها بیش از ۴۷۰۰ سال از زنجبیل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. در این مطلب به معرفی خواص دارویی این ماده‌ی غذایی خواهیم پرداخت.

خواص مفید زنجبیل چیست؟

در یک کلام: جینجرول!

۱۱۵ ترکیب شیمیایی مختلف در ریشه‌ی زنجبیل وجود دارد. خواص درمانی این گیاه از جینجرول‌ها- رزین روغنی موجود در ریشه‌ی آن- آمده است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب خیلی قوی عمل می‌کند. این ترکیبات زیستی فعال، به خصوص جینجرول مورد ارزیابی علمی قرار گرفته‌اند و علم به شما می‌گوید که چرا باید به صورت منظم از این ماده‌ی غذایی استفاده کنید.

۱۰ مشکلی که زنجبیل به رفع آن کمک می‌کند:

در ادامه به معرفی مزایای سلامتی زنجبیل که در مطالعات پزشکی ثابت شده‌اند، خواهیم پرداخت:

۱- سکته مغزی و بیماری‌های قلبی

چنانچه زنبیل به طور منظم با دیگر مواد غذایی ابر خاصیت‌دار! نظیر سیر و پیار مصرف شود می‌تواند مانع لخته شدن خون شود و به این ترتیب در برابر حملات قلبی و سکته‌های مغزی بایستد.

۲-  سوء‌هاضمه و تهوع

چه منظور ما از سوء‌هاضمه یک شکم درد ساده باشد یا یک بیماری شدید را مد نظر داشته باشیم، زنجبیل می‌تواند کمک موثری به دستگاه گوارش کرده و در درمان‌های طبیعی برای تهوع مورد استفاده قرار بگیرد. محققان تایوانی، اخیرا کشف کرده‌اند که مصرف نیم گرم زنجبیل می‌تواند به افراد مبتلا به سوء‌هاضمه کمک کند تا معده‌ی آن‌ها محتویات خود را به روده‌ی کوچک بفرستد.

به همین دلیل، زنجبیل در درمان مشکلاتی چون نفخ، یبوست و دیگر اختلالات گوارشی، ماده‌ی غذایی مفیدی محسوب می‌شود. زنجبیل باعث تسکین عضلات نرم دیواره‌ی روده شده و به حرکت غذا در سراسر این سیستم کمک می‌کند.

خوردن زنجبیل به صورت دانه‌های آن، شربت زنجبیل و اسانس آن می‌تواند از اختلالات معده جلوگیری کند.

۳-  جذب نابه هنجار مواد خوراکی در دستگاه گوارشی (بدجذبی)

انتقال و جذب مناسب مواد غذایی از مسیر دهان به روده‌ی بزرگ، یکی از زیربناهای اصلی سلامت است. اگر مواد غذایی در جایی مابین این سیستم گیر کنند می‌توانند منجر به تخمیر، فساد، یا (حتی بدتر) انسداد شده و شرایط اورژانسی خطرناکی ایجاد کنند.

علاوه بر این، هضم نادرست می‌تواند به جذب نامناسب مواد مغذی موجود در غذا منجر شود. در هر صورت، مشکلات بدهضمی و بدجذبی غذا باعث می‌شود که بدن از کمبود مواد مغذی رنج ببرد. به همین دلیل مصرف زنجبیل بسیار مهم است. از طرفی، زنجبیل به هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش کمک کرده و تا حد زیادی مسئول برقرار کردن یک سیستم ایمنی قوی در بدن است.

۴-  خطرات ایمنی و مشکلات تنفسی

آیورودا، توانایی زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن را قبل از تاریخ ثبت کرده است.چرا که طبع زنجبیل گرم بوده و باعث شکست تجمع مواد سمی در بدن می‌شود. علاوه بر این زنجبیل را به عنوان پاک کننده‌ی سیستم لنفاوی بدن می‌شناسند.

دکتر اوز می‌گوید: «زنجبیل با باز کردن کانال‌های لنفاوی از تجمع سمومی حساس به عفونت در سیستم تنفسی جلوگیری می‌کند.» ترکیب روغن‌های زنجبیل و اوکالیپتوس، یک درمان موثر برای افزایش ایمنی و بهبود تنفس است.

۵-  عفونت باکتریال

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی Microbiology and Antimicrobials منتشر شده، نشان داده است که زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به طوری که محققان نیجریه کشف کردند که زنجبیل، یک راه حل طبیعی برای درمان باکتری‌هایی چون استرپتوکوک و استافیلوکوکوس اورئوس است و از داروهای آنتی‌بیوتیک مرسوم بهتر عمل می‌کند.

از طرفی آنتی‌بیوتیک‌هایی چون کلرامفنیکل، آمپی سیلین و تتراسیکلین به اندازه‌ی زنجبیل قدرت مبارزه با این نوع باکتری‌ها را ندارند. این خاصیت از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این دو باکتری، در محیط‌های بیمارستانی بسیار شایع هستند و اغلب سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازند.

توصیه‌ی غذایی: هر بار که برای ملاقات دوست یا آشنایی به بیمارستان می‌روید، چند قطره اسانس زنجبیل را در یک لیوان آب بنوشید. در این حالت احتمال ابتلای شما به عفونت‌های باکتریایی کم‌تر شده و روند درمان آن‌ها نیز هم سریع‌تر خواهد شد.

۶. عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی از سرسخت‌ترین میکروب‌هایی هستند که در برابر طب مرسوم مقاومت می‌کنند اما باز هم توان ایستادگی در مقابل زنجبیل را ندارند. طی مطالعه‌ای که در دانشگاه کارلتون، در خصوص ارزیابی ۲۹ گونه‌ی گیاهی انجام گرفت، عصاره‌ی زنجبیل موثرترین عملکرد را در کشتن قارچ‌ها داشت.

توصیه‌ی‌ غذایی: برای ساخت یک ضد قارچ قوی، چند قطره اسانس زنجبیل را به همراه روغن درخت چای و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و سه بار در روز مصرف کنید.

۷.  زخم معده و رفلاکس معده

از دهه‌ی ۱۹۸۰، دانشمندان کشف کردند که زنجبیل می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. اخیرا، دانشمندان هندی اثر دارویی دیگری در مورد زنجبیل کشف کرده‌اند. طی مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال Molecular Nutrition and Food Research منتشر شد، آن‌ها دریافتند که زنجبیل، ۶ تا ۸ برابر قوی‌تر از داروی پریو اسید برای درمان رفلاکس معده عمل می‌کند.

۸.  درد

زنجبیل، خاصیت ضد درد هم دارد. جیننجرول موجود در زنجبیل بسیار شبیه به کپسایسین در تسکین عصب‌های حسی عمل می‌کند. حتما دقت کرده‌اید که پس از خوردن زنجبیل سوزش یک ثانیه‌ای کوتاهی را احساس می‌کنید که آن ناشی از تسکین التهابی است که به خودی خود باعث ایجاد درد می‌شود.

۹. بیماری سرطان

محققان دانشگاه مینه سوتا با آزمایش بر روی سیستم ایمنی بدن موش کشف کردند که با تغذیه‌ی هفتگی آن‌ها با جینجرول، رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ در ان‌ها به تعویق افتاد.محققان دانشگاه میشیگان این نتایج را در خصوص سرطان تخمدان تایید کردند. در واقع، آن‌ها از درمان سلول‌های سرطانی تخمدان توسط زنجبیل به این نتیجه رسیدند که این ماده‌ی غذایی می‌توانند مانع رشد دیگر سلول‌های سرطانی هم بشود.

توصیه‌ی غذایی: بهترین راهی که می‌توان از زنجبیل به عنوان یک مسکن استفاده کرد، مصرف روزانه‌ی آن به صورت چای است. برای اکثر مردم مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم پودر ریشه‌ی زنجبیل یا استفاده از دو قطره از اسانس آن دوز مناسبی محسوب می‌شود.

۱۰. دیابت

جینجرول‌ها به طور عمده به عنوان ترکیبات بهبود دهنده‌ی دیابت و افزایش دهنده‌ی حساسیت به انسولین شناخته شده‌اند. نتایج منتشر شده از یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که جینجرول‌ها می‌توانند مانع تجمع سوربیتول‌ها در سلول‌های خونی انسان‌ها و موش‌ها شوند. به بیان دیگر، زنجبیل نه تنها مانع بروز دیابت می‌شود بلکه به بهبود عوارض این بیماری کمک می‌کند.