سرویس اجتماعی

با این ۵ روش برای پیشگیری از دیابت آشنا شوید

پیشگیری از دیابت

اصول پیشگیری از دیابت، داشتن تغذیه‌ی سالم‌تر، فعالیت بدنی بیشتر و کم کردن اضافه وزن است. از این رو هیچ وقت برای شروع دیر نیست. چند تغییر ساده در سبک زندگی، به شما کمک می‌کند که از مشکلات عصبی، کلیوی و آسیب‌های قلبی که به دنبال دیابت خود را نشان می‌دهند، پیشگیری شود. این پیشنهادات موجود در زمینه‌ی پیشگیری از دیابت توسط انجمن دیابت آمریکا توصیه شده است:

فعالیت بدنی بیشتر

مزایای زیادی برای فعالیت بدنی منظم وجود دارد: ورزش می‌تواند با به وجود آوردن این شرایط به پیشگیری از دیابت کمک کند:

  • از دست دادن وزن
  • پایین آوردن قند خون
  • افزایش حساسیت بدن به انسولین که کمک می‌کند قند خون شما در یک محدوده‌ی طبیعی قرار بگیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش هوازی (ایروبیک) و مقاومتی می‌توانند به کنترل دیابت کمک کنند. چنانچه برنامه‌ی ورزش شما شامل هر دو نوع ورزش هوازی و مقاومتی باشد، از مزیت‌های بیشتری برخوردار خواهید شد.

دریافت مقدار زیادی فیبر

مصرف فیبر زیاد

افزایش سطح فیبر بدن کمک می‌کند که:

  • قند خون شما کنترل شده و خطر ابتلا به دیابت کاهش پیدا کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما کم شود.
  • با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن شما کمک کند.

غذاهای سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و آجیل‌ها هستند.

مصرف غلات کامل

البته علت این موضوع مشخص نیست اما غلات کامل، با کاهش سطح قند خون، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند. سعی کنید به حداقل نیمی از غله‌ی مصرفی شما جزو غلات کامل باشد. بسیاری از مواد غذایی آماده مانند نان‌های مختلف، پاستا، غلات و حبوبات در گروه این دسته‌ی غذایی قرار می‌گیرند.

از دست دادن وزن اضافی

چنانچه اضافه وزن دارید، کاهش آن در پیشگیری از دیابت مفید خواهد بود. هر گرم کاهش وزن می‌تواند سلامت‌تان را بهبود بخشیده و شما را شگفت‌زده کند. نتایج مشاهده شده در گروهی از شرکت کنندگان یک مطالعه نشان داد، آن گروهی که توانستند ۷ درصد از وزن اولیه‌ی خود را کاهش دهند خطر ابتلای خود به دیابت را ۶۰ درصد کم کردند.

انتخاب رژیم‌های غذایی سالم

انتخاب رژیم غذایی سالم

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات در ابتدای کار به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. ضمن این که اثر آن‌ها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست و در این خصوص تاثیر بلند مدت از خود نشان نمی‌دهند. با حذف یا کم کردن بعضی گروه‌های غذایی ممکن است بدن شما با کمبود مواد مغذی مواجه شود. در عوض سعی کنید تغذیه‌ی شما متنوع بوده و غذاهای سالم را در خود جای دهد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید؟

چنانچه سن شما بالاتر از ۴۵ سال است و دارای وزن طبیعی هستید، می‌توانید از پزشک خود بپرسید که نیاز به آزمایش قند خون دارید یا نه. انجمن دیابت آمریکا در این موارد، گزینه‌ی آزمایش قند خون را توصیه می‌کند:

  • بالای ۴۵ سال سن داشته یا دارای اضافه وزن هستید
  • کم‌تر از ۴۵ سال سن داشته اما اضافه وزن دارید و دیگر عوامل مانند سابقه‌ی ابتلا به دیابت نوع ۲ در خانواده‌ی شما وجود داشته است.
  • نگرانی‌های خود در خصوص پیشگیری از دیابت را با پزشک‌تان در میان بگذارید. وی در این خصوص پیشنهادات اضافی لازم برای پیشگیری از این بیماری را به شما گوشزد خواهد کرد.

 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید