وقت کشی درست مانند گلو درد است و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. تا زمانی که علت وقت کشی‌های خود را کشف نکنید، درمان آن سخت‌تر شده و شدت آن بدتر می‌شود. در ادامه به معرفی ۵ راهکار برای غلبه بر وقت کشی خواهیم پرداخت.

۱- کاری که به تعویق می‌اندازید، طاقت فرسا به نظر می‌رسد

هر زمان که احساس کنید انجام کار پیش روی شما مانند کندن کوه سخت و پر مشقت است، هرگز قادر به تکمیل آن نخواهید بود. بنابراین انجام این کار هیچ وقت شروع نخواهد شد.

راهکار: کار را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و سپس شروع به کار کردن بر روی آن‌ها کنید. همین اقدام باعث حرکت شما خواهد شد و از دلهره‌ی کار کم می‌کند.

برای مثال شما تصمیم به نوشتن یک کتاب دارید. به جای این که پشت میز بنشینید و به یک صفحه‌ی سفید زل بزنید، این کار را به چند بخش تقسیم کنید:

۱- نوشتن ایده‌ی عنوان‌هایی که می‌توانید در مورد آن‌ها بنویسید.

۲- مرتب کردن ایده‌ها بر اساس یک طرح کلی.

۳- فهرست حکایت‌ها و ماجراهایی که می‌خواهید در نوشته‌ی شما باشد.

۴- نوشتن یک نمونه ماجرا برای این که سبک نوشتاری‌تان را انتخاب کنید.

۵- نقد و بررسی موارد موجود. (مانند ارائه و نظرخواهی)

۶. اختصاص این موارد به بخش‌هایی از نوشته‌ی خود.

۷. نوشتن سه پاراگراف اول فصل به صورت نمونه.

۸. تنظیم برنامه‌ریزی برای نوشتن دو صفحه در روز.

۲- تعدادی از وظایف سخت به نظر می‌رسند

فهرست مربوط به کارهای شما، چند کار سخت دارد که فکر می‌کنید هرگز قادر به تمام کردن آن‌ها نیستید. پس چرا خودتان را به دردسر بیاندازید و شروع‌شان کنید؟

راهکار: ترکیب وظایف را به شکل یک فعالیت مفهومی در آورده و برای دنبال کردن آن یک محدودیت زمانی قرار دهید.

به عنوان مثال، کلی ایممیل باقی مانده که باید آن‌ها را پاسخ دهید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید از پس این حجم ایمیل بربیایید. در این حالت یک مدت زمان مشخص مثلا یک تا دو ساعت را به جواب دادن ایمیل‌ها اختصاص دهید و پس از پایان این زمان دست از کار بردارید. این برنامه‌ریزی مشابه را برای فردا و روزهای بعد هم اجرا کنید.

وقتی مفهوم یک کار را در ذهن خود تغییر می‌دهید و به آن به چشم یک فعالیت نگاه می‌کنید، سختی و ناممکن بودن آن کم‌تر خواهد شد.

۳- بعضی از کارها خسته کننده و تکراری هستند

شما فردی خلاق و با ذهنی فعال هستید. بنابراین، طبیعی است که به انجام هر کاری علاقه نداشته باشید.

راهکار: یک محدودیت زمانی برای انجام کار تکراری خود در نظر گرفته و خود را درگیر این چالش کنید که کار را تا زمان مقرر می‌توانید انجام دهید. هر زمان که توانستید کار را به موقع انجام دهید، پاداشی برای خود در نظر بگیرید.

فرض کنید که تازگی به عنوان یک فروشنده استخدام شده‌اید و باید به عده‌ای از مشتریان، ایمیل معرفی بفرستید. در این کار باید آدرس ایمیل‌های آن‌ها را جستجو کرده، مسائل آن‌ها با فروشنده‌ی قبلی را شناسایی کرده و سپس به معرفی خود بپردازید.

به جای آن که با بی‌میلی و اکراه دست به کار شوید، زمانی برای نوشتن هر متن در نظر بگیرید. (مثلا ۵ دقیقه). برآورد شما این است که با توجه به تعداد مشتریان، باید ۱۲۰ دقیقه تمام نامه‌ها نوشته شود.

کرنومتر ساعت یا گوشی خود را فعال کرده و اولین ایمیل را ارسال می‌کنید. چنانچه وقت اضافه آوردید به سراغ انجام کار دیگری بروید. (مانند خواندن اخبار). وقتی زنگ کرنومتر به صدا در آمد، شروع به ارسال ایمیل بعدی کنید و این روند را ادامه دهید.

۴- کار مورد نظر دلهره آور است

کاری که می‌خواهید انجام دهید، اگر به درستی انجام نشود فرصت بزرگی را از دست خواهید داد. به همین دلیل برای جلوگیری از خطر شکست، انجام آن را به تعویق می‌اندازید.

راهکار: به یک شخص قابل اعتماد تماس بگیرید و نظر او را در مورد نوشته یا توضیحات شفاهی خود بپرسید. در نتیجه از خطر این کار کم شده و شروع آن برای شما آسان‌تر خواهد شد. دیدگاه‌ها و نظرات فرد بازبین، اعتماد به نفس شما را برای انجام این کار افزایش می‌دهد.

برای مثال لازم است که به یک مشتری که پرداختش عقب افتاده است نامه بفرستید. از آنجا که نمی‌خواهید به رابطه‌ی تجاری شما خدشه‌ای وارد شود و در عین حال مبلغ خود را دریافت کنید، در یک دوراهی سخت قرار می‌گیرید و نوشتن ایمیل درخواست پرداخت بدهی برای شما سخت می‌شود و آن را به تعویق می‌اندازید.

برای شکستن این سد ذهنی، ایمیل مورد نظر خود را نوشته و به یک دوست نشان دهید تا قبل از ارسال، ویرایش‌های لازم بر روی لحن یا کلمات آن لحاظ شود. نوشتن ایمیل در این حالت ساده‌تر است چرا که قرار است دوست شما آن را بخواند و لازم نیست که آن را به همین شکل به مشتری بفرستید.

۵- حس و حال کار کردن ندارید

به طور کلی بی‌انگیزه شده اید بنابراین خیلی سخت به سمت انجام یک کار کشیده می‌شوید.

در این حالت دو انتخاب دارید: ۱) یک برنامه ریزی مجدد ترتیب دهید تا انگیزه‌ی شما بالاتر رود. ۲) با قرار دادن پاداش در خودتان انگیزه ایجاد کنید.

برای مثال باید گزارش یک سفر را پس از بازگشت از یک سفر طولانی بنویسید. شما می‌دانید که اگر این گزارش را الان بنویسید، جزئیات آن دقیق‌تر خواهد بود اما تصمیم می‌گیرید که نوشتن آن را به فردا و پس از صرف قهوه‌ی صبحانه موکول کنید. چرا که در آن زمان باانگیزه‌تر هستید. با این حال، دادن وعده‌های کوتاه مدت با خرید یک کتاب مورد علاقه یا تماشای یک فیلم می‌تواند شما را تشویق کند که همین امشب گزارش سفر خود را آماده کنید.