نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که ویتامین D به طور قابل توجهی قرمزی و تورم پوست را کاهش می‌دهد. این ویتامین نه تنها التهاب را مهار می‌کند بلکه ژن‌های مربوط به ترمیم آفتاب سوختگی را هم ترمیم خواهد کرد.

در این بررسی به گروهی از افراد، یک ساعت پس از سوختگی، مکمل ویتامین D داده شد. آن گروه که دوز بالاتری از ویتامین D دریافت کرده بودند سوختگی آن‌ها پس از ۴۸ ساعت بر طرف شد.

نتایج این بررسی نشان داد که ویتامین D باعث افزایش سطوح آنزیم‌های ضد التهابی خواهد شد.


پروفسور کورت لو از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو گفت:

ما به این نتیجه رسیدیم که فواید ناشی از ویتامین D به دوز مصرف آن بستگی دارد. فرض ما این است که ویتامین D به موانع حفاظتی پوست با کاهش التهاب آن‌ها کمک می‌کند.  در واقع ما انتظار نداشتیم که ویتامین D بتواند علاوه بر کاهش التهاب باعث فعال شدن ژن‌های ترمیمی پوست هم بشود.

این پژوهش چگونه انجام شد؟  

در این مطالعه، پوست قسمت داخلی بازوی ۲۰ شرکت کننده به وسیله‌ی لامپ UV کوچک دچار آفتاب سوختگی شد. سپس به طور تصادفی به شرکت کنندگان قرص‌هایی در قالب‌های دارونما و ویتامین D با واحدهای ۱۰۰,۰۰۰،۵۰,۰۰۰ و ۲۰۰,۰۰۰ داده شد. محققان از پوست داوطلبان در بازه‌های زمانی ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت برای آزمایش‌های بعدی، نمونه‌برداری کردند.

این نتیجه‌گیری را در منزل امتحان نکنید    

شاید نتیجه‌گیری این مطالعه مردم را ترغیب کند که به قفسه‌های ویتامین D در داروخانه‌ها هجوم ببرند حال آن که پروفسور لو تاکید کرد که در امتحان این نتیجه‌گیری نیاز به دوزهای بالایی از ویتامین D است که بیشتر از حد مجاز مصرف استاندارد هستند.  

این در حالی است که سازمان دارو و غذا، حد مجاز مصرف ویتامین D برای بزرگسالان را ۴۰۰ واحد در روز اعلام کرده است.

به طوری که مصرف مداوم قرص ویتامین D با دوز ۵۰,۰۰۰ واحد به مدت چند ماه می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود.   

بر خلاف این که شواهد نشان از کمبود ویتامین D در افراد جامعه دارد، اما هنوز مدرک کافی در خصوص توانایی ویتامین D برای بر طرف کردن التهاب وجود ندارد. از این رو نیاز به انجام مطالعات بیشتری در این خصوص است.  

پروفسور لو افزود:

به افراد توصیه نمی‌کنم که بر اساس یافته‌های این مطالعه پس از آفتاب سوختگی به سراغ ویتامین D بروند. اما این نتایج امیدوار کننده بوده و ارزش مطالعه‌ی بیشتر را دارند.

لو و همکارانش در حال برنامه‌ریزی و انجام مطالعات در خصوص درمان‌های جدید برای سوختگی هستند.

این یافته‌ها در مجله تحقیقات پوست منتشر شده است.