سرویس اجتماعی

روی پلک‌های خود هم کرم ضد آفتاب بزنید!

کرم ضد آفتاب بر روی پلک

همه‌ی ما بارها و بارها این هشدار را شنیده‌ایم که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوست ما وارد می‌کند که می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. با این حال کم‌تر در خصوص آسیب‌های نور آفتاب به چشم‌های غیر مسلح خود توجه کرده‌ایم.

به این تصاویر توجه کنید:

ضد آفتاب زیر اشعه UV

ضد آفتاب زیر اشعه UV

ضد آفتاب زیر اشعه UV

محققان با استفاده از یک دوربین حساس به اشعه‌ی ماورای بنفش نشان دادند که چه حجمی از پوست توسط کرم ضد آفتاب پوشانده شده است.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اکثر افراد  یک دهم پوست خود را با ضد آفتاب پوشش نمی دهند در حالی که این بخش، رایج‌ترین منطقه برای وقوع سرطان است.

این تصاویر نشان می‌دهد که بسیاری از مردم به پشت پلک‌های خود کرم ضد آفتاب نمی زنند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که عدم پوشش‌دهی کامل ضد آفتاب بر روی پوست صورت می‌تواند خطر آفرین باشد. ضمن این که بر روی تیوب‌های کرم‌های ضدآفتاب درج شده است که از استعمال کرم ضد آفتاب در اطراف چشم خودداری کنید.

بیش از ۹۰ درصد از رایج‌ترین سرطان‌های پوست در انگلستان در نواحی سر یا گردن خود را نشان می‌دهد. در این میان بین ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های پوست هم بر روی پلک ظاهر می‌شوند.

این پژوهش چگونه انجام شد؟ 

در یک مطالعه بر روی ۵۷ نفر داوطلب، تیم تحقیقاتی دانشگاه لیورپول از شرکت کنندگان خواست تا کرم ضد آفتابی را روی پوست خود استفاده کنند. در این مرحله هیچ دستورالعمل خاصی به حاضرین ارایه نشد.

دوربین حساس به UV تصاویری قبل و بعد از استعمال کرم ضد آفتاب بر روی پوست را عکس‌برداری کرد.

به طور متوسط این افراد ۹.۵ درصد از پوست خود را تحت پوشش ضد آفتاب قرار نداده بودند. ۱۳.۵ درصد این عدم پوشش‌دهی مربوط به پلک‌ها و ۷۷ درصد مربوط به نواحی بین گوشه‌های داخلی چشم و پل بینی بود.

حتی زمانی که به شرکت کنندگان در خصوص سرطان پوست از طریق پلک‌ها گفته شد تنها بهبود اندکی ملاحظه شد و حدود ۸ درصد چهره بدون کرم ضد آفتاب باقی مانده بود.

عینک آفتابی بزنید 

به عنوان یک نتیجه گیری، کارشناسان اعلام کردند که مردم باید اقدامات احتیاطی اضافی مانند استفاده از عینک آفتابی را لحاظ کنند.

دکتر کوین همیل، یکی از این پژوهشگران گفت:

این که افراد از کرم‌های ضد آفتاب در تمام صورت خود استفاده نمی کنند نگران کننده است. چرا که بعضی از این بخش‌ها در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارد.

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در این تحقیقات از قلم افتاده است، استفاده از عینک آفتابی باشد.

بسیاری از افراد به منظور محافظت از چشمان خود، به خصوص قرنیه از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. ضمن این که با عینک آفتابی بهتر می‌توانند نور خورشید را تماشا کنند.

انجمن متخصصین پوست بریتانیایی اعلام کرده است که افراد باید از کرم‌های ضد آفتاب به صورت کامل بر روی پوست خود استفاده کنند و حداقل SPF لازم برای این کرم‌های ضد آفتاب ۳۰ در نظر گرفته شود.  

ضمن این که افراد باید تا حد امکان در بازه‌ی زمانی بین  ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهند.  

 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید