سرویس اجتماعی

پس از ازدواج چه اتفاقاتی در بدن شما می‌افتد؟

تغییرات بدن پس از ازدواج

 در واقع اتفاقات زیادی خواهد افتاد. به خصوص برای سلامتی ما! ازدواج باعث می‌شود که انتخاب‌های سالم‌تری جهت حفظ سلامتی خود داشته باشیم اما این تمام ماجرا نیست. در ادامه به شماری از تغییر و تحولات پس از ازدواج اشاره خواهیم کرد:  

استرس کم‌تری احساس خواهید کرد

تغییرات پس از ازدواج

در ازدواج نوعی تسکین روح وجود دارد. زوج‌های متاهل استرس کم‌تری را نسبت به مجردها تجربه می‌کنند. کیمبرلی هرشنسون، یک درمانگر بالینی در این خصوص می‌گوید:

قبل از ازدواج تا مدت‌ها درگیر روابط عاطفی گوناگون برای پیدا کردن شریک زندگی هستید و همین مسئله باعث نگرانی و ترس شما می‌شود. بنابراین این استرس، پس از ازدواج کم خواهد شد. عشق و مهربانی با ثبات‌تر به شما اجازه می‌دهید که عمیق‌ترین افکار خود را بدون ترس از قضاوت شدن به اشتراک بگذارید.

بنابراین از این فایده‌ی ازدواج استفاده کرده و در زمان استرس یا ترس به همسر خود تکیه کنید.

از لحاظ سلامتی بهتر خواهید شد

تغییرات پس از ازدواج

تا قبل از ازدواج اگر رژیم‌های سفت و سخت غذایی داشتید، حالا می‌توانید با خیال راحت همه‌ی آن‌ها را کنار بگذارید! خود ازدواج کردن به اندازه‌ی کافی به شما انگیزه برای تغذیه‌ی سالم خواهد داد. در واقع یکی از دلایل ازدواج حسابگری و پاسخگویی است!

 هرشنسون در این خصوص می‌گوید:

داشتن یک شریک متعهد به شما اجازه می‌دهد تا نسبت به دیگری پاسخ گو باشید. از این رو می‌توانید به یکدیگر انگیزه دهید تا تغذیه‌ی درستی داشته و برای مشکلات احتمالی به پزشک مراجعه کنید. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند که ازدواج می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

 از آنجا که زندگی شما برروی زندگی شخص دیگری تاثیرگذاری عمیق‌تری دارد، مسئله‌ی سلامتی شما جدی‌تر می‌شود. در یک مطالعه‌ی مربوط به حوزه‌ی پزشکی و علوم ورزش، محققان دریافتند که شرکت کنندگان مجرد پس از ازدواج سطح فعالیت بدنی خود را افزایش داده‌اند. در واقع، ازدواج می‌تواند همانند ترک سیگار در سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارد.

 وزن شما بالا خواهد رفت!

تغییرات پس از ازدواج

با این حال، ازدواج همیشه هم باعث تناسب اندام نمی‌شود. هر چند ازدواج شما را به سمت رژیم غذایی سالم‌تر سوق می‌دهد اما وقتی تصمیم می‌گیرید که به علت بار مسئولیت بیشتر ورزش و باشگاه را کنار بگذارید، از مزایایس سلامتی آن چندان بهره نخواهید برد!

 هرشنسون در این خصوص می‌گوید:

ازدواج می‌تواند به افزایش وزن هم منجر شود. از آنجا که در کنار شریک زندگی خود احساس امنیت بیشتری پیدا می‌کنید، دیگر نگران جلب نظر او برای تحت تاثیر قرار دادنش نیستید. علاوه بر این ممکن است مسئولیت‌های بیشتری در منزل پیدا کرده و از تغذیه‌ی سالم و ورزش چشم پوشی کنید.

شکل پدرها خواهید شد

تغییرات پس از ازدواج

دلیل دیگر افزایش وزن بعد از ازدواج می‌تواند این باشد که بدن شما به معنای واقعی کلمه در حال تغییر است. این مسئله در خصوص مردها بیشتر صادق است. نتایج یک مطالعه در دانشگاه‌هاروارد نشان داد که وقتی یک مرد به یک زن متعهد می‌شود، سطح هورمون تستوسترون وی افت می‌کند. این امر باعث ایجاد تغییراتی در بدن وی به خصوص در بخش‌های عضلانی و چربی می‌شود. به همین دلیل بدن مردان پس از ازدواج حالتی پدرانه به خود می‌گیرد! تستوسترون منجر به شکل‌گیری عضلات خواهد شد و افت تستوسترون باعث می‌شد که عضلات کم‌تری داشته و کالری کم‌تری مصرف کنید. به دنبال این قضیه، چربی بیشتری در اطراف شکم شما ذخیره می‌شود!  

تصمیم گیری‌های شما تغییر خواهد کرد

تغییرات پس از ازدواج

هنگامی در زندگی خود به شخص دیگری متعهد می‌شوید، همه چیز دچار تغییر و تحول می‌شود. وقتی احساسات شما درگیر شخص دیگری می‌شوند تصمیمات شما نسبت به گذشته بسیار متفاوت خواهد شد. به طوری که طرز فکر شما از «من» به «ما» تغییر خواهد کرد. در واقع در شرایط جدید به جای این که خود را یک فرد مستقل تلقی کنید، جزیی از یک تیم خواهید دانست. تصمیم گیری‌های شما تغییر خواهد کرد چرا که باید در آن‌ها شخص دیگری را هم لحاظ کنید. این تغییر تصمیم گیری می‌تواند ناشی از تغییرات فیزیکی مغز شما هم باشد. هنگامی که احساس عشق نسبت به کسی دارید، سیل مواد شیمیایی جدیدی به مغز ما هجوم می‌آورند. افزایش دوپامین که محرک مراکز لذت ما است، تا یک یا چند دهه پس از ازدواج ادامه خواهد داشت.

زندگی شما طولانی‌تر خواهد شد

تغییرات پس از ازدواج

با تمام انتخاب‌های سالمی که پس از ازدواج می‌کنید جای تعجب نیست که امید به زندگی شما افزایش پیدا خواهد کرد. هر چند فعالیت و مراجعه‌ی به موقع به پزشک نقش موثری در سلامتی دارد اما ازدواج منافع دیگری در پی خواهد داشت. زن و شوهرها همدیگر را تشویق می‌کنند که تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشند و هنگام مشاهده‌ی علایم مشکوک به پزشک مراجعه کنند. این تعامل بر سلامت جسمانی و روانی اثرات مثبت خواهد گذاشت. احساس داشتن یک شریک قابل اعتماد باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود که تاثیرات تسکین بخشی در بدن دارد. بنابراین دفعه‌ی بعد که همسرتان شما را عصبانی کرد به یاد داشته باشید او همان کسی است که باعث طولای‌تر شدن عمر شما شده است!

 دردهای شما هم تقسیم خواهند شد

تغییرات پس از ازدواج

 گاهی در هنگام بروز بیماری لازم است که کسی شما را تشویق به دکتر رفتن کند. حالا شرایطی را در نظر بگیرید که همسر شما دچار یک بیماری مزمن شده است. آیا این مسئله بر سلامتی شما هم تاثیر خواهد گذاشت؟  یک مطالعه اثرات دردهای مزمن در ازدواج را مورد مطالعه قرار داده است. محققان به این نتیجه رسیدند که چنانچه یکی از زوجین دچار ابتلا به یک بیماری مزمن شدند، احتمال ابتلای دیگری به افسردگی بیشتر می‌شود. به عبارت ساده، داشتن یک همسر بیمار می‌تواند بر سلامت شما به مرور زمان تاثیر بگذارد. بنابراین به وضعیت سلامت همدیگر بیشتر توجه کنید!

 ورزش کم‌تری خواهید کرد

تغییرات پس از ازدواج

 هر چند نتایج تحقیقان نشان داده است که پس از ازدواج ورزش کردن بیشتر می‌شود اما همیشه هم این طور نیست. از آنجا که پس از ازدواج تغییرات سریعی در زندگی رخ می‌دهد، جای چندانی برای ورزش کردن باقی نمی‌ماند. ضمن این که به مرور زمان درگیر مسائل دیگری چون ارتقای شغل و تولد فرزند خواهید شد. تمامی این تغییرات باعث می‌شود که وقت آزاد شما کم‌تر شود.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید