سرویس اجتماعی

چرا پشه‌ها تهدید جهانی هستند؟

تهدید جهانی پشه ها

سو رینارد، کارگردان این مستند در گفتگو با فاکس نیوز گفت:

با توجه به تغییرات سبک زندگی امروزی و افزایش شهرنشینی، بیماری‌های مربوط به پشه گسترش پیدا کرده است. از این رو همه‌ی ما در معرض خطر قرار داریم.

بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب دنگی و تب زرد که از پشه منتقل می‌شوند بزرگ‌ترین تهدید کننده‌های زندگی بشر هستند و سالانه باعث مرگ و میر چند میلیون نفر در جهان می‌شوند.

زیکا از تهدیدهای جدید قرن حاضر است که می‌تواند باعث عیوب مادرزادی در نوزاد شود و وقوع آن در ۷۰ کشور جهان مشاهده شده است.

آیا پشه‌ها یک تهدید جدی هستند؟

جان بیر، حشره شناس دانشگاه میامی می‌گوید:

حشرات خطرات بالایی را به همراه دارند که همین امر باعث انتقال بیماری توسط آن‌ها می‌شود.

بیر افزود:

یک نمونه‌ی این بیماری‌ها زیکا بود که در سال گذشته شاهد آن بودیم. از طرفی ۸۰ درصد مبتلایان به زیکا هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند و نمی‌دانند که حامل این ویروس هستند.

بیر گفت که تعداد زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان کشورهای دیگر حامل چنین بیماری‌هایی هستند.

برای محافظت از خود در برابر پشه‌ها چه کار می‌توانید بکنید؟

بیر در پاسخ به این پرسش می‌گوید:

برای مقابله با این مشکل، می‌توان یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام داد. در این خصوص زنان حامله باید سعی کنند که کم‌تر در محیط‌های بیرونی ظاهر شوند، از پمادهای دافع حشرات استفاده کنند و لباس‌های بلند بپوشند...از انجا که پشه در مقادیر کم آب تولید مثل می‌کنند سعی کنید که در اطراف شما آب راکدی وجود نداشته باشد. برای مثال دقت کنید که آبی ته ظرف گلدان‌تان باقی نماند.

در نهایت، رینارد آگاهی را راه حل کلیدی این مسئله عنوان کرد. وی افزود درک این نکته ضروری است که ابتلا به چنین بیماری‌هایی در کشورهای مختلف بعید نخواهد بود.

رینارد گفت:

چنین بیماری‌هایی محدود به مرزهای خاصی نیستند. همه‌ی ما باید در وضعیت هشیار قرار داشته باشیم. از این رو باید دیگاه جهانی را در خود تقویت کنیم تا دچار این مشکل نشویم.

 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید