دانشمندان طی یک بررسی سازمان دهی شده به این نتیجه رسیده‌اند که شکل چانه‌های ما می‌تواند واقعیت‌هایی درباره‌ی دوران کودکی‌مان بگوید. این مطالعه بر روی ۶۶۰۰ نفر از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ ساله بررسی شده و نتایج آن درست گزارش شده است. در ادامه به معرفی انواع شکل چانه خواهیم پرداخت و به شما خواهیمصورت گفت که دوران کودکی شما چطور بر شکل چانه و آرواره‌ی شما تاثیر گذاشته است.

چانه برآمده (رو به جلو)

افرادی که فک آن‌ها از صورت‌شان جلوتر است، می‌توانند به استخوان‌بندی قوی خود افتخار کنند! هر چند که این افراد بیش از سایرین در معرض ابتلای به چاقی هستند. چنانچه فک شما شکل متقارنی دارد، علت آن دقیقا ژنتیکی بوده و آن را از والدین یا اجداد خود به ارث برده‌اید.

چانه‌ی اریب (رو به عقب)

چانه‌ی مقعر نشان از استخوان‌بندی انعطاف پذیر و ضعیف دارد. ضمن این که ساختار بدنی افراد دارای این نوع چانه تمایل کم‌تری به چاق شدن دارد و این افراد مستعد به کور رنگی هستند. از طرفی می‌توان گفت صاحبان چنین چانه‌هایی در هنگام تولد وزن کم‌تری نسبت به متوسط نوزادان دارند. داشتن چانه‌ی اریب متقارن یک ویژگی ارثی محسوب می‌شود.

فک نامتقارن

هر چند نامتقارن بودن فک ذاتی است اما این حالت ظاهری، بر اثر عوامل دیگر هم می‌تواند اتفاق بیافتد. وجود استرس در دوران کودکی، مواجهه با فلزات سنگین، چاقی، سیگار کشیدن، کمبود پروتئین و از شیر گرفتن زودرس کودک می‌تواند باعث بروز فک نامتقارن شود. در خانواده‌هایی که سطح درآمد آن‌ها پایین بوده و وضعیت تغذیه و مراقبت‌های پزشکی در سطح مطلوبی قرار ندارند، شکل‌گیری چنین فکی بیشتر ممکن است.

فک‌های رو به جلو و رو به عقب هم ممکن است نامتقارن باشند. نامتقارنی خفیف چندان محسوس به نظر نمی‌رسد و چنانچه ارتودنتیست نباشید نمی‌توانید چنین ایرادی را تشخیص دهید. با این حال راهکارهایی برای شناسایی تقارن یا عدم تقارن فک وجود دارد. در صورت مشاهده‌ی چنین شرایطی فک شما نامتقارن است:

  • بیشتر اوقات با یک طرف دهان (چپ یا راست) شروع به جویدن غذا می‌کنید.
  • در هنگام خوردن غذا، فقط غذا را با دندان‌هایتان له می‌کنید و غذا را آسیاب نمی‌کنید.
  • پلاک دندانی در بعی از دندان‌های شما مشهودتر به نظر می‌رسند.
  • گاهی اوقات با خونریزی لثه مواجه هستید.

چانه‌ی تخت متقارن

با توجه به نتایج این مطالعه، ساختار مسطح متقارن فک نشان می‌دهد که این خصیصه‌ی ظاهری کاملا ارثی بوده و هیچ ارتباطی به عوامل بیرونی و محیطی ندارد.