سرطان مخاط یا اندومتر رحم از جمله بیماری‌هایی است که تشخیص آن به سادگی صورت نمی‌گیرد. در این مطلب به معرفی نشانه‌هایی پرداخته‌ایم که هر زن باید در خصوص آن توجه داشته باشد تا در صورت ابتلا به این بیماری بتواند اقدام به درمان به موقع کند.

مخاط یا همان پوشش درونی رحم مثل یک باغچه است که بستر بارداری را فراهم می‌کند. با این حال، علاوه بر جنین، موارد دیگری مانند سلول‌های سرطانی هم می‌توانند در این بستر رشد پیدا کنند. تا کنون ۶۳۵ هزار زن در ایالات متحده به سرطان اندومتر رحم (یا همان سرطان مخاط رحم) مبتلا هستند. با این حال هنوز هیچ آزمایش غربال‌گری استانداردی در خصوص تشخیص این نوع بیماری طراحی نشده است.

نیتا کارنیک لی، استادیار زنان و زایمان دانشگاه پزشکی شیکاگو می‌گوید:

 نتایج آزمایش پاپ اسمیر نمی‌تواند سرطان اندومتر رحم را تشخیص دهد. از طرفی بیشتر زنان مبتلا به سرطالن اندومتر رحم پاپ اسمیر سالمی دارند.

 به منظور تشخیص این بیماری، ممکن است پزشک شما سونوگرافی ترانس واژینال یا سی‌تی‌اسکن را پیشنهاد دهد. هر چند که هیچ کدام این روش‌ها نمی‌توان قطعیت سرطان اندومتر رحم را در شما تعیین کند.

برای محافظت از خود شروع به شناخت عوامل خطر کنید. در هر سنی می‌توان به سرطان اندومتر رحم مبتلا شد اما بین سنین ۴۵ تا ۷۴ سال شایع‌ترین سن ابتلای به این سرطان است. داشتن مشکلاتی چون دیابت و مصرف هورمون استروژن خطر ابتلای شما به سرطان اندومتر رحم را افزایش می‌دهد.

با این حال شناخت علایم هشدار دهنده می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند. چرا که تشخیص زودهنگام آن کمک می‌کند که این بیماری بسیار قابل درمان‌تر باشد.

خونریزی بدون دلیل در ناحیه‌ی واژینال

علائم سرطان اندومتر رحم

خونریزی بدون دلیل در بخش واژینال، شایع‌ترین علامت سرطان در رحم شما است. در واقع ۹۰ درصد سرطان‌های اندومتر رحم با خونریزی غیرعادی همراه هستند. چنانچه سن یائسگی شما به سر رسیده است و نیاز به استفاده از یک پوشش محافظ در لباس زیر خود را داردید، به شرایطی غیر طبیعی دچار شده‌اید. لی می‌گوید:

زنان پس از دوران یائسگی نباید دیگر شاهد خونریزی یا حتی لکه بینی باشند.

بنابراین  در صورت مشاهده‌ی چنین شرایطی لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید. در زنان جوان‌تر، خونریزی‌های غیر از دوران پریود یا خونریزی در بین فاصله‌ی زمانی دو پریود می‌تواند علامت خطر سرطان اندومتر رحم باشد.

ترشحات غیر عادی

برخی ترشحات واژن طبیعی هستند اما گاهی رنگ یا مقدار این ترشحات مانند گذشته نیست یا در فاصله‌ی بین دو پریود نوعی لکه بینی مشاهده می‌شود که قبلا نبوده است. چنین مشاهداتی باید توسط پزشک بررسی شود. حتی در صورتی که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید و از آخرین پریود شما به اندازه‌ی کافی گذشته است باز هم مشاهده‌ی چنین ترشحاتی غیرعادی است و باید پیگیری پزشکی شود.

درد پایدار در لگن خاصره

علائم سرطان اندومتر رحم

تمام افراد مبتلا به سرطان مخاط رحم یا همام اندومتری رحم دچار این درد نخواهند شد اما این مورد هم می‌تواند از نشانه‌های این نوع سرطان باشد به خصوص اگر از سرطان فرد هم مدتی بگذرد. لی در این خصوص می‌گوید:

چنانچه رحم در اثر سرطان بزرگ شود، ممکن است چنین دردها یا گرفتگی‌هایی را احساس کنید.

 گاهی اوقات این درد در قسمت‌های پایین شکم خود را نشان می‌دهد. مواقعی هم در هنگام انجام رابطه‌ی جنسی یا اجابت مزاج این درد آزار دهنده شروع می‌شود. چنانچه این درد همیشگی بود، قطعا باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در عادات اجابت مزاج

علائم سرطان اندومتر رحم

آیا هنگام اجابت مزاج فشار زیادی در ناحیه‌ی لگن خود احساس می‌کنید؟ مثانه و روده‌ی شما می‌تواند نشانگر خوبی در خصوص مشکلات رحم از جمله سرطان باشد. سرطان رحم می‌تواند عادت ادرار شما را به هم بزند به طوری که بیش از سابق به دستشویی بروید و هنگام ادرار هم با درد مواجه شوید. ضمن این که امکان مشاهده‌ی خون در ادرار یا درد در دفع مدفوع هم وجود دارد.

کاهش وزن بدون دلیل

علائم سرطان اندومتر رحم

مشاهده‌ی کاهش وزن پشت سر هم و بدون دلیل نشان می‌دهد که بدن شما با یک مشکل خیلی جدی روبرو است. لی می‌گوید:

کاهش وزن ناگهانی پدیده‌ی نادری است و بیشتر در مراحل پیشرفته‌ی سرطان مشاهده می‌شود.

چنانچه متوجه کاهش وزن متناوب خود به همراه دیگر علایم مشکلات زنانه شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.