بطری‌های پلاستیکی از رایج‌ترین ظروف دور و بر ما هستند و خیلی اوقات به این موضوع فکر نمی‌کنیم که نوشیدن چندین باره‌ی آب یا نوشیدنی از آن‌ها می‌تواند برای سلامت ما مضر باشد. در ادامه به معرفی علامت‌های هشدار دهنده در خصوص این بطری‌های پلاستیکی خواهیم پرداخت.

این بطری‌ها حاوی کدام مواد شیمیایی مضر هستند؟

یکی بطری پلاستیکی می‌تواند دارای مواد شیمیایی خطرناک باشد. علامت‌های مخصوصی وجود دارد که با درج عدد داخل یک مثلث، میزان خطر آن‌ها را مشخص می‌کند:

عدد داخل مثلث حک شده بر روی بطری نشان دهنده‌ی جنس و مشخصات نوع پلاستیک به کار رفته است.

درج عدد 1 داخل مثلث حک شده بر روی بطری به معنای این است که پلاستیک موجود از جنس پلی اتیلن ترفتالات (PET) بوده و فقط به صورت استفاده‌ی یک بار مصرف مناسب است. وقتی این جنس از بطری در معرض اکسیژن یا دماهای بالا مانند درجه حرارت خورشید قرار بگیرد، مواد سمی آن به داخل آب موجود در بطری تخلیه می‌شود.

از مصرف نوشیدنی در بطری‌های با برچسب 3 یا 7 (PVC و PC) هم خودداری کنید. چرا که مواد سمی به کار رفته در ساختار آن‌ها به نوشیدنی و ماده‌ی غذایی شما نفوذ می‌کند و در صورت تماس بلند مدت می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود.

بطری‌های ساخته شده از پلی اتیلن (برچسب‌های 2 و 4) و پلی پروپیلن (برچسب‌های 5 و PP) می‌توانند چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند. این گونه ظرف‌ها فقط برای ذخیره‌ی آب به صورت سرد مناسب هستند و لازم است که به صورت منظم ضدعفونی شوند.

بطری‌های پلاستیکی یک محیط غنی برای رشد باکتری هستند

کیفیت آبی که برای چندمین بار از یک بطری پلاستیکی می نوشیم

دانشمندان می‌گویند:

 آبی که از یک بطری پلاستیکی استفاده شده می‌نوشید همان کیفیت لیسیدن صندلی توالت را دارد یا اسباب بازی سگ را دارد!

میزان باکتری چنین آبی اغلب بیش از حد مجاز است. برداشتن بطری‌ها با دستان آلوده، نشستن کامل آن‌ها و نگهداری آب گرم داخل این بطری‌ها زمینه را برای شدید کردن این شرایط نامطلوب قوی‌تر می‌کند.

برای رفع این مشکل، بطری‌های پلاستیکی را باید به طور منظم با آب گرم و صابون، سرکه یا یک دهانشویه‌ی ضد باکتری شستشو دهیم.

به گردن بطری توجه کنید

حتی با وجود شستشوی کامل بطری، امکان ابتلا به مسمویت غذایی یا حتی هپاتیت A وجود خواهد داشت. نتایج یک بررسی نشان داده است که باکتری‌هایی در قسمت گردن بطری زندگی می‌کنند که نمی‌توان به خوبی آن‌ها را با شستشو برطرف کرد. به این ترتیب هنگام سر کشیدن آب داخل بطری این میکروب‌ها وارد برن شما می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای بالاتر بودن ضریب امنیت سلامتی، به جای سر کشیدن از نی نوشیدنی استفاده کنید.